بسته‌های تشویقی راهکار مناسبی برای ترغیب به سوادآموزی در قم نیست

قم – ایرنا – معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم گفت: در نظر گرفتن بسته های تشویقی از سوی دستگاه های اجرایی قم، برای تشویق و ترغیب افراد بیسواد یا کم سواد این استان به شرکت در دوره های سواد آموزی پاسخگو نیست و در آنها انگیره ایجاد نمی‌کند.

بیژن سلیمان پور روز سه‌شنبه در نخستین جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی قم در تالار امام جواد (ع) استانداری در واکنش به برنامه‌های تشویقی مشخص شده برای سوادآموزی از سوی ۱۲ دستگاه اجرایی این استان اظهار داشت: همه تلاش حوزه اطلاع رسانی و همچنین نهادهای فرهنگی باید به سمت روشنگری در مورد ضرورت و اهمیت سوادآموزی معطوف شود و تعیین برنامه‌های تشویقی کارساز نمی باشد.

وی بیان داشت: امروز مانند گذشته سواد وسیله ای برای پیدا کردن شغل نیست، ولی با این حال آموختن علم یک فضیلت دینی است و برای زندگی روزمره ضروری می‌باشد.

وی  زمینه سازی و تامین شرایط لازم برای سوادآموزی افراد را یکی از وظایف و مسئولیت‌های مهم دولت و حاکمیت عنوان کرد و افزود: باید آمار بی‌سوادان در قم به صورت دقیق و به روز مشخص باشد، تا به هدف مورد نظر برسیم.

معاون استاندار قم گفت: ترویج فرهنگ سوادآموزی در جامعه فارغ از اینکه توشه ارزشمندی برای آخرت است، تقویت نظام اسلامی را نیز در پی دارد چرا که هر فردی که بی‌سواد باشد، علاوه بر خود، معضل‌ها و گرفتاری‌هایی را نیز برای دیگران ایجاد می کند.

مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ بیش از ۱۲۰ هزار تَن از جمعیت ۶ سال به بالا و همچنین ۳۳ هزار و ۶۶ تَن از جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال قم بی‌سواد هستند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم نیز در این جلسه با تبیین گزارشی از فعالیت‌های سوادآموزی قم در دوران شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا سه هزار ساعت فعالیت آموزشی از طریق فضای مجازی در قم انجام شد و سوادآموزان تحت آموزش های آموزش دهندگان قرار گرفتند.

حجت الاسلام محمد رضا قاسمی‌نیا، قم را پیشتار سوادآموزی در فضای مجازی و همچنین برنامه ریزی جهت افزایش سواد دیجیتال جامعه دانست و گفت: در ایام کرونا به سوادآموزانی که با نحوه استفاده از رایانه و تلفن همراه و کار در فضای مجازی آگاهی لازم نداشتند، از طریق ارتباط تلفنی آموزش داده شد.

وی با اشاره به دیگر فعالیت های سواد آموزی در این دوران، تولید ۱۰ برنامه استودیو الفبا و پخش آن در شبکه های اجتماعی از جمله آپارات را از جمله آن عنوان کرد و گفت: برگزاری جشنواره فیلم کوتاه ۳ تا ۵ دقیقه ای بخشی دیگر از این برنامه ها بوده که تاکنون ۱۷۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده‌است.

معاون آموزش و پرورش قم همچنین با اشاره به برنامه های عملیاتی سوادآموزی قم در سال ۹۹ گفت: امسال اجرای ۲۴ برنامه سوادآموزی برای ۱۴ هزار تَن در دستور کار قرار دارد.

وی هماهنگ نمودن بانک های اطلاعاتی سوادآموزی موجود در قم از طریق ایجاد تعامل با سازمان نهضت سوادآموزی کشور و وزارت آموزش و پرورش را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: پیش نویس آموزش بزرگسالان قم مانند دیگر مناطق کشور تدوین شده است.

وی با اشاره به انجام برخی اصلاحات در ساختار آموزشی دوره های سوادآموزی تا پایان دوره انتقال اضافه کرد: در این پیش نویس ضرورت ادامه دوره های سوادآموزی تا مقاطع اول و دوم متوسطه نیز مدنظر قرار گرفته است.

 قاسمی نیا خاطر نشان کرد: اگر آموزش های سوادآموزی در دوره متوسطه اول و دوم نیز صورت بگیرد، به لحاظ پیوندی که بین مقوله سواد و زندگی ایجاد می شود یک تحول بزرگی را در آموزش بزرگسالان و سوادآموزی خواهیم داشت.

دوره های تحکیم سوادآموزی برای زندانیان قم اجرا شود

مدیرکل زندان‌های قم نیز در این جلسه گفت: دوره های تحکیم سواد باید برای همه زندانیان قم اجرا شود چرا که دوره های مفید و موثر مبتنی بر مهارت های اساسی و مورد نیاز زندگی به شمار می آید.

حجت الاسلام سید علی تهامی تعیین سوادآموزی به عنوان مجازات جایگزین محکومان را نیز اقدامی خوب و موثر توصیف کرد و گفت: یکی از مشکل‌ها و موانعی که در این مورد وجود دارد این است که در میان مجرمان محبوس در زندان داوطلبی برای این کار وجود ندارد.

مدیرکل زندان های قم یادآور شد: برخی از زندانیان تحمل حبس در زندان را به حضور در کلاس های سواد آموزی ترجیح می دهند، چون تصور می کنند که از این طریق برای همه شناخته می شوند و آبرویشان بیشتر می رود.

تهامی افزود: مقام های قضایی باید در هنگام صدور حکم، این موضوع را برای افراد توجیه کنند.

وی با بیان اینکه زندانیان قم در هر سطحی، هیچ محدودیتی برای سوادآموزی ندارند و زمینه کاملا برای آنها فراهم است، گفت: بر اساس تفاهم نامه با اداره کل آموزش و پرورش استان، مقرر شده همه زندانیان تحصیل کنند، به نحوی که مدرکی که دریافت می نمایند پس از پایان دوره محکومیت نیز معتبر باشد و مانعی برای ادامه تحصیل در کلاس ها و مقاطع بالاتر نداشته باشند.

تهامی تصریح کرد: آمادگی برای برگزاری دوره های سوادآموزی در زندان ها وجود دارد، ولی خوشبختانه سطح بیسوادی در میان مددجویان کاهش پیدا کرده و اغلب آنها به دوره های تحکیم سواد احتیاج دارند.

وی گفت: ۸۰ درصد زندانیان قم دارای سطح سوادی کمتر از دیپلم هستند و اگر بتوانیم امکانات افزایش علم را ایجاد کنیم، برگشت مجدد جرم را کاهش می دهیم.

مراکز فرهنگی شهرداری قم ظرفیت سوادآموزی را دارند

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی، ورزشی، هنری شهرداری قم نیز در این جلسه گفت: با توجه به اینکه گسترش مساجد محله محور از سیاست های سازمان فرهنگی شهرداری قم است، هر مسجدی که امکان برگزاری دوره های سواد آموزی را ایجاد کند از طرف شهرداری حمایت خواهد شد.

حجت الاسلام سید احمد طباطبایی نژاد موضوع تبلیغات و فضاسازی شهری را بخشی از فعالیت های شهرداری قم در حوزه سوادآموزی دانست و گفت: سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ جُنگ نشاط در سطح شهر قم برگزار می شود، و امکان اختصاص بخشی از محتوای این برنامه ها به موضوع سواد آموزی و فرهنگ سازی برای آن وجود دارد.

عضو شورای شهر قم نیز در این جلسه گفت: طرح،  داشتن مدرک تحصیلی پایان اول متوسطه اول برای اعضای شورای روستا در شورای عالی استان های قم تهیه و تصویب شده و به مجلس شورای اسلامی نیز ارائه شده‌است.

حجت الاسلام سید محمد آتش زر گفت: دولت ۳۰ درصد درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده استان را برای کمک به مناطق روستایی و دهیاری ها می دهد، ولی اعضای شورای روستا و دهیاران به علت بیسوادی و یا کم سوادی نمی توانند این مبلغ را به درستی هزینه کنند.

آتش زر بیان کرد: در این طرح آورده شده اعضای شورای روستا برای کاندید شدن باید مدرک‌ مذکور را داشته باشند، و افرادی که یک دوره عضو شورای روستا بودند نیز دوره تحکیم را بگذرانند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =