ویراژ موتورهای مسابقه‌ای بر روان شهروندان همدانی
عکس تزئینی است.

همدان- ایرنا- ویراژ موتورهای مسابقه‌ای با صداهای نهیب و گوش‌خراش در سطح شهر به ویژه محورهای گردشگری، اعتراض‌های شهروندان همدانی را به دنبال داشته است.

این روزها در شرایط مساعد آب و هوای تابستانی همدان، هر چند با وجود شیوع کرونا میل به گشت و گذار در همدانی ها به ویژه در نقاط طبیعت و تفرجگاه ها افزایش یافته اما برخی ناهنجاری های اجتماعی سبب نارضایتی آنها نیز شده است.

موتورهای بالای ۲۵۰ سی سی یا به اصلاح موتور سنگین در ایران وسایل نقلیه ای خاصی برای افراد خاص محسوب می شوند و بر اساس قانون فعلی راهنمایی و رانندگی این موتورها نمی توانند پلاک دریافت کنند اما استفاده از نمونه های مجاز و سند دار آن ها برای برخی ترددها و مسابقات با رعایت کردن ضوابطی ممکن است.

موتورهای بالای ۲۵۰ سی سی یا به اصلاح موتور سنگین در ایران وسایل نقلیه ای خاصی برای افراد خاص محسوب می شوند و بر اساس قانون فعلی راهنمایی و رانندگی این موتورها نمی توانند پلاک دریافت کنند اما استفاده از نمونه های مجاز و سند دار آن ها برای برخی ترددها و مسابقات با رعایت کردن ضوابطی ممکن است.

این دسته از موتورها به دلیل ظرفیت در شتاب و قدرت اغلب دارای صداهای گوش خراش هستند و خانواده ها نیز استقبال چندانی از دیدن آنها نمی کنند.

مانورهای نمایشی راکبان این دسته از موتورها به ویژه مدل های کراس نه تنها لذتی برای تماشای شهروندان ندارد بلکه اغلب نیز نگران آسیب دیدن از این موج هیجان توام با سرعت و شتاب هستند.

در روزهای تعطیلی هفته نیز همواره شاهد ویراژ گروهی موتورسواران مسابقه ای در سطح شهر هستیم که برای جلب نظر مردم اقدام به مانورهای نمایشی می کنند.

موتورهای مسابقه‌ای ساماندهی شوند

اوج گیری این مانورهای نمایشی دلخراش با درخواست شهروندان همدانی مبنی بر ساماندهی موتورهای مسابقه ای همراه شده است.

اگرچه اغلب این موتورسواران نسبت به تجهیزات ایمنی توجه لازم را دارند اما عشق به سرعت و حرکات نمایشی، تهدیدی بر سلامت دیگران است.

برخی از شهروندان به ایرنا می گویند: صدای ناهنجار و دلخراش این موتورها موجب رعب و وحشت افراد مسن و کودکان می شود.

به گفته آنان، موتورسواران هر اندازه که اشتیاق این صداها را دارند و از اینگونه ویراژها لذت می برند اما هرگز مورد استقبال خانواده ها قرار نمی گیرند و اغلب مانورهای نمایشی آنها در فضای شهری را نمی پسندند.

خانواده ها خواستار فعالیت این دسته از موتورها در پیست ورزشگاه شهید مفتح همدان هستند و عنوان می کنند که چرا نباید راکبان این دسته از موتورسیکلت ها رعایت حال شهروندان را در فضای شهری داشته باشند.

خانواده ها خواستار فعالیت این دسته از موتورها در پیست ورزشگاه شهید مفتح همدان هستند و عنوان می کنند که چرا نباید راکبان این دسته از موتورسیکلت ها رعایت حال شهروندان را در فضای شهری داشته باشند.

برخی از موتور کراس‌ها از دل طبیعت و کوهستان همدان به یکباره وارد معابر و خیابان های گردشگری سطح شهر می شوند و به هیچ عنوان توجه ندارند که این مسیرها برای آرامش و لذت بردن از طبیعت ایجاد شده است.

ساماندهی این دسته از موتورهای مسابقه ای خواسته اصلی مردم از متولیان اجرایی استان است.

دستگاه ورزش دست بکار شد

موج انتقادهای مردمی و لزوم ساماندهی موتورهای مسابقه ای باعث اقدام از سوی دستگاه ورزش و جوانان همدان شد.

براساس اینکه اغلب این موتروسیکلت های مسابقه ای ۲۵۰ سی سی تحت نظر هیات اتومبیلرانی و موتورسواری فعالیت تمرینی و رقابتی دارند، دستگاه ورزش همدان به موضوع ساماندهی آنان ورود پیدا کرد.

محسن جهانشیر مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان با تشکیل نشستی با حضور عوامل پلیس راهور و هیات موتورسواری و کارشناسان اجرایی نسبت به ساماندهی این وضعیت تاکید کرد.

وی با اشاره به آغاز طرح ساماندهی موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای ۲۵۰ سی‌سی در استان همدان گفت: خوشبختانه دستگاه‌های ذی‌صلاح در راستای اجرای این مهم اقدامات لازم را انجام داده و دستورالعمل اجرایی آن نیز ابلاغ ‌شده است.

جهانشیر با تاکید بر سرعت بخشیدن در روند اجرای کد گذاری موتورسیکلت‌های بالای ۲۵۰ سی‌ سی ورزشکاران، بیان کرد: در حال حاضر امکان تردد موتورسیکلت با حجم موتور بیشتر از ۲۵۰ سی‌سی با توجه به محدودیت‌های موجود در شهرها وجود ندارد.

مدیرکل ورزش همدان: در حال حاضر امکان تردد موتورسیکلت با حجم موتور بیشتر از ۲۵۰ سی‌سی با توجه به محدودیت‌های موجود در شهرها وجود ندارد.

مدیرکل ورزش و جوانان همدان تبعیت از قوانین و ضوابط اجرایی کشور را خواستار شد و گفت: بخشی از این موتورسیکلت‌ها در استان فاقد سند مالکیت هستند که با توجه به اینکه قانون‌گذار برای به رسمیت شناخته شدن متقاضیان برای ورود به مسابقات به این مهم اشاره داشته است، می‌ توانیم با بهره ‌گیری از توان دستگاه قضایی این مهم را هویت ببخشیم.

وی با بیان اینکه تردد این نوع موتورسیکلت ها از درب منزل تا پیست نیز باید برابر دستورالعمل‌های شورای امنیت ملی و شورای تامین استان انجام بگیرد، گفت: وظیفه همگان حفظ سلامت جامعه با بکارگیری از اهرم‌های قانونی است.

جهانشیر اضافه کرد: ورزشکاران درخواست خود جهت کد گذاری موتورسیکلت‌های دارای سند مالکیت رسمی را به اداره کل ورزش و جوانان تحویل دهند تا اقدام های لازم با هماهنگی هیات، دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و استانداری انجام شود.
ساماندهی موتورها ضروری است

رییس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی همدان نیز با تاکید بر لزوم ساماندهی موتورهای مسابقه ای گفت: تابع ضوابط و قوانین پیرامون این حوزه هستیم.

اصغر جهانیان افزود: ساماندهی موتورسیکلت‌های با حجم موتور بیش از ۲۵۰ سی‌سی برای حضور در مسابقات و همچنین قهرمان ‌پروری در سطح استان ضروری است.

وی بیان کرد: اغلب مسابقات با موتورسیکلت‌های ۲۵۰ سی‌سی و یا بالاتر برگزار می‌شود و براین اساس نیاز به ساماندهی آنها براساس قانون داریم.

رییس هیات موتورسواری و اتومبیل ‌رانی همدان با بیان اینکه آماده همکاری همه ‌جانبه برای هویت بخشی به موتورسیکلت‌های مسابقه ای با دستگاهای اجرایی و نظارتی هستیم، گفت: هیات اتومبلررانی استان همدان در حال حاضر آمادگی حضور در برنامه‌های مختلف فرهنگی و ورزشی را دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =