۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۶:۵۹
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 83829440
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تامین آب پایدار تا افق ۲۰ ساله ارمغان دولت تدبیر و امید در گچساران

گچساران- ایرنا- تامین آب آشامینی پایدار در مناطق روستایی و شهری تا افق ۲۰ ساله آینده ارمغان دولت تدبیر و امید برای مردم شهرستان نفتخیز گچساران در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

دسترسی به آب سالم و پایدار یکی از ابتدایی ترین زیرساخت های مورد نیاز انسان هاست که تا پیش از شروع دولت تدبیر و امید در مناطق شهری گچساران بی کیفیت و اهالی مناطق روستایی هم ناچار بودند فرسخ ها راه را طی کنند تا مشک های خود را از آب پرکنند.

با وجود قرار داشتن این شهرستان در نزدیکی سد کوثر و وجود منابع آب طبیعی اما مردم از نعمت آب این سد بی بهره بودند.

در آن روزها مردم مناطق روستایی از حمل مشک های آب یا دبه های ۲۰ لیتری که منجر به کمر درد و دیگر مشکلات جسمانی برای آنان شده بود گله مند بودند و شهرنشینان هم از قطعی مکرر آب و کیفیت پایین آن شکایت داشتند.

اما حالا با اجرایی شدن تعداد پرشماری طرح های حوزه آب در گچساران از قطعی آب خبری نیست و مردم بیشتر روستاهای این شهرستان هم از دسترسی آسان به آب سالم خرسند شده اند.

این شهرستان دارای ۱۱۵ روستاست که ۱۱۴ روستای آن دارای تاسیسات آبرسانی است.

یکم تا هفتم تیر به نام هفته صرفه جویی در مصرف آب نامگذاری شده است.

خروج هشت روستا از تنش آبی

سرپرست اداره آب و فاضلاب گچساران گفت: هشت روستای این شهرستان که با کمبود آب آشامیدنی مواجه بود از تنش آبی خارج شدند.

بهنام پاد  افزود: روستاهای سرابننیز، کمبل،تلخ آبشیرین،هشت پیمان،آبشیرین،کمبل و بی بی جان آباد با بیش از۶ هزار نفر جمعیت از جمله این روستاها هستند.

وی بیان کرد: هم اکنون تنها ۲ روستای هسته کوه و شیخ خواجه در گچساران با تانکر آبرسانی می شود.

پاد عنوان کرد: با برنامه ریزی های انجام شده با مشارکت بخشداری مرکزی گچساران قرار است با اختصاص یک میلیارد ریال از محل اعتبارات روستاهای بدون دهیاری برای تامین آب پایدار این روستاها نیز اقدام شود.

سیمای آب در مناطق روستایی

وی تاکید کرد: هم اکنون ۹۲ درصد از روستاهای گچساران زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب هستند.

سرپرست اداره آب و فاضلاب گچساران عنوان کرد:هشت هزار و۳۳۲ مشترک در مناطق روستایی این شهرستان خدمات رسانی می شوند.

وی اظهار داشت: برای آبرسانی به این روستاها مخازنی به ظرفیت ۱۴ هزار و ۳۰۰ متر مکعب ایجاد شده است.

خدمات دولت تدبیر و امید در روستاهای گچساران

پاد اصلاح شبکه آبرسانی امامزاده جعفر و ناصرآباد، تعمیر و نگهداری تاسیسات آب آشامیدنی، آبرسانی به روستاهای سربیشه، بی بی جان آباد، سرآب ننیز، تلخاب شیرین، مظفرآباد لیشتر، هفت چشمه، آب توت به انجیر سیاه، آب انجیر علیا و سفلی و آبرسانی سیار به روستاهای فاقد آب آشامیدنی را از مهمترن خدمات انجام شده سال های اخیر در این شهرستان عنوان کرد.

وی اجرای مجتمع آبرسانی به باباکلان برای تامین آب آشامیدنی به ۱۱ روستا،آبرسانی به ۲۴ روستا از سد کوثر و هفت روستای بویراحمد گرمسیری را از دیگر خدمات دولت تدبیر و امید در حوزه آب روستایی گچساران ذکر کرد.

پاد از تلاش ها و پیگیری های نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی برای تامین اعتبار این طرح ها قدردانی کرد.

چشم انداز توسعه آب روستایی گچساران در آینده

پاد افزود: برای قرار گرفتن اهالی روستاهای خربل،میرعزیز و رودبال زیر پوشش شبکه آب با اجرای سه مخزن به ظرفیت ۳۵۰ متر مکعب برنامه ریزی شده که این طرح ها به زودی بهره برداری می شوند.

پاد گفت: طرح احداث تاسیسات آبرسانی به مجتمع روستاهای باباکلان در این شهرستان نیز به زودی بهره برداری می شود.

وی رفع تنش آبی در روستای جهادآباد را از دیگر برنامه های بهبود خدمات رسانی حوزه آب آشامیدنی مناطق روستایی گچساران ذکر کرد.

توسعه زیرساخت های آب در مناطق شهری

سرپرست آب وفاضلاب گچساران گفت:تکمیل طرح رینگ مخازن و انتقال آب سدکوثر به شهر دوگنبدان با ۱۳۰ میلیارد ریال یکی از مهمترین طرح های اجرا شده سال های اخیر است که سیمای آب این شهرستان را تغییر داد.

پاد ابراز داشت: هم اکنون آب آشامیدنی مناطق مسکونی فرهنگیان،کارکنان، سه راهی،باغ فردوس،محله لبنان،رزمندگان وجانبازان و روستای آبگرمو از طریق سدکوثر تامین می شود.

وی تاکید کرد: با بهره برداری از این طرح زیرساخت های مورد نیاز آب آشامیدنی گچساران تا ۲۰ ساله آینده تامین شده است.

وی با اشاره به اینکه فرسوده بودن شبکه آب یکی از چالش های این حوزه است که سبب هدررفت آب می شود افزود: از سال ۱۳۹۱ تاکنون ۱۱۸ کیلومتر اصلاح و توسعه آب در این شهرستان انجام شده است.

وی عنوان کرد:۲۱۸ کیلومتر شبکه آب و فاضلاب از سال۱۳۹۰ تاکنون در شهر دوگنبدان اجرا شده است.

بهنام پاد اظهار داشت: در این مدت ۱۱۸ کیلومتر اصلاح شبکه آب شهری و ۱۰۰ کیلومتر توسعه شبکه فاضلاب در دوگنبدان انجام شده است.

وی بیان کرد: این میزان اصلاح شبکه آب و فاضلاب در مناطق شهری گچساران با ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار انجام شده است.

برنامه های مدیریت مصرف آب

سرپرست اداره امور آب و فاضلاب گچساران با یادآوری اینکه برخی از مشترکان برای تامین مزارع از انشعاب آب آشامیدنی استفاده می کنند گفت: ۳۲۹ مشترک متخلف در مناطق شهری و روستایی از ابتدای سال جاری تاکنون شناسایی شده اند.

وی بیان کرد: مشترکانی که برای تبدیل انشعاب به مجاز و پرداخت جریمه مقاومت کردند به مراجع قضایی معرفی شدند.

پاد با اشاره به افزایش چشمگیر میزان مصرف آب آشامیدنی در گچساران پس از بحران کرونا گفت: یکی از راهکارهای مدیریت مصرف آب استفاده از شیرآلات هوشمند است که برای تحقق این امر تجهیزات شیرآلات هوشمندخریداری و بین دستگاه های اجرایی گچساران توزیع شده است.

توسعه فاضلاب

وی با اشاره به اهمیت وجود تصفیه خانه فاضلاب در سلامتی شهروندان و محیط زیست اظهار داشت: از سال ۱۳۹۲ تاکنون۲۳۰میلیارد ریال اعتبار برای اجرای فاز اول و دوم تصفیه خانه شهر دوگنبدان هزینه شده است.

وی عنوان کرد:بیش از ۳۶ هزار مشترک آب و۱۲ هزار مشترک فاضلاب در گچساران خدمات رسانی می شوند.

پاد گفت: شهرستان گچساران ۳۱۰ کیلومتر شبکه توزیع آب و۲۴۰ کیلومتر شبکه داخلی انتقال دارد.

وی افزود: ظرفیت مخازن ذخیره آب گچساران ۴۰ هزار متر مکعب است.

سرپرست اداره امور آب و فاضلاب گچساران گفت: آب آشامیدنی مورد نیاز مردم گچساران از طریق سد مخزنی کوثر و دشت ابدالان تامین می شود.

۲۳ درصد جمعیت شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد در روستاها سکونت دارند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha