۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۸:۵۷
کد خبرنگار: 2254
کد خبر: 83829071
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صربستان، نخستین کشور اروپایی برگزار کننده انتخابات پس از شیوع کرونا

بلگراد- ایرنا- اولین انتخابات پارلمانی پس از بیماری همه گیر ویروس کووید-۱۹ امروز( یکشنبه) در صربستان برگزار شد و مردم این کشور برای انتخاب نمایندگان خود در ساختار جدید مجلس، در حوزه های اخذ رای حضور یافتند.

به گزارش ایرنا، انتخابات امروز (یکشنبه اول تیرماه) که دوازدهمین انتخابات پارلمانی از زمان برقراری نظام چند حزبی از سال ۱۹۹۱ میلادی به شمار می رود، از ساعت ۷ بامداد آغاز شده که تا ۲۰ شب ادامه دارد. شهروندان واجد شرایط رای دادن در این فاصله زمانی می توانند رای های خود را در صندوق های اخذ رای که در  ۸ هزار و ۳۸۶ حوزه در سراسر صربستان تعیین شده است، بریزند.

در این دوره از انتخابات، بیش از ۳ هزار نفر در ۲۱ فهرست انتخاباتی از احزاب سیاسی، ائتلاف حزبی و گروه شهروندان برای کسب کرسی در ساختار جدید مجلس صربستان به رقابت می پردازند.

برگه های انتخاباتی به خاطر تعدد اقلیت های ملی در این کشور، به چندین زبان مختلف منتشر شده اند.

مجلس صربستان ۲۵۰ نماینده دارد و احزاب و گروه های شهروندی که در انتخابات شرکت کرده اند، بر اساس قانون جدید در صورتی که بیش از ۳ درصد آرا را کسب کنند، می توانند وارد ساختار جدید مجلس شوند.

احزاب سیاسی مسلمانان در این انتخابات مانند انتخابات گذشته نیز حضوری فعال دارند که برای ورود در دوازدهمین ساختار مجلس صربستان از زمان برقراری نظام چند حزبی به رقابت می پردازند.

همچنین بر صحت این انتخابات، سه هزار و ۳۴۱ ناظر از داخل کشور و یکصد و ۱۱ ناظر خارجی از کشورهای مختلف نظارت دارند.

تمامی انتخابات پارلمانی در صربستان از سال ۱۹۹۱میلادی تاکنون به استثنای ۲ انتخابات، زود هنگام برگزار شده است. دوازدهمین انتخابات پارلمانی صربستان ( انتخابات کنونی) بطور منظم یعنی پس از دوره  ۴ سال خود انجام می شود.

همزمان با انتخابات پارلمانی در ماه ژوئن امسال، انتخابات شورای شهرداری و همچنین انتخابات استانی نیز برگزار می شود. 

انتخابات پارلمانی گذشته در صربستان که زودهنگام بود، در ۲۴ آوریل ۲۰۱۶ میلادی ( ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵) برگزار شده بود.

حزب پیشرو صربستان به رهبری «آلکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان نه تنها در ساختار کنونی پارلمان بیشترین نمایندگان را دارد، بلکه در بین مردم از بیشترین محبوبیت برخوردار است به طوریکه انتظار می رود این حزب در انتخابات پارلمانی پیش رو بیشترین آرای مردم را کسب کند.

استقبال مردم از این دوره از انتخابات به رغم باران و همچنین در زمان پسا کرونایی بسیار خوب اعلام شده و انتظار می رود که حدود ۶۰ درصد از افراد واجد شرایط رای بدهند.

وضع اضطراری در صربستان به منظور پیشگیری از شیوع کرونا در ۱۵ مارس سال جاری میلادی (۲۵ اسفند ۹۸)؛ توسط «آلکساندر ووچیچ» رییس جمهوری این کشور در سراسر کشور اعلام شد.

مجلس جمهوری صربستان هفدهم اردیبهشت حالت فوق العاده در این کشور را که به خاطر پیشگیری از شیوع ویروس کرونا از اواسط اسفند ماه سال ۱۳۹۸ برقرار بود، رسما لغو کرد.

ویروس کرونا برای نخستین بار ششم ماه مارس/۱۶ اسفند ۹۸ در صربستان شیوع یافت.

هر چند که مبتلایان به ویروس کرونا در صربستان بسیار کاهش یافته، اما بیشتر مردم به توصیه پزشکان عمل کرده و در محافل مختلف از ماسک استفاده کرده و فاصله بین افراد در فروشگاه ها و اماکن عمومی رعایت می شود.

استفاده از ماسک در این دوره از انتخابات در حوزه های رای گیری اجباری است و  رای دهندگان در حالیکه ماسک بر صورت خود دارند در حوزه های رای گیری به نمایندگان مورد نظر خود برای حضور در ساختار جدید مجلس رای می دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha