چرا فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازها رعایت نشد؟

تهران- ایرنا- دبیر انجمن شرکت‌های حمل‌و نقل هوایی در خصوص عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازها با وجود دستور صریح وزیر راه و شهرسازی، گفت: «یاتا» فاصله‌گذاری اجتماعی در هواپیماها را غیر علمی می‌داند ضمن اینکه پرواز با ظرفیت ۳۰ درصدی برای هیچ ایرلاینی توجیه اقتصادی ندارد.

وزیر راه و شهرسازی اردیبهشت امسال و درحاشیه یک مراسم ریلی به سوال خبرنگاران حوزه حمل‌و نقل در خصوص رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در هواپیما و قطارها پاسخ داد و  گفت: شرکت‌های هواپیمایی ملزم به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در داخل هواپیماها هستند و تمام پروازها باید با ۶۰ درصد ظرفیت هواپیماها و قطارها با ۵۰ درصد ظرفیت انجام شود.

وی تاکید کرد که هر ایرلاینی که این پروتکل‌ را رعایت نکند متخلف است و سازمان هواپیمایی باید با این شرکت برخورد داشته باشد. او تاکید کرد که فاصله‌گذاری هوشمند در تمام شبکه‌های ریلی، هوایی و جاده‌ای لازم‌الاجرا است و جزئیات این پروتکل‌های بهداشتی به تمام شرکت‌ها ابلاغ شده است.

از آن روز تاکنون نه گزارشی از تخلف شرکت‌های هواپیمایی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شده است و نه انجمن شرکت‌های هواپیمایی زیر بار قبول این «آیین نامه» می‌رود.

«مسعود اسعدی سامانی» دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی امروز و در گفت ‌گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به صراحت اعلام‌کرد که رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازها برای شرکت‌های هواپیمایی مقرون به صرفه نیست و اصلا قرار نیست این پروتکل در شرکت‌هایی هواپیمایی رعایت شود.

وی گفت: انجمن بین‌المللی حمل‌و نقل هوایی «یاتا» بعد از تحقیقی که انجام داد دستورالعملی را صادر کرد که سیستم تهویه هواپیما «سیستم HEPA» در هواپیماها برای ایجاد یک هوای مطبوع در پروازها کافی است و عدم توقف هوا در داخل کابین باعث می شود که مشکل بهداشتی وجود نداشته باشد.

بر اساس اظهارات سامانی، یاتا همچنین اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی در داخل کابین هواپیما را غیر عملی و غیر واقعی خوانده است. چرا که با خالی گذاشتن صندلی وسط فاصله دو متری باز هم رعایت نخواهد شد و کمکی به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا نخواهد داشت.

سامانی ادامه داد: تمام شرکت‌های هواپیمایی اکنون ماسک و دستکش رایگان به مسافران می‌دهند ضمن اینکه تمام مسافران در فرودگاه تب سنجی و حرارت سنجی می‌شوند و قبل از هر پرواز تمام هواپیما ضد عفونی می‌شود.

وی وضعیت مالی شرکت‌های هواپیمایی را به عنوان دومین عامل در عدم رعایت دستور وزیر راه دانست و گفت: تعداد مسافران کاهش یافته است و عملا انجام پروازها با ۶۰ درصد توجیه اقتصادی برای هیچ ایرلاینی ندارد. ضمن اینکه اگر قرار باشد واقعا فاصله یک‌و نیم تا دو متری بین مسافران رعایت شود باید با ۳۰ درصد ظرفیت پرواز کنیم.

سامانی در پاسخ به این سوال که آیا وام کرونایی که قرار است به ۱۶ شرکت هواپیمایی اختصاص یابد برای جبران هزینه ها کافی نیست، گفت: این وام هنوز به هیچ شرکتی داده نشده است، ضمن اینکه برای جبران هزینه‌های توقف پروازها است و اگر قرار باشد فاصله گذاری اجتماعی در پروازها رعایت شود به بودجه‌ای جدا نیازمندیم.

وی با بیان اینکه فکر نمی‌کنم دولت شرایط کافی برای اختصاص بودجه جداگانه برای فاصله گذاری اجتماعی را داشته باشد، گفت: اگر بودجه‌ای جدا اختصاص یابد می‌توان به شرکت‌های هواپیمایی کمک کند تا با نصف ظرفیت پرواز کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =