مطالعات ساخت زیرساختها و توسعه اسکله تیس از سوی سازمان منطقه آزاد چابهار با همکاری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان انجامشده و نشستهای مختلفی در این زمینه برگزار شد و واگذاری مدیریت و نگهداری بندر صیادی روستای تیس از شیلات به منطقه آزاد به عنوان یکی از اولویتهای اصلی معاونت فنی و زیربنایی این منطقه در دستور کار قرار گرفت.
همچنین انتقال مالکیت و مدیریت اسکله صیادی روستای تیس با حضور مدیران شیلات سیستان و بلوچستان برگزار و بر ضرورت تسریع در صدور اسناد انتقال حاکمیت و واگذاری اسکله به این سازمان بهمنظور ایجاد زیرساختها تأکید شد.
اسکله صیادی روستای تیس با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی خود دارای شرایط متفاوتی نسبت به سایر بنادر سیستان و بلوچستان است و این شرایط به نوبه خود میتواند وضعیت متفاوتی را درزمینه رونق صیادی، معیشت مردم و جذب توریسم در این استان فراهم کند.
اسکله تیس با ظرفیت مناسب صید و صیادی، گردشگری با ایجاد زیرساختهای حداقلی بهطور یقین باعث بهبود کسبوکار صیادان و رونق منطقه را در پی خواهد داشت.
مقدمات عملیات لایروبی بندر تیس درحال انجام است
سرپرست معاونت فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: فرآیند مطالعات طرح توسعه بندر تاریخی تیس شامل لایروبی، احداث بازوهای موجشکن حوضچه و سایر زیرساختها از سوی مشاور در حال انجام است.
ابوالقاسم اسدی افزود: بندر تیس از ظرفیت خوبی برای مقاصد صیادی و گردشگری برخوردار بوده که تکمیل طرح توسعه بندر تیس و لایروبی آن از جمله اولویتها و اقداماتیست که هماینک در معاونت فنی و زیربنایی در حال پیگیری و انجام است.
وی با بیان اینکه علاوه بر شناسایی مشاوران برجسته کشوری برای طرح مطالعه توسعه بندر تیس مناسبترین لایروبها، اقدامات تحقیقی و علمی خوبی نیز انجامشده، خاطرنشان کرد: پس از اجرای طرح توسعه و لایروبی امکان تردد شناورها با ظرفیت بالا در بندر تیس فراهمشده و دغدغه دیرینه صیادان این منطقه مرتفع خواهد شد.
سرپرست معاونت فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: خوشبختانه در نشستهای مختلف درخصوص انتقال مالکیت و مدیریت اسکله صیادی روستای تیس با حضور مدیران شیلات استان به توافق رسیدیم و هماینک حاکمیت و مدیریت این بندر در اختیار سازمان منطقه آزاد چابهار بوده که تسریع در ایجاد زیرساختها ازجمله لایروبی آن مورد تأکید است.
وی گفت: برای اینکه بتوانیم از ظرفیت بندر تیس بهخوبی برای ورود شناورهای صیادی و گردشگری استفاده کنیم باید عمق بندر را افزایش دهیم تا امکان پهلوگیری قایقها و شناورهای صیادی با ظرفیتهای بالا فراهم شود.
اسدی اظهارداشت: بندر صیادی روستای تیس با توجه به موقعیت جغرافیایی که در پیکره ششم منطقه آزاد واقعشده دارای شرایط متفاوتی نسبت به سایر بنادر سیستان و بلوچستان است و این شرایط بهنوبه خود میتواند وضعیت متفاوتی را در زمینه رونق صیادی- گردشگری و معیشت مردم و جذب توریسم در این استان فراهم کند.
وی بیان کرد:هماینک این بندر دارای نرخ بالایی از رسوب است که تردد دریایی حتی برای شناورهای کوچک و قایقهای صیادی نیز با مشکل مواجه شده است.
سرپرست معاونت فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به فعالیت تعداد زیاد قایقها در این بندر تصریح کرد: زمانی که یک بندر از نظر ناوبری استاندارهای لازم را از دست میدهد، مانند رسوبگذاری در حوضچه که باعث کاهش عمق آب و کاهش مکانهای پهلوگیری میشود بندر برای ناوبری و صیادی مناسب نخواهد بود و شناورهای آن منطقه به بندری نزدیکتر که مشکلی نداشته باشد کوچ میکنند که بندر تیس ازجمله همین بندرهاست.
وی خاطرنشان ساخت: سازمان منطقه آزاد چابهار با تمام توان به دنبال حل مشکل صیادان این منطقه است و امیدواریم در مدت کوتاه بتوانیم زیرساختهای موردنیاز را برای توسعه اقتصاد مردم، رونق اشتغال و رضایت آنان را فراهم کنیم.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از ۲ شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، ۶ دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است.
نظر شما