رایزنی‌های سیاسی برای انتخابات ریاست جمهوری

تهران- ایرنا- هنوز اجماعی از جناح‌های سیاسی برای تعیین نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام نشده است اما رایزنی‌ها برای طرح نامزدی برخی فعالان سیاسی از هم اکنون مطرح می‌شود که می‌تواند در تعیین نامزد نهایی جریان‌های سیاسی تاثیرگذار باشد.

 یکسال مانده به انتخابات ریاست جمهوری رایزنی بر سر اعلام نامزدی کرسی این مسوولیت حساس سیاسی و اجتماعی، میان فعالان جریان‌های سیاسی آغاز شده است و هر از چندگاهی از حواشی و افراد منتسب به نزدیکان فعالان سیاسی شنیده می شود که فلان فرد سیاسی قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ را دارد، شاید در این مقطع زمانی رقابتی برای احراز موقعیت کاندیداتوری ریاست جمهوری هنوز به صورت حساس و پر تلاطم حس نشود چرا که هنوز اجماعی از جناح های سیاسی شکل نگرفته است تا فرد منتخبی از جریان های سیاسی مشخص شود اما این لابی ها و گمانه زنی ها گرچه بیشتر در حد نظر و شاید شایعه ای بیش نباشد اما می تواند در تعیین فهرست نهایی اسامی این افراد برای جریان های سیاسی در تعیین نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری موثر باشد و حتی شاید در رقابت بین دو یا چندنفر و انتخاباب نهایی نامزد مورد نظر برای یک جناح سیاسی تاثیرگذار باشد.

رسانه های اصلاح طلب

احتمال حضور محسن هاشمی در ١٤٠٠

روزنامه آرمان ملی در گزارشی آورده است: فواد صادقی درباره‌ احتمال کاندیداتوری محسن هاشمی در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ می‌گوید: از نظر عقلایی این امکان برای همه‌ افراد وجود دارد، اما ایشان بارها مصاحبه کرده‌ و گفته‌اند قصد ندارند در انتخابات سال ۱۴۰۰ کاندیدا شوند. وی افزود: تا به الان حتی احتمال کاندیداتوری در انتخابات نیز مطرح نبوده است اما غیرممکن در این کشور وجود ندارد. یعنی تا به الان قصدی برای شرکت در انتخابات ندارند اما در آینده اینکه چه می‌شود، مشخص نیست.

گزینه مناسب برای انتخابات ۱۴۰۰
محسن هاشمی درد مردم را به‌خوبی می‌شناسد چنانکه چند روز قبل نوشت: «اکثریت قریب به اتفاق جامعه که بالغ بر دوسوم شهروندان را شامل می‌شود، فارغ از موضع‌گیری و وابستگی مشخص سیاسی هستند و حمایت و رای آنها به یک چهره یا جریان سیاسی، متاثر از انتظارات و ارزیابی‌های آنان از این طیف، برای حل مشکلات و تحقق مطالبات آنهاست. اکنون اقتصاد مساله نخست کشور است و به همین علت، شهروندان از اینکه اصلاح‌طلبان بتوانند مسائل جامعه را حل کنند، دچار یأس نسبی شده‌اند.

عملگرایی و حل مشکلات روزمره و معیشت مختل شده مردم، حلقه مفقوده در راهبردها و رویکردهای انتزاعی اصلاح‌طلبان به قدرت است و از همین‌جا، برخی از فرارسیدن پایان دوران اصلاح‌طلبی خبر می‌دهند. مدیریت در خون محسن هاشمی است که بر اساس صلاحیتش به او اعطا می‌شود، مانند انتخابات شورای شهر پنجم که با دست یافتن به بیش از یک‌میلیون و ۷۵۰‌ هزار رای رکوردی بی‌سابقه به نام خود ثبت کرد. پس پربی‌راه نیست اگر ادعا شود او می‌تواند گزینه جدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ باشد. عملکرد او در شورای شهر سبب تصمیمات کلیدی و مهمی برای پیشرفت پایتخت شد اما آنچه او انجام داد تنها بخش کوچکی از توانایی‌های مدیریتی‌اش بود چراکه در روزهای بحران در کنار مرد سازندگی از تجربه ایشان آموخته و می‌داند جز مسیر اعتدال به مسیر دیگری نباید هدایت شود. محسن هاشمی کارکردگراست و میانه‌ای با شعار و وعده بی‌حساب و کتاب ندارد. منش پسر ارشد آیت‌ا... هاشمی به نحوی است که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان جز احترام با او سخن نگویند و او را همانند پدرش شخصیتی بدانند که جز آبادانی و سازندگی کشور به موضوع دیگری نمی‌اندیشد. محسن هاشمی به همین سبب با نهادهای حاکمیتی ارتباط مثبتی دارد که این ویژگی‌ها سبب شده گروه‌های مرجع از هم‌اکنون در اندیشه راضی کردن او برای کاندیداتوری درانتخابات ۱۴۰۰ باشند.

ابتکار ۱۴۰۰ کاندید می‌شود؟ مشاور: احتمالا

پایگاه خبری انصاف نیوز در گفت و گو با فریبا ابتهاج مسوول دفتر معصومه ابتکار آورده است: ابتهاج درباره احتمال کاندیداتوری معصومه ابتکار در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ می‌گوید: «خانم ابتکار هنوز برنامه‌ای برای انتخابات سال ۱۴۰۰ ندارد و در این باره تا به حال صحبتی نشده است». این در حالی است یکی از مشاوران معصومه ابتکار به انصاف نیوز می‌گوید: «احتمالا برای انتخابات ۱۴۰۰ کاندید خواهد شد».

معصومه ابتکار نخستین زنی است که پس از انقلاب ۱۳۵۷  وارد هیات دولت شده است. هشت سال ریاست سازمان حفاظت محیط زیست در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی، چهار سال در همین سمت در دولت حسن روحانی و در دوره‌ دوم ریاست جمهوری روحانی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور ایران است.

معصومه ابتکار در سال ۱۳۸۵ عضو شورای شهر تهران شد و همچنین در سال ۱۳۸۸ زمزمه‌هایی از حضور او در انتخابات ریاست جمهوری شنیده شد اما با حضور میرحسین موسوی از وی حمایت کرد.

محمود احمدی‌نژاد کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ خواهد شد؟

پایگاه خبری اعتمادآنلاین در گفت‌وگو با ابوالقاسم رئوفیان‌ فعال سیاسی اصولگرا، آورده است:  با توجه به اینکه تا انتخابات ۱۴۰۰ یکسال باقی مانده است، شاید زود است درباره حضور اشخاص در این اتفاق مهم صحبتی به میان آورد. اما در عین حال،‌ احمدی‌نژاد به عنوان یک فعال شناخته‌شده سیاسی که در ۲ دوره هم به عنوان رییس‌جمهوری اداره کشور را عهده‌دار بود، به لحاظ گفتاری و رفتاری به ‌گونه‌ای عمل کرده که ابهام‌هایی را درباره خودش به وجود آورده است‌. به همین دلیل، بسیار بعید است بتواند این ابهامات را رفع کند. پس بعید است نظام تصمیم به تایید صلاحیت احمدی‌نژاد بگیرد.

دبیر کل حزب ایران زمین در ادامه سخنانش گفت: اما این را نمی‌توان نادیده گرفت که این چهره، با وجود همه جنجال‌هایش از پتانسیل بالایی برخوردار است. این توضیح ما را به این نتیجه می‌رساند که با توجه به اقتضائات کشور، می‌توانیم حضور دوباره او را در عرصه مدیریتی بررسی کنیم. بالاخره کشور دچار بحران‌های متعددی است که نمی‌توانیم فقط دولت فعلی را مقصر بدانیم. با این حال وضعیت اقتصادی به شدت نابسامان است و فقر بیداد می‌کند. حتی به تعبیری دولت کنونی از علاج این واقعه عاجز است و امور از دستش در رفته است.

رئوفیان همچنین تصریح کرد:‌ در چنین شرایطی برای اینکه بتوانیم به گزینه مناسبی برای گذر از بحران‌ها برسیم، باید هر گزینه ممکن را بررسی کنیم‌ که محمود احمدی‌نژاد هم می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد. وقتی مردم متوجه می‌شوند،‌ یکی از مقامات بلندپایه سابق دستگاه قضایی نزدیک به ۲۰ سال در سطح کلان سوءاستفاده کرده است، نسبت به آینده مملکت هراسان می‌شوند. پس ما در موقعیتی هستیم که برای انتخاب افراد، باید تسویه‌ حساب‌های سیاسی را کنار بگذاریم و یک تغییر و دگرگونی را در نظام مدیریتی به وجود بیارویم، بلکه بتوانیم بالاخره آرامش را به جامعه تزریق کنیم.

افق بهاری ۱۴۰۰؟

روزنامه اعتماد با نگاهی به برخی گزینه‌های جناح راست برای تصاحب کرسی ریاست‌جمهوری در گزارشی نوشته است: هنوز ۲۴ ساعت از آغاز به کار مجلس یازدهم نگذشته بود که از احتمال بازگشت احمدی‌نژاد و بهاری‌ها به عرصه سیاسی و مشخصا انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نوشتیم. زمانی که فریدون عباسی، معاون احمدی‌نژاد در دولت دهم و نماینده فعلی کازرون در مجلس یازدهم، هنوز باتوجه به عدم تصویب اعتبارنامه‌اش، «منتخب کازرون» بود، نه «نماینده مجلس»، در یک اظهارنظر مطبوعاتی گفته بود: «دنبال این هستیم که این مجلس، یک «دولت اسلامی» را پای کار بیاورد»؛ کلیدواژه‌ای عجیب از زبان سیاستمداری بهاری که در آستانه افق ۱۴۰۰ در حالی برای رقابت ریاست مجلس، اعلام‌ کاندیداتوری کرده بود که به‌ دفعات تاکید می‌کرد نه‌تنها خودش، بلکه حتی محمدباقر قالیباف، رقیبش هم می‌تواند بعد از حدود ۹ ماه ریاست بر مجلس، ردای نمایندگی از تن به‌در کرده و عزم «پاستور» کند. هرچند درست ۱۰ روز بعد، در گفت‌وگویی مفصل با «اعتماد» اعلام کرد که «قالیباف در جلسه فراکسیون رسما اعلام کرده که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ کاندیدا نخواهد شد» و جالب‌تر آنکه در بخشی دیگر از همان اظهارنظر مطبوعاتی، وقتی صحبت از احتمال کاندیداتوری احمدی‌نژاد یا یکی از بهاری‌ها به نیابت از احمدی‌نژاد به میان آمد، به رییس سابقش توصیه کرد که از اعضای شورای نگهبان درباره تایید یا رد صلاحتیش برای «پاستور ۱۴۰۰» استمزاج کند. خبری که حالا باوجود سپری شدن نزدیک به یک هفته از انتشار، همچنان با واکنش تحلیلگران و ناظران مواجه است و همین یکی، دو روز گذشته و در یکی از آخرین واکنش‌ها، ناصر ایمانی، روزنامه‌نگار اصولگرا را بر آن داشته که از «کاندیداتوری قطعی احمدی‌نژاد» سخن بگوید. این روزنامه‌نگار اصولگرا که اخیرا با پایگاه خبری-تحلیلی خبرآنلاین به گفت‌وگو نشسته، در حالی تایید صلاحیت احمدی‌نژاد برای انتخابات ۱۴۰۰ و تنها ۴ سال پس از ردصلاحیت او در آستانه انتخابات ۹۶ را «افتادن شورای نگهبان از چاله به چاه» توصیف می‌کند و در حالی چندان رضایتی از توجه رسانه‌ها به احمدی‌نژاد ندارد که در عین حال معتقد است: «احمدی‌نژاد قطعا تصمیم جدی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ دارد» هرچند در ادامه تاکید کرد که این تصمیم قطعی «به دو دلیل امکان وقوع پیدا نخواهد کرد؛ یکی سد «شورای نگهبان» و دیگری «شرایط اجتماعی» در آینده.» جالب آنکه محمدحسن غفوری‌فرد، عضو پیشین حزب موتلفه اسلامی نیز همچون ایمانی معتقد است که «شورای نگهبان صلاحیت احمدی‌نژاد را تایید نخواهد کرد.»

سید حسن خمینی، کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ می‌شود؟

پایگاه خبری اعتمادآنلاین در گفت‌وگو با سید رضا اکرمی،‌ عضو جامعه روحانیت مبارز، آورده است: بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی که اتفاقاً مردم کمی حاضر به رأی دادن شدند، کشور به استقبال انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ می‌رود. از آنجا که ما حزب‌های قوی‌ای نداریم و اساساً فعالیت‌های حزبی در ایران جدی گرفته نمی‌شود،‌ سیاسیون در نشست و گعده‌هایی که با هم دارند اسامی افرادی را به عنوان کاندیدای احتمالی مطرح می‌کنند که اسم آیت‌الله سید حسن خمینی هم به میان آمده است.

این فعال سیاسی در ادامه گفت: اما بسیار بعید است که سید حسن برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی کند یا به دعوت گروه‌های سیاسی پاسخ مثبت بدهد. در واقع ایشان به عنوان نوه امام خمینی ترجیح می‌دهد همچنان در حوزه علمیه به تدریس بپردازد تا در این سنگر خدمت کند و تاثیرگذار باشد. البته سید حسن خمینی در سال ۹۴ برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان اعلام آمادگی کرد که متاسفانه راه را برای ایشان باز نکردند. به همین دلیل معلوم است حاضر نمی‌شود به عنوان یکی از خاندان امام بیاید و خود را در معرض تایید شورای نگهبان بگذارد.

اکرمی ادامه داد: همچنین این را باید در نظر گرفت که کرونا مردم را به ستوه آورده و مشکلات زیادی برای جامعه ایجاد کرده است. از آنجا که تا موعد انتخابات ریاست‌جمهوری یک ‌سال مانده است، پرداختن به مسائل انتخاباتی و اینکه چه کسی بیایید و چه کسی نیاید زود است؛ یعنی همه باید اولویت را بر این بگذارند که ان‌شاءالله از این وضعیت نگران‌کننده به سلامت عبور کنیم. ایران روزهای مهمی پیش رو دارد و امیدوارم همه در کنار هم اولویت را بر رفع مشکلات بگذارند و بحث‌های انتخاباتی و رقابت را به زمان خودش موکول کنند.

علی صوفی: معلوم نیست جهانگیری در ۱۴۰۰ تأیید صلاحیت شود

پایگاه خبری فردا نیوز در گفت و گو با علی صوفی، عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان آورده است: وی درباره اجماع اصلاح طلبان روی اسحاق جانگیری یا محسن هاشمی -گزینه های مدنظر کارگزاران سازندگی- برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: گزینه های دیگری هم مطرح هستند که همه باید در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان محک بخورند و سپس براساس نظرسنجی تصمیم گیری انجام شود. سال ۹۲ که آقای روحانی انتخاب شد تا مورد حمایت اصلاح طلبان قرار گیرد وضعیت فرق می کرد. اگر آن زمان کارگزاران دست برتر را داشت به خاطر نقش آفرینی مرحوم هاشمی رفسنجانی بود اما الان ایشان حضور ندارد بنابراین آن جایگاه را دیگر نمی توان برای کارگزاران درباره تصمیم گیری برای تعیین نامزد انتخابات ریاست جمهوری در جریان اصلاحات قائل بود. امروز شرایط کاملا متفاوت از سال ۹۲ است و دیگر کارگزاران مثل آن سال دست بالا را در تصمیم گیری ها ندارد که بخواهد ابتکار عمل را از دیگران بگیرند و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری را برای اصلاح طلبان تعیین کند.

اصلاح‌طلبان کارهای اساسی‌تری مقدم بر انتخاب گزینه برای ۱۴۰۰ دارند

خبرگزاری برنا  در گفت و گو با علی جمالی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، آورده است: وی درباره گزینه‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ که در سطح رسانه‌ها مطرح می‌شود گفت: فعلا هیچ گزینه‌ای از طرف اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ مطرح نیست به این دلیل که اصلاح‌طلبان کارهای اساسی‌تری مقدم بر انتخاب گزینه، دارند.

جمالی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان در حال حاضر درگیر موضوعات اساسی‌تر و جدی‌تری هستند، عنوان کرد: شاید مهم‌ترین آن نحوه تعامل اصلاح‌طلبان با حاکمیت باشد. اصلاح‌طلبان در سال ۹۲ تصمیم گرفتند بر سر یک کاندیدا  به قدرت برسند و اصلاحات را از طریق قدرت ادامه دهند. این گزاره در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸ به شکست منتهی شد و بحث‌های جدی بر روی آن، مطرح است.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره استراتژی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: بسیاری از اصلاح‌طلبان معتقدند که ما اساسا استراتژی ورود به قدرت با کاندیدای میانه را باید کنار بگذاریم و باید با هویت اصلی خودمان وارد شویم اگر حاکمیت ما را پذیرفت ورود می‌کنیم در غیر این صورت در جامعه مدنی، اصلاحات امور را پیش می‌بریم. این بحث‌ها، بحث‌های جدی‌تری درون مجموعه اصلاح‌طلبان است که بر انتخاب گزینه مقدم است.

آینده ایران و چهار زلزله 

در بخشی از گفت و گوی روزنامه شرق با محسن رنانی اقتصاددان آمده است: دهه گذشته که آغاز آن را سال ۱۳۸۸ و پایان آن را بهار ۱۴۰۰ فرض می‌کنیم، با دو زلزله آغاز شد و با دو زلزله هم پایان می‌پذیرد و تمام وقایعی که در فاصله این دو مرحله رخ داده است، از جنس زلزله نیستند، بلکه از پیامدها و پس‌لرزه‌ها و نشانه‌های بحران و نمودهای آنها هستند.

* دو زلزله‌ای که این دهه با آن آغاز شد و همه تحولات بعدی به‌نوعی بر پایه تحول و درهم‌ریزی ناشی از آن دو بوده‌اند عبارت‌اند از انتخابات سال ۱۳۸۸ که سیاسی بود و اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها در سال ۱۳۸۹ که یک زلزله اقتصادی محسوب می‌شود و به‌گمانم در این حوزه، زلزله‌ای با این وسعت بعد از انقلاب نداشته‌ایم. اما زلزله‌ای که این دهه با آن به اتمام خواهد رسید، یکی زلزله اجتماعی، اقتصادی و نهادی کرونا در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ است که بسیاری از ساختارهای نهادی و تاریخی کشور را تغییر می‌دهد و بر همه حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی، تأثیر عمیقی خواهد داشت و نهایتا تحول پایانی که در پیش‌روی ماست، زلزله سیاسی، اجتماعی ناشی از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ خواهد بود که متعاقب آن تغییراتی صورت خواهد گرفت؛ یعنی حتی اگر هیچ حادثه‌ای رخ ندهد و یک انتخابات آرام با هر سطحی از مشارکت و با پیروزی هر شخصی با هر نگرش سیاسی برگزار شود، این انتخابات سرآغاز سلسله‌ای از تغییرات خواهد بود.

رسانه های اصولگرا

«الیاس حضرتی» کاندیدای قطعی ریاست جمهوری ۱۴۰۰

خبرگزاری فارس در گفت و گو با مجید بهمن‌زاده رئیس جبهه اصلاح‌طلبان آورده است: وی درباره اظهارات الیاس حضرتی مبنی بر اینکه عارف و جهانگیری گزینه قطعی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ هستند، گفت: ورود به مباحث انتخاباتی زودهنگام است و امروز باید به معیشت و اقتصاد مردم توجه داشته باشیم.

وی افزود: نباید کد انحرافی به جامعه درباره انتخابات بدهیم. ما اطلاع موثق داریم که الیاس حضرتی هم اینک برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی می‌کند و بنا دارد نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شود.

رئیس جبهه اصلاح‌طلبان با بیان اینکه ورود به بحث انتخابات ۱۴۰۰ توسط حضرتی از منظر روانشناسی فردی بیانگر این است که خودش را در قامت نامزد ریاست جمهوری میداند، گفت: بعد از تعاملات و رقابت های حزبی و تصفیه های سیاسی در حزب اعتماد ملی و به کنار گذاشتن منتجب نیا مشخص است که الیاس حضرتی قائم مقام حزب اعتماد ملی برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی می‌کند و بنا دارد نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شود.

تا پاستور ۱۴۰۰

روزنامه خراسان به نقل از پایگاه خبری جماران آورده است: عبدا... ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این نکته که «اگر اصلاح‌طلبان جز با نامزد اصلی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ شرکت کنند برای سال‌ها دیگر نمی‌توانند با مردم درباره صندوق رأی حرف بزنند.» درخصوص کاندیداتوری علی مطهری و علی لاریجانی برای اصلاح طلبان گفته است که تنها در صورتی می توان از آن ها حمایت کرد «که اولا این دو نفر به صراحت به جامعه اعلام کنند از اصولگرایی متعارف برگشته‌اند و راه نجات کشور را پیگیری راهبردهای اصلاح طلبانه می‌دانند و بالاخره قبل از رأی گیری کابینه خود را به مردم معرفی کنند.»/ اعتماد آنلاین تصمیم برای ۱۴۰۰ هنوز زود است حسن غفوری فرد فعال سیاسی اصولگرا با بیان این نکته که «بسیار زود است که بخواهیم درباره انتخابات ۱۴۰۰ گمانه زنی کنیم.» دلیل آن را دقیقه نودی بودن مردم دانست و گفت که مردم «معمولا تصمیم خود را در روزهای آخر می گیرند» وی البته اسامی چند نفر از افرادی را که احتمال کاندیداتوری آنان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده زیاد است و نام آن ها بر سر زبان ها افتاده ذکر کرد ازجمله قالیباف، سعید جلیلی،باهنرو نیکزاد. غفوری فرد درعین حال گفت تاجایی که من اطلاع دارم«هنوز هیچ بحثی در بین اصولگرایان برای این که به کاندیدای مشخصی برسند، مطرح نشده است.»

جوادی‌حصار: عارف خودش استعفا بدهد و برود

پایگاه خبری مشرق در گزارشی آورده است: محمدصادق جوادی‌حصار، فعال چپ و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در مصاحبه با ایلنا ضمن تاکید بر ویژگی‌های مثبت آقای عارف، گفته است: "پیشنهاد من به آقای عارف به عنوان یک شخصیت متین، منطقی، علمی و کارآمد سیاسی این است که پیش از آن که دیگران به او بگویند شما نباید باشی، خودش از شورایعالی استعفا دهد و اجازه دهد که احزاب فارغ از تعارفات و یا طعنه و کنایه‌های سیاسی فرصت بازنگری بدون هیچ مانع سیاسی، اخلاقی و فرهنگی را پیدا کنند."

* او در این مصاحبه همچنین با انتقاد از رفتار شورایعالی اصلاح‌طلب در تحریم انتخابات مجلس یازدهم تأکید کرد: به نظر من عمر شورایعالی سیاستگذاری تمام شده است، حتی قبل از انتخابات هم عمر آن تمام شده بود، این شورا در انتخابات اخیر نشان داد که در تصمیم‌سازی خود به عنوان مهمترین رسالتش دچار تناقض است، از یک طرف می‌گوید ما در انتخابات لیست نمی‌دهیم، اما از سوی دیگر می‌گوید در انتخابات شرکت می‌کنیم و از جانب دیگر می‌گوید هر حزبی می‌تواند به صورت مستقل و جداگانه لیست بدهد، لذا این نوع تصمیم‌گیری به معنای اتمام ایفای نقش شورایعالی سیاستگذاری است.

*برخی معتقدند این توصیه جوادی‌حصار به عارف از سر استیصالی است که بر جریان اصلاحات عارض شده... استیصال از آنرو که اصلاح‌طلبان پس از تحریم انتخابات مجلس یازدهم عملا به سمت اپوزیسیون شدن و آنارشیسم حرکت کرده‌اند و با گفته‌های خود نیز بر این موضوع صحّه گذاشته‌اند.

نایب رئیس مجلس از مخالفت رئیسی با کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری ١۴٠٠ خبر داد
به گزارش خبرگزاری مهر، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:«سخن برادرم آقای امیرآبادی بر لزوم حضور آیت‌الله رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ جدید نیست.

جمع‌بندی بسیاری از انقلابی‌ها همین بود که مطرح هم شد اما ایشان به شدت مخالفت کردند و ضمن تاکید بر برنامه ۵ ساله خود در قوه‌قضاییه، طرح بحث‌های این‌چنینی را انحراف در مسیر تحولی قوه و گفتمان مبارزه با فساد دانستند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha