زیست بوم فنی و حرفه‌ای در دانشگاه آزاد اجرایی می‌شود

تهران- ایرنا- معاون آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه به دنبال استقرار زیست بوم فنی و حرفه‌ای و مهارتی برای دانشجویان است.

به گزارش روز شنبه دانشگاه آزاد اسلامی، سعید آزادیان در جلسه روسای آموزشکده های فنی و حرفه ای مدارس سما توجه به اسناد بالادستی و ظرفیت های بالای دانشگاه آزاد اسلامی و تحول در نظام فنی و حرفه ای را ضروری دانست و اظهارداشت: یکی از اصلی ترین وظایف همه ما به عنوان کارگزاران نظام در بخش های مختلف، این است که رهنمودها و تاکیدات رهبر معظم انقلاب بویژه در زمینه مهارت آموزی و تحول فنی و حرفه ای را بازخوانی کرده و رئوس مطالب ایشان را سرلوحه اقدامات خود قرار دهیم.

وی افزود: در سال ۹۶ نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه ای و مهارتی به عنوان قانون به دولت ابلاغ و دولت موظف شد ظرف ۶ماه آیین نامه اجرایی آن را تدوین کند. در سال ۹۷ با ابلاغ این آیین نامه جایگاه بالادستی و قانونی برای حوزه فنی و حرفه ای در کشور شکل گرفت و همه اجزایی که در این فضا می توانستند، تأثیر گذار باشند در این نظام دیده شد. در این میان یکی از بخش هایی که به آن توجه ویژه ای شد دانشگاه آزاد اسلامی بود که در آن ظرفیت ها و مشروعیت های قانونی برای اقدامات مؤثر را داریم و باید از آنها به نحو مطلوب بهره بگیریم.

معاون آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد با تأکید بر بازخوانی مجدد سند دانشگاه اسلامی، بیانیه گام دوم انقلاب و نظام جامع آموزش فنی و حرفه ای سال ۹۶، گفت: با بازخوانی مجدد این اسناد بالادستی با ماموریت هایی که به لحاظ قانونی بر عهده ما گذاشته شده است، آشنا می شویم.

وی تأکید کرد: ما دنبال استقرار زیست بوم فنی و حرفه ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم، این زیست بوم کلمه جامعی متشکل از اجزا و عناصر مختلفی است که نیاز به طراحی دارد. با شکل گیری یک زیست بوم حیات به اجزا آن داده می شود و فرایند رشد آن به صورت سیستماتیک پیش می رود. ماموریت مهمی که سما در قالب نظام جامع آموزش های فنی و حرفه ای و استقرار این زیست بوم در حال پیگیری آن است. ما به صورت جدی با کار روی بخش های مختلف در حال شناسایی عناصر آن هستیم که با انجام آن قطعاً شعار جهش تولید که رهبر معظم انقلاب به آن تأکید فرمودند، اجرایی می شود.

معاون آموزش های فنی و حرفه ای، مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: با توجه به ظرفیت های قانونی و موجود دانشگاه آزاد اسلامی و به لحاظ مطالباتی که در سطح عالی کشور وجود دارد و مأموریت های جدید؛ شرایط بسیار ویژه و منحصر به فردی برای سما ایجاد شده و در این مسیر همراهی همه بخش ها لازم است.

مشارکت همگانی در مفهوم پردازی و طراحی مدل این زیست بوم فنی و حرفه ای به ویژه از مسئولان آموزشکده ها به عنوان بازیگران اصلی و عناصر تأثیر گذار در توسعه نظام فنی و حرفه ای، مطالبه جدی آزادیان در این جلسه بود.

وی با تأکید بر بازخوانی مکرر بیانیه گام دوم انقلاب و توجه ویژه به قسمت هایی از آن که مرتبط با حوزه آموزش است، به نقش جوانان در نظام پیشرفته اسلامی به عنوان کلیدی ترین مبحث این بیانیه اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب اهمیت ویژه ای به بحث جوانان می دهند و می فرمایند جوانان محور تحول نظام پیشرفته اسلامی و مهم ترین ظرفیت امید بخش کشور هستند، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی.

معاون آموزش های فنی و حرفه ای، مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد همچنین گفت: امیدواری به آینده هم باید نهادینه و هم بسترهای لازم آن فراهم شود. یکی از مأموریت های مهم در حوزه فنی و حرفه ای و مهارتی ایجاد امید آفرینی است.

آزادیان به کلام رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرکت به سمت دولت جوان حزب اللهی اشاره کرد و ادامه داد: در مراسم ارتحال حضرت امام خمینی(ره)، رهبری به یکی از شاخصه های مهم امام(ره) که همان بحث تحول و تحول خواهی است، اشاره فرمودند و تاکید کردند که شاید بتوان گفت امام خمینی(ره)، امام تحول است، اما صرفاً این نیست که بخواهیم یک ویژگی از شخصیت حضرت امام را بازخوانی کنیم، باید از آن درس بگیریم. شاید بتوان گفت ایشان یکی از ویژگی های مهم دولت جوان حزب اللهی به عنوان علاج کشور را تحول خواهی برشمردند.

وی تعریف حضرت آیت الله خامنه ای از تحول را «یک جهش و حرکت بزرگ در زمینه‌های مختلف» عنوان کرد و گفت: ایشان پیشرفت و پس رفت جوامع را وابسته به اراده و عملکرد انسان ها می دانند و در سخنان خود با اشاره به آیات قران کریم می فرمایند، وقتی شما تغییرات مثبت در خودتان ایجاد کنید، خدای متعال هم تغییرات مثبت را به وجود می آورد.

معاون آموزش های فنی و حرفه ای، مهارتی و کاربنیان، شروط و ابزار تحول در نگاه رهبر معظم انقلاب را پشتوانه‌ فکری اما نه به معنای استحاله فکری و خارج شدن از هویت واقعی، صبر و اجتناب از کارهای سطحی و دم دستی برشمرد و تاکید کرد: ایشاندرخصوص تحول در زمینه اقتصاد، می فرمایند ما باید در حوزه اقتصاد به سمت اقتصاد بدون نفت گام برداریم.

 آزادیان، طرح مباحث پیشین خود را مقدمه ای برای تبیین چیستی و چرایی حرکت مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی به سمت تحول دانست و افزود: موضوع تحول در آموزش های فنی و حرفه ای را به صورت جدی دنبال می کنیم چرا که این مهم، مطالبه جدی مقام معظم رهبری و در بالاترین سطح جامعه است. ما باید به فکر چاره اندیشی باشیم.

وی  با تأکید بر ظرفیت های جدی ایجاد شده در کشور گفت: در سال ۹۲ سند دانشگاه اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده که ۵۶ راهبرد و ۳۶۹ اقدام دارد، بخش های مختلف یک دانشگاه مطلوب اسلامی در آموزش عالی، ترسیم شده است. که یک بخشی از آن پرداختن به تربیت دانشجوی ماهر کارآفرین است از این رو ما برخی از راهبردها را در مجموعه دانشگاه آزاد به این موضوع اختصاص داده ایم و بسته های مختلف کاری مبتنی بر این سند دانشگاهی استخراج کرده ایم که یکی از این بسته ها طراحی دانشگاه کار آفرین است؛ یعنی دانشگاهی که خروجی آن، افرادی باشند که بعد از فارغ التحصیلی از سطح بالایی از مهارت و دانش برخوردار باشند و عنوان کار آفرین را به آنها بتوان اطلاق کرد.

معاون آموزش های فنی و حرفه ای، مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد موضوع کارآفرینی را به عنوان بحثی مهم در سند دانشگاه عنوان کرد و افزود: این موضوع باید به عنوان ماموریت اصلی، سرلوحه کارما قرار گیرد. البته این سیاست ها در سطح کلان دانشگاه انجام و برنامه ریزی های فرابخشی لازم نیز صورت گرفته است؛ آنچه ما باید به آن بپردازیم برنامه ریزی در جهت اجرایی کردن آنها در سطح مدارس و آموزشکده ها است. جایگاه ما در این سند مشخص است که در آینده به صورت دقیق تر به آن خواهیم پرداخت.

آزادیان عنوان کرد: در اختیار داشتن حدود ده هزار مربی فنی و حرفه ای، توسعه کمی این دانشگاه در سطح کشور و در معرض همگان بودن خدمات آموزشی آن، سطح بالای برخورد دانشگاه با جامعه و صنعت و سرمایه اجتماعی دانشگاه و ... از جمله عوامل تشکیل دهنده زنجیره ارزشی مهمی برای این مجموعه دانشگاهی، از سوی دکتر آزدیان مطرح شد.

وی از مصوبه سال گذشته کمیسیون دائمی هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، مبنی بر واگذاری برخی ماموریت های مهم به سما یاد کرد و افزود: در بخشی از این ابلاغیه به عنوان شرح وظایف سازمان آمده که نظارت بر حسن اجرای برنامه ها و پایش کیفیت آموزشی از مهدکودک تا کارشناسی فنی و حرفه ای و کاردانی های مرتبط از مسئولیت های سماخواهد بود. حتی در جای دیگری همه انواع آموزش های مهارتی از قبیل آموزش های آزاد، مهارت آموزی، توانمندسازی، صلاحیت های حرفه ای و شغلی و راهبری مراکز و رویدادهای دانش آموزی را به سما سپرده شده است.

وی همچنین به اپیدمی بیماری کرونا و ضرورت تغییر شیوه آموزش اشاره کرد و در این زمینه از مسوولان آموزشکده ها قدردانی ویژه ای کرد که در این دوران توانستند با ظرفیت ها و امکانات خود، کارنامه درخشانی در حوزه آموزش های غیر حضوری از خود به جای بگذارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

سرخط اخبار دانشگاه و آموزش