طرح ملی ۱۴۵۴ با اجرای نمایشی جذاب می‌شود

تهران- ایرنا- مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، گفت: یکی از تفاوت‌های طرح ملی قرآنی ۱۴۵۴ اجرای نمایشی و اجرای مستقل این طرح در شبکه‌های آستانی دانست که باعث جذابیت آن می شود.

جواد شیخ اکبری روز شنبه در نشست خبری  طرح ملی قرآنی ۱۴۵۴، گفت: این طرح ملی و قرآنی با محوریت آیات کاربردی و موضوعی قرآن کریم در خصوص گفتمان قرآنی در جامعه و بین مردم با شعار قرآن، خانواده و آرامش با هماهنگی تمام شبکه های سیما، صدا و سیمای مراکز استان ها و نهادهای قرآنی کشور از ۳۰ خرداد در ۳۲ استان کشور آغاز و تا شهریور ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.
طرح درس خانواده و آرامش شامل موضوع ها و آیات کاربردی قرآن، برگزاری مسابقه روزانه از شبکه های سیما در عنوان های مختلف و همچنین مسابقه های جانبی مانند خطاطی و داستان نویسی از بخش های طرح قرآنی ۱۴۵۴ خواهد بود. برگزاری آزمون سراسری مفاهیم موضوعی قرآن کریم در بقاع متبرکه از دیگر برنامه های این طرح ملی و قرآنی است.

شکل گیری دبیرخانه ستاد طرح ملی

دبیرخانه ستاد طرح ملی از ابتدای سال شکل گرفت و شورای سیاستگزاری با حضور حجت الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مهدی قره شیخلو رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، سیدعلی سرابی قائم مقام شورای عالی قرآن، سید عباس فاطمی رئیس مرکز امور استانهای صدا و سیما و مجتبی ایزدی مدیر رادیو قرآن آغاز به کار کرد.
وی افزود: امسال کمیته های فضای مجازی، علمی و محتوایی، برنامه سازی و نهادها و شبکه ها و استانها فعالیت می کنند.
اکبری افزود: هر هفته یک موضوع مطرح می شود و هفت آیه ارائه می گردد و در هفته نهم همزمان با ایام محرم با موضوع امر به معروف و نهی از منکر پایان می یابد.

شیخ اکبری افزود: ۶۰ آیه کاربردی در این طرح ارائه می شود و شبکه قرآن در دو بخش طرح ۱۴۵۴ را اجرا می کند که یک بخش مربوط به برنامه های زنده از صبح تا شب خواهد بود و بخش دیگر مربوط به برنامه های تولیدی با عنوان های متنوع در موضوع خانواده است.
دبیر شورای معارف سیما افزود: امسال برای اثرگذاری و جذابیت بیشتر برنامه های نمایشی و مسابقه پیامکی خواهیم داشت و یک مسابقه نیز در پایان هر هفته برگزار می شود و علاقه مندان می توانند آثار هنری خود را ارسال کنند.

مشارکت ۱۰ شبکه رادیویی در طرح ۱۴۵۴
مدیر رادیو قرآن از تدارک شش هزار دقیقه برنامه در این زمینه خبر داد و افزود: برنامه های تسنیم و محله تلاوت و همچنین میان برنامه نمایش روز متناسب با آیات انتخابی برای پشتیبانی طرح ۱۴۵۴ درنظر گرفته شده است.
 مجتبی ایزدی افزود: شبکه های رادیویی قرآن، معارف، جوان، فرهنگ، ایران، تهران، سلامت، ورزش، اقتصاد و گفت و گو برنامه هایی را در این زمینه پخش می کنند.
مدیر کل بازار محتوا و نماینده معاونت فضای مجازی صدا و سیما گفت: یک کانال ۲۴ ساعته از طریق اپلیکیشن سپهر در این راستا تدارک دیده شده است که این اپلیکیشن تمام محتواهای سازمان صدا و سیما و شبکه های سازمان را در فضای مجازی منتشر می کند.
سعید مقیسه ادامه داد: برنامه بشارت از طریق اپلیکیشن سپهر قابل بهره برداری است. البته در شبکه سپهر نیز که به صورت تلویزیونی از طریق گیرنده های دیجیتالی قابل دریافت است، برنامه های این طرح را می توان دید.
مقیسه افزود: در برخی تلویزیون های تعاملی (آی پی تی وی) محتوای طرح 1454 همچون آیات مربوطه و آثار ایجاد شده برای علاقه مندان قابل دریافت است و محتوای برنامه های این طرح نیز در پیام رسان ها و کانال ها منتشر خواهد شد.
تاکید بر اهمیت اولویت برنامه‌های کلان قرآنی

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به کیفیت روزافزون برنامه های قرآنی صدا و سیما گفت: قرار است افق پنج ساله آینده طرح 1454 از هم اکنون مشخص شود. ما معتقدیم کارهای کوچک قرآنی هر سازمان جزو اولویت ها نیست بلکه طرح های کلان قرآنی مهم است و تعامل و هماهنگی برای تولید برنامه های کلان قرآنی همچون این طرح می تواند الگویی برای دیگر برنامه های قرآنی باشد.
مهدی قره شیخلو با اشاره به میزان تاثیرگذاری برنامه های قرآنی صدا و سیما گفت: باید کاری کنیم که مردم عادت کنند یک زمانی را در طول روز برای تلاو ت و فهم قرآن قرار دهند و هیچ نهادی همچون صدا و سیما نمی تواند چنین تاثیری داشته باشد.
این قاری قرآن افزود: قرار است برنامه های طرح 1454 از فضای بسته استودیو و بحث های گفت و گو محور در قالب های جذاب ارائه و از ظرفیت تمام شبکه ها استفاده شود تا تعداد بیشتری را جذب کند.

1454 جایزه برای شرکت کنندگان
شیخ اکبری اظهار کرد: قرار است به هزار و 454 نفر از کسانی که به صورت فعال در این طرح شرکت می کنند، جوایزی اهدا شود که میزان این جوایز به مشارکت نهادها و سازمان ها بستگی دارد.
وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره مشارکت شورای عالی قرآن در طرح 1454 گفت: این شورا در محتوای برنامه ها فعالیت دارد و همچنین ضمن معرفی کارشناسان، از ظرفیت های این ستاد در استان ها بهره می بریم.
دبیر شورای معارف سیما در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره تاثیر اجرای این طرح در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن گفت: اجرای این طرح به معنای غفلت از سایر حوزه ها نیست. بنابر این حفظ سوره ها نیز در این طرح در نظر گرفته شده است.
مهدی قره شیخلو نیز در این زمینه اظهار کرد: تربیت 10 میلیون حافظ قرآن نیازمند زیرساخت هایی است که اگر این زیرساخت ها تامین نشود، تربیت این تعداد حافظ قرآن نیز هیچگاه محقق نخواهد شد. یکی از زیرساخت ها این است که مردم به خواندن قرآن عادت کنند و طرح 1454 این هدف را دنبال می کند.
ضرورت ایجاد فرهنگ انس با قرآن از سوی صدا و سیما  
وی افزود: وظیفه صدا و سیما ایجاد فرهنگ انس با قرآن است و در اینجا از مسئولان صدا و سیما تقاضا دارم تا تولید مجموعه های قرآنی مانند یوسف پیامبر، مریم مقدس و مردان آنجلس را که در سطح بین المللی تاثیرگذار است، در برنامه های خود قرار دهند.
این قاری قرآن ادامه داد: از مسئولان ارشد صدا و سیما می خواهم که یک توانمندی ایجاد کند که هر چند سال یک بار یک داستان قرآنی را در قالب سریال تولید کنند در حالی که در فیلم های سینمایی و سریال ها می بینیم که معمولا صدای قرآن در صحنه قبرستان وجود دارد و این مساله یکی از آسیب های موجود است.
ایزدی نیز در پاسخ به ایرنا گفت: در شورای توسعه فرهنگ قرآنی اعلام کردم که تا زمانی که بانک اطلاعات قرآنی درباره تعداد حافظان و قاریان قرآن وجود نداشته باشد نمی توانیم از پیشرفت در زمینه حفظ قرآن سخن بگوییم.

هدف گذاری این طرح برای انس عمومی با قرآن

محمدمهدی عزیززاده مدیرکل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هدف گذاری این طرح برای انس عمومی با قرآن است و مخاطب آن عموم مردم هستند و یکی از نکات خوب این طرح تغییر رویکرد از سوره محوری به آیه محوری و بیان مفاهیم آیات است.
وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و استفاده از فضای مجازی و رسان ها ادامه داد: مشارکت کمیسیون تبلیغ و ترویج فعالیت های قرآنی در این طرح در قالب تولید بخشی از برنامه های حرفه ای و جذاب، تهیه بخشی از جوایز، استفاده از ظرفیت موسسات قرآنی در استان ها و همچنین در قرار دادن استودیوهای قرآنی در استان ها به منظور تولید برنامه است.
مرتضی جوادی نماینده سازمان دارالقرآن الکریم از محوریت قرآن در رسانه به عنوان یکی از سیاست امسال دارالقرآن یاد کرد و گفت: ما تلاش می کنیم تا در همه فعالیت ها شعار «قرآن زنده است» را به صورت جدی دنبال کنیم.
وی با اشاره به تاسیس مرکز رسانه و هنر در سازمان دارالقرآن الکریم اضافه کرد: در طرح 1454 علاوه بر تامین بخشی از جوایز و هدایا حضوری جدی در تولید و تامین بخشی از هزینه ها خواهیم داشت و در حوزه پژوهشی نیز فعالیت های انجام می شود.

برنامه های قرآنی استانی پربارتر می شود
سیدعباس فاطمی رئیس مرکز سیمای استان ها در این نشست ضمن تشریح برنامه های درنظر گرفته شده برای اجرای طرح 1454 در استان های کشور گفت: با توجه به موضوع این طرح که به خانواده اختصاص دارد، تلاش می کنیم تا با الهام از آموزه های قرآنی برنامه های استانی را پربارتر کنیم.
وی افزود: در هر شبکه استانی هر روز یک برنامه 30 دقیقه خواهیم داشت که در مجموعه دو هزار برنامه و 60 هزار دقیقه خواهد بود. همچنین برنامه های مستقل قرآنی را به همت نهادهای استانی تولید خواهیم کرد.
فاطمی ادامه داد: 120 ارتباط 30 دقیقه ای با شبکه قرآن خواهیم داشت و طراحی این برنامه ها صورت گرفته است و در سال گذشته نیز مراکز استانی مورد توجه قرار گرفتند. در این طرح از بهترین کارشناسان و صاحبنظران استفاده می کنیم تا مخاطبان بیشتری به این برنامه ها توجه کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =