۲۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۴۲
کد خبرنگار: 1015
کد خبر: 83816684
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

خیز کرونا در غفلت مردم گناوه

۲۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۴۲
کد خبر: 83816684
خیز کرونا در غفلت مردم گناوه

گناوه - ایرنا - کرونا، مهمان ناخوانده‌ میزبان‌آزاری که حدود چهار ماه‌است حضور خود را بر بخش عظیمی از دنیا از جمله کشور ایران تحمیل کرده و حالا حالاها قصدرفتن ندارد در هفته‌های اخیر به لطف بی‌خیالی و غفلت مردم استان بوشهر و شهرستان گناوه در خود مراقبتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی خیز و جهشی بلند برداشته و اوج گرفته است، طوریکه هر روز شمار بیشتری از افراد جامعه را در دام خود گرفتار می‌کند.

با اعلام خبر بیماری کووید ۱۹ در کشور چین، حجم بالای اخبار منتشر شده در تمامی رسانه‌های  داخلی و خارجی، فضای حقیقی و  مجازی به این بیماری اختصاص یافت، یک نوع آمادگی ذهنی برای مقابله با آن در همه جوامع ایجادشد.

در اسفند ۹۸ خبر رسیدن کرونا به ایران منتشر و مثل بمب منفجر شد  و سپس آژیر حمله آن به صدا در آمد و روز به روز گستره خودرا در اقصی نقاط کشور نشان داد و چنان مناطق کشور را سریع در نوردید که جمع زیادی از هموطنان درگیر و در این بین برخی جان خودرا ازدست دادند و برخی بستری و عده دیگری نیز در امان ماندند.

شهرستان گناوه در استان بوشهر نیز از این بیماری در امان نماند و  بلافاصله با اعلام ورود این ویروس اقدام‌های پیشگیرانه و مراقبتی همانند دیگر نقاط مبتلای کشور آغاز شد.

با ورود این ویروس آحاد جامعه برای مقابله با آن برخاستند و در این میان مردم در کنار مسئولان، داوطلبانه و خودجوش برای حفاظت از سلامتی خود و همشهریان پا پیش گذاشتند تا این بیماری را  کنترل و از این بحران با کمترین آسیب عبور کنند.
هر چند فشارهای اقتصادی سنگینی در اوایل شیوع کرونا در این منطقه تجاری بر مردم تحمیل و در این عرصه مغازه‌داران مجتمع های تجاری اقدام به تعطیلی کسب و کار کردند، اما  مزدشان را با سلامت شهروندان و همنوعان خود گرفتند.

خیلی‌ها شبانه روز تلاش کردند، دور تا دور شهر حصار کشیده شد و ورودی‌ها سفت و سخت کنترل شد تا اجازه نفوذ کرونا به دیارشان  داده نشود اما یکباره همه چیز خاتمه یافت و  به دست فراموشی سپرده شد.

در سایه مشکلات اقتصادی  و کوچک شدن سفره مردم در دوران قرنطینه، مسئولان کشوری برای برون رفت از شرایط، دستور بازگشایی راه‌ها، شهرها و صنوف را پس از بررسی‌های کارشناسانه به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی صادر و اعمال کردند.

با چنین تصمیمی، کم کم مردم بی‌خیال کرونا شدند و با بی‌توجهی به رعایت موازین بهداشتی چوب حراج به سلامتی خود و دیگران زدند و با آغوش گرم از این میهمان ناخوانده استقبال کردند.
ورود مسافران غیربومی، تجمع در مراسم تشییع جنازه، عروسی، شب نشینی‌ها و ساحل گردی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دست به دست هم دادند تا کرونا خیز محکمی در این شهرستان بردارد.

باوجود اینکه مسئولان بهداشتی همچنان از مردم می‌خواهند با رعایت اصول بهداشتی، حامل انتقال این ویروس نباشند اما  عده زیادی بدون ماسک و دستکش در خیابان و پاساژها محکم و استوار قدم می‌زنند و انگار نه انگار  ویروسی وجود دارد که روزانه جان هزاران نفر را در جهان می‌گیرد.

بی‌توجهی بیشتر مردم این منطقه و مسافران غیربومی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم نظارت جدی مسئولان در این شهرستان باعث شده نمودار ابتلا به بیماری کرونا در این شهرستان سیر صعودی بگیرد.

درحالیکه تعداد  مبتلایان شهرستان گناوه در اسفند ماه سال گذشته،  فروردین و اردیبهشت امسال در مجموع  ۴۳ نفر بود در خرداد امسال سیر صعودی گرفت و تا پایان روز بیستم همین ماه نزدیک به ۱۴۰  مورد مثبت در این شهرستان گزارش شده‌است و این هشدار جدی و زنگ خطری برای اهالی این منطقه گرمسیری است.

بنا به توصیه پزشکان استفاده از ماسک بویژه برای افراد پرخطر در تجمع  و مکان‌های شلوغ یکی از راهکارهای مقابله با شیوع این بیماری است که علاوه بر اینکه برای خود فرد به عنوان یک وسیله محافظت کننده عمل می‌کند اطرافیان را نیز در مقابل این ویروس مصون می‌کند اما در این میان خیلی‌ها بی تفاوت از آن می‌گذرند و حاضر نیستند از وسیله حفاظتی در برابر کرونا استفاده کنند.

باتوجه به روند صعودی مبتلایان به بیماری کرونا در شهرستان گناوه باید نظارت دقیق و بیشتری توسط مسئولان بر اجرای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات و بازار انجام شود.

اصل و اساس کار مسئولان حفظ و صیانت از سلامت مردم است و هرگونه بی توجهی و سهل‌انگاری به کرونا باعث خواهد شد تا آمار بیماران همچنان سیر صعودی داشته باشد.

مردم نباید احساس کنند نظارتی بر اجرای مصوبه‌های ستاد مقابله با کرونا در این شهرستان نیست بلکه در این مقطع که شیوع بیماری خیز برداشته باید  با شدت بیشتر عمل کنند.

همراهی آحاد و اقشار جامعه اعم از بازاری و ادارات و دستگاه‌های اجرایی در رعایت موازین و پروتکل‌های بهداشتی کمک به قطع زنجیره بیماری کرونا خواهد کرد.

همه باید بدانند که ماموریتشان برای پیشگیری و مقابله با این بیماری کماکان پابرجاست و آگاه باشند که خطر در چند قدمی آنان در کمین است و  ضرورت دارد هر کس در حد توان و وظیفه اخلاقی خود نسبت به جامعه، پروتکل‌های بهداشتی را بطور دقیق رعایت کند تا این ویروس منحوس ریشه‌کن شود.

یادداشت: نعمت الله بهروزی مسئول دفتر ایرنا گناوه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha