۲۱ خرداد ۱۳۹۹، ۹:۵۴
کد خبر: 83816610
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

جنوب فارس روی خط زلزله؛ اهالی بیرم تا صبح بیدار ماندند

لارستان- ایرنا- وقوع ۲ زلزله نسبتا شدید ۵.۱ و ۵.۷ ریشتری و البته چندین پس لرزه دیگر از ساعات اولیه شامگاه سه‌شنبه بیستم خرداد ۹۹ تا بامداد روز بعد شبی ناآرام و همراه با دلهره را برای مردم بخش بیرم لارستان در جنوب استان فارس رقم زد.

برخی از مردم بخش بیرم با وقوع نخستین زمین لرزه در ساعت ۲۰ و ۳۸ دقیقه شامگاه سه‌شنبه تا صبح چهارشنبه را بیرون از منزل و یا در خودروهای خود سپری کردند.

بنا بر گزارش مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از نخستین ساعات شامگاه سه شنبه تا بامداد امروز چهارشنبه چندین زمین لرزه با فاصله زمانی اندک بخش بیرم از توابع شهرستان لارستان در استان فارس را لرزاند.

بخش بیرم با جمعیتی حدود ۱۵ هزار نفر در فاصله ۱۴۰ کیلومتری لارستان فارس واقع شده است. شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله ۳۷۸ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

 نخستین زمین‌لرزه به بزرگی ۵.۱ ریشتر ساعت ۲۰ و ۳۸ دقیقه، پس از آن در ساعت ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه زمین‌لرزه دیگری با قدرت ۵.۷ ریشتر در همین منطقه روی داد.

این زمین‌لرزه‌ها در بسیاری از مناطق جنوب استان فارس بویژه شهر لر و برخی مناطق شهر شیراز نیز احساس شد.

همچنین زلزله ای با قدرت چهارریشتر در ساعت ۲۲ و ۱۳دقیقه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و در خنج لارستان اتفاق افتاد و پس از آن نیز در ساعت ۲۲ و ۵۳ دقیقه زلزله دیگری با قدرت سه ریشتر بیرم را برای بار دیگر لرزاند. مرکز لرزه نگاری کشوری همچنین پس‌لرزه ۳.۲ ریشتری بیرم را در ساعت ۲۳ و ۳۸ دقیقه شامگاه سه‌شنبه ثبت کرد.

ساعت ۲۳ و ۴۳ دقیقه نیز محمله در جنوب فارس در زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۳.۲ ریشتر لرزید.

بامداد امروز چهارشنبه و در ساعت ۲و ۵۶ دقیقه زمین لرزه ای به بزرگی ۴ ریشتر نیز منطقه خنج در جنوب استان فارس را لرزاند.

مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهرران همچنین وقوع این زمین لرزه را در فاصله ۱۹ کیلومتری بیرم، ۳۳ کیلومتری عمادد و ۳۶ کیلومتری خنج استان فارس ثبت کرده است.

این زلزله در ۱۰ کیلومتری از عمق زمین رخ داده است.

پس از آن و تا ساعت ۹ صبح امروز نیز چندین زلزله که بزرگترین ان نیز ۴ ریشتری بود برخی مناطق جنوب استان فارس را لرزانده است.

پیش از این و از ساعت ۱۳ تا ۱۴:۱۷ روز سه‌شنبه ، سه زمین لرزه که قدرت حداکثری آنها سه ریشتر بود، مناطقی را در شهرستان لامرد در جنوب فارس لرزانده بود.

این زمین لرزه تلفات جانی نداشتند اما به برخی منازل در سطح بخش های بیرم و خنج و برخی مناطق دیگر در جنوب استان فارس خسارت وارد کرد.

 به گفته جلیل حسنی معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه لارستان خسارات زمین لرزه ها جزئی بوده و بیشتر در  حد ترکیدگی سقف و  دیوار منازل بوده است.

 حسنی تاکید کرد که آرامش کامل بر مناطق زلزله زده حاکم است و عوامل امدادی و تیم های ارزیاب نیز در منطقه مشغول برآورد خسارات هستند.

همچنین مدیرکل راه و شهرسازی شهرستان لارستان گفت: در پی دو زمین لرزه ۵.۱ و ۵.۷ ریشتری بیرم، محور ارد - فداغ به علت ریزش کوه در گردنه بالنگستان مسدود شد که با حضور راهداران، این محوردر همان اعات اولیه  بازگشایی شد.

محمدرضا باقری فرد همچنین برخی خبرها مبنی بر تخریب بخشی از تونل مسیر بیرم به سمت لامرد را در پی وقوع زمین لرزه را تکذیب کرد و گفت: هم اینک تمام محورهای ارتباطی جنوب استان فارس باز است.

خاطره تلخ زلزله ۶.۷ ریشتری سال ۱۳۳۹برای لاری ها زنده شد

زمین لرزه های مهیب شامگاه سه شنبه ۲۰ خرداد ۹۹ در بیرم لارستان البته تداعی گر تلخ ترین خاطره و رویداد در تاریخ لارستان و برای شهروندان لاری نیز بود.

برخی مردم و شهروندان لارستانی به ویژه شهروندان در شهر قدیم لار نیز که شب گذشته همچون مردم بیرم از ترس به خیابان ها و پارک ها و و خودروهای خود پناه آورده بودند بار دیگر خاطره تلخ زلزله ویرانگر ۶.۷ ریشتری سال ۱۳۳۹ را در ذهن خود تداعی کردند.

در اثر آن زمین لرزه ویرانگر  در سال ۱۳۳۹ حدود ۴۰۰ نفر در شهر قدیمی لار کشته شدند و بخش عظیمی از شهر ویران شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha