۲۰ خرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۲۷
کد خبر: 83815957
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۷۰ مهاجر روهینگیا در مالزی بازداشت شدند

۲۰ خرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۲۷
کد خبر: 83815957
۲۷۰ مهاجر روهینگیا در مالزی بازداشت شدند

تهران – ایرنا – مالزی حدود ۲۷۰ مهاجر روهینگیا که قایق آنها به علت قرنطینه‌های ناشی از شیوع کرونا برای نزدیک به دو ماه در دریا سرگردان بود را بازداشت کرد .

به گزارش ایرنا ، این مهاجران در اوایل ماه آوریل (اواسط فروردین) از جنوب بنگلادش گریخته بودند اما موفق نشده بودند در سواحل هیچ کشوری پیاده شوند. در این حال روز دوشنبه گارد ساحلی مالزی قایق حامل آنان را رهگیری و تعقیب کرد و در نتیجه دهها تن از مهاجران با پریدن به دریا تلاش کردند با شنا خود را به ساحل برسانند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از بیانیه گارد ساحلی مالزی اعلام کرد که این قایق به سمت "لانگکاوی" هدایت شده و تمام ۲۶۹ مهاجر غیرقانونی در آنجا بازداشت شدند.

برخی فعالان حقوق بشر مدعی‌ هستند که این قایق در زمان حرکت از جنوب بنگلادش حدود ۵۰۰ مسافر داشته و اکنون حدود نیمی از آنها بازداشت شده‌اند و این احتمال وجود دارد که سایر افراد در مدت سرگردانی قایق توانسته باشند خود را به سواحل رسانده‌ باشند.

در سال‌های اخیر شمار زیادی از مسلمانان روهینگیای میانمار به علت سرکوب از این کشور فرار می‌کنند و بسیاری از آنها راهی کشور بنگلادش همسایه میانمار می‌شوند. برخی نیز تلاش کرده‌اند تا خود را به کشور مالزی برسانند . در سالهای گذشته قاچاقچیان دهها هزار مهاجر روهینگیا را بطور غیرقانونی به مالزی منتقل کرده‌اند  اما در حال حاضر مقامات مالزی اجازه ورود و لنگر انداختن قایق‌های حامل مهاجران در سواحل این کشور را نمی‌دهد و شیوع کرونا را علت این مساله عنوان می‌کند.

همه ساله هزاران مهاجر روهینگیا بر قایق‌های شلوغ و غیر استاندارد سوار می‌شوند و به امید زندگی بهتر، سفری خطرناک و نامشخص را به سوی کشورهای دیگر آغاز می‌کنند. طبق گزارش مقام‌های بنگلادش از ماه اوت (مرداد) سال ۲۰۱۷ قریب به ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیا به بنگلادش فرار کرده‌اند، درحالی که پیش از این چند صد هزار نفر از مسلمانان روهینگیا در مناطق مختلف بنگلادش زندگی می‌کردند.  اکنون نیزحدود یک میلیون نفر از مسلمان روهینگیا در اردوگاه‌های مهاجران در منطقه "کاگس بازار" بنگلادش زندگی پرمشقتی را می‌گذرانند که ۷۰۰ هزار نفر آن‌ها پس از آغاز دور جدید خشونت‌ها در میانمار در اواخر ماه اوت سال۲۰۱۷ به بنگلادش فرار کردند. 

مردم روهینگیا در میانمار که سازمان ملل آنها را تحت ستم‌ترین مردم دنیا توصیف کرده است از زمان خشونت‌ها در سال ۲۰۱۲ تاکنون با هراس بیشتری از حملات روبه رو هستند. بنا به آمار "عفو بین‌الملل" پس از آغاز سرکوب این جامعه اقلیت مسلمان توسط نیروهای میانمار در اوت ۲۰۱۷ تا کنون بیش از ۷۵۰ هزار آواره روهینگیا که اکثرا زن و کودک هستند از میانمار گریخته و وارد کشور بنگلادش شده‌اند. طبق این گزارش، از ۲۵ اوت ۲۰۱۷ تاکنون نیز نزدیک به ۲۴ هزار مسلمان روهینگیا به دست نیروهای دولتی میانمار کشته شده‌ و بیش از ۱۱۴ هزار نفر مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌اند.

 شورشیان "ارتش آراکان" در استان راخین میانمار برای خودمختاری بیشتر با نیروهای دولتی در نبرد هستند. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha