هزار مرکز ویژه اختلالات یادگیری در کشور نیاز است

تهران- ایرنا- رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: ۷۴۱ مرکز ویژه اختلالات یادگیری در کشور وجود دارد که بر اساس برآوردها هزار مرکز دیگر نیاز است و سازمان آموزش و پرورش استثنایی توسعه کمی و کیفی این مراکز را هدف‌گذاری کرده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، نشست بررسی شیوه های انسجام بخشی و کیفیت بخشی به فعالیت های مشترک ۲ معاونت آموزش ابتدایی و آموزش و پرورش استثنایی با حضور سیدجواد حسینی رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی در چهار قلمرو با آموزش ابتدایی پیوند مستقیم دارد، اظهار داشت: نشست مشترک چند ماه گذشته ۲ معاونت، آغاز خوبی برای همکاری مشترک بود که باید به نتایج خوب هم منجر شود.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: طرح سنجش، سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی، آموزش های تلفیقی فراگیر و مدارس تلفیقی، دانش آموزان دیر آموز و مراکز مشکلات ویژه یادگیری ۴ قلمرو آموزش و پرورش استثنایی است که در پیوند مستقیم با معاونت آموزش ابتدایی است.
وی با بیان اینکه طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان از نیمه دوم تیر ماه آغاز خواهد شد، اظهار داشت: در سال جاری پوشش ۹۹ درصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان و ۶۰ درصدی پیش دبستانی ها در این طرح هدف‌گذاری شده است و مشارکت معاونت آموزش ابتدایی در شناسایی بازماندگان از طرح و همچنین مداخلات موثر بعد از طرح از ضروریات رسیدن به اهداف طرح سنجش است.
حسینی یکی از چرخش های تحول آفرین را حرکت از ایزوله سازی و تفکیک به سمت تلفیق دانست و اظهار داشت: مناسب سازی ۲۰‌ هزار مدرسه عادی پذیرای دانش آموزان با نیازهای ویژه از بعد تجهیزات، معلمان، دانش آموزان و والدین نیازمند همکاری همه بخش ها به ویژه معاونت آموزش ابتدایی است.

هزار مرکز ویژه اختلالات یادگیری در کشور نیاز است
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۷۴۱ مرکز ویژه اختلالات یادگیری در کشور وجود دارد، اظهار داشت: بر اساس برآوردها هزار مرکز ویژه اختلالات یادگیری دیگر در کشور نیاز است و سازمان آموزش و پرورش استثنایی توسعه کمی و کیفی این مراکز را هدف گذاری کرده است.
وی افزود: گسترش کمی این مراکز، تغییر نیافتن کاربری، استفاده از شیفت دوم مدارس برای استقرار مراکز جدید و تامین نیروی انسانی متخصص مراکز ویژه اختلالات یادگیری نیازمند همکاری ادارات کل و معاونین آموزش ابتدایی استان ها است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خواستار توجه جدی به دانش آموزان دیرآموز شد و افزود: آموزش نیروی انسانی متخصص برای مواجهه با دانش آموزان دیرآموز، شیوه مداخلات موثر و تولید محتوای آموزشی مناسب دانش آموزان دیر آموز از جمله محورهای همکاری مشترک با معاونت آموزش ابتدایی در این زمینه است.
وی افزود: استفاده از ظرفیت مراکز ویژه اختلالات یادگیری به عنوان مراکز پشتیبان مدارس تلفیقی و به ویژه پشتیبان دانش آموزان دیر آموز می تواند به ارتقای کیفیت آموزش این دانش آموزان منجر شود.

گسترش کمی مرکز اختلالات یادگیری 

در این نشست حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش نیز با تاکید بر همکاری مشترک دو معاونت اظهار داشت: تلفیق دانش آموزان یک رویکرد مترقی و انسانی است و منجر به پرورش شهروند کارآمد خواهد شد.
وی افزود: آگاهی نداشتن معلمان و خانواده ها ممکن است، به پذیرش نشدن دانش آموزان با نیازهای ویژه توسط دانش آموزان عادی منجر شود. انعطاف پذیری در برنامه درسی و دیدن شرایط مناسب سازی در برنامه درسی از جمله ضروریات است که باید اتفاق بیفتد.
وی در پایان گفت: گسترش کمی مراکز ویژه اختلالات یادگیری و آموزش نیروی متخصص این مراکز و مداخلات موثر در خصوص دانش آموزان دیر آموز از جمله تاکیدات معاونت آموزش ابتدایی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار دانشگاه و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =