۱۹ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۵۷
کد خبرنگار: 2256
کد خبر: 83813706
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بحران سیاسی در تایوان

۱۹ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۵۷
کد خبر: 83813706
بحران سیاسی در تایوان

پکن- ایرنا- با درخواست مردمی برای برکناری شهردار یک شهر بسیار مهم تایوان و خودکشی یک سیاستمدار و مقام ارشد در این شهر، خانم "تسای اینگ ون" رهبر تایوان خواستار مصالحه برای عبور از این بحران سیاسی شد.

به گزارش ایرنا، بحران زمانی شکل گرفت که به دنبال جمع آوری ۹۰۰ هزار رای از ساکنان شهر "کایه هسیونگ" که نقش مهمی در عرصه تجاری و سیاسی تایوان بازی می کند "هان کو یو" شهردار شهر از مقامش خلع شد.

به دنبال این رویداد خانم "تسای اینگ ون" از مردم و مسئولان خواست نسبت به این شرایط هوشیار باشند و بر عبور از این وقایع و همچنین مصالحه میان همه طرفین تاکید کرد.

او درپی برکناری این شهردار که روابط نسبتا خوبی با چین داشت و از ارتباط نزدیکتر بین دو سوی تنگه تایوان و حرکت به سمت وحدت صلح آمیز دو طرف حمایت می کرد گفت که این رای نشان می دهد مردم به هر کسی قدرتی داده اند می توانند آن را بازپس بگیرند.

رهبر تایوان گفت که این رای گیری باید هشداری برای همه سیاستمداران و مسئولان باشد و بدانند که قدرت پس گرفتنی است و حالا زمان عبور از این انتخابات و مصالحه سیاسی است.

رییس حکومت تایوان تاکید کرد فرقی نمی کند چه کسی شهردار این شهر شود او در هر شرایطی از نفر بعدی و توسعه تجارت و رشد این شهر حمایت خواهد کرد.

هان پس از این شکست گفت که نمی تواند به آسانی آن را هضم کند اما می داند از زمانی که شهردار این شهر شد تلاش هایی در سطح ملی و دولتی صورت گرفت تا برای او مشکل تراشی شود.

"هان کویو" از جمله نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تایوان و از حزب مخالف "کومین تانگ" بود که روابط نسبتا خوبی با چین دارد و در ماه ژانویه از خانم تسای ازحزب دمکراتیک ترقیخواه شکست خورد.

گزارش  نشریه روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پس از چین حاکی است که از روز شنبه که این وقایع باعث بروز یک بحران سیاسی در این منطقه شده و پس از برکناری شهردار، "هسوکان یوان" رییس شورای شهر و از دوستان شهردار نیز خود را از طبقه هفدهم به بیرون پرتاب و خودکشی کرد.

تحلیلگران می گویند که برکناری شهردار و خودکشی یک سیاستمدار از حزب مخالف کومین تانگ، نشانه افزایش شکاف میان طرفداران وحدت بین چین و تایوان و مخالفان "اصل یک چین" است.

شماری از طرفداران استقلال در شهر "کایه هسیونگ" با اقدامات شهردار مخالف بوده اند و بر این باور بوده اند که او  در طرفداری از استقلال تایوان اقدام خاصی نکرده و به تعهداتش بدرستی عمل نکرده است.

"لیایو داچی" از دانشگاه "سون یات سن" در تایوان می گوید که این وقایع بسیار نگران کننده است که از وجود توفانی سیاسی در آینده خبر می دهد و احتمال شدت گرفتن تنش ها منتفی نیست.

وی از شکاف در هیات حاکمه و میان مردم و طرفداران استقلال و وحدت با چین، ابراز نگرانی کرد و گفت که اعضای حزب مخالف "کومین تانگ" و یاران نزدیک شهردار برکنار شده ممکن است خواستار رای برای عدم کفایت رییس حکومت شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha