۱۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۴۲
کد خبرنگار: 1794
کد خبر: 83812298
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جمعیت فعال استان قزوین بیش از ۹۱۷ هزار نفر است

۱۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۴۲
کد خبر: 83812298
جمعیت فعال استان قزوین بیش از ۹۱۷ هزار نفر است

قزوین – ایرنا – مدیرکل ثبت احوال استان قزوین گفت: جمعیت فعال استان در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال بیش از ۹۱۷ هزار نفر است که ۷۰ درصد جمعیت قزوین را تشکیل می‌دهد.

حسن وفایی روز شنبه در شورای جمعیت استان قزوین، افزود: به این گروه سنی پنجره طلایی جمعیتی گفته می‌شود و یک ظرفیت برای استان است و اگر از آن استفاده نکنیم و پنجره بسته شود ضرر خواهیم کرد.

وی با اشاره به سیمای جمعیتی استان، اضافه کرد: جمعیت استان در سال ۸۵ یک میلیون و ۱۴۳ هزار و ۲۰۰ نفر بوده که در سال ۹۸ با نرخ رشد ۹۶ صدم درصد به یک میلیون و ۳۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر رسیده است.

این مسوول با بیان اینکه بالاترین نرخ رشد جمعیتی استان متعلق به سال‌های ۹۰ تا ۹۵ بوده است، گفت: در استان قزوین ۲۳.۸ دهم درصد جمعیت استان قزوین صفر تا ۱۴ سال، ۲۱.۵ درصد از ۱۵  تا ۲۹ سال، ۴۸.۵ درصد از ۳۰ تا ۶۴ سال و ۶.۲ درصد از ۶۵ سال به بالا است.

وی افزود: در ۱۵ سال آینده ۲۲ درصد از جمعیت استان به ۳۰ تا ۶۴ سال اضافه می‌شود و جمعیت پیری را در استان خواهیم داشت.

این مسوول با بیان اینکه شیب نمودار ولادت در استان کاهشی است و استان قزوین در آخرین رتبه‌های کشوری قرار دارد، افزود: میزان ثبت ولادت استان در سال ۹۸ از متوسط کشوری که ۱۴.۸ در هزار مورد بوده ۱۲.۴ در هزار بوده است و قزوین در ردیف آخر جدول بعد از استان‌های گیلان و مازندان قرار دارد.

وی اضافه کرد: سیر نمودار ثبت وفات استان نیز از سال ۹۴ به آرامی به سمت بالا در حال حرکت است که طبیعی است چون جمعیت استان هر سال پیرتر می‌شود.

وفایی گفت: میزان نرخ وفات استان برابر با میانگین کشوری ۴.۹ در هزار است اما در میزان ولادت پنج یا ۶ رتبه پایین‌تر هستیم و در واقع استان قزوین از نرخ رشد خیلی پایینی برخوردار است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha