کارت پستال‌هایی از اروپا؛ فوتبال هم مُسری است اما نه مثل کرونا

تهران- ایرنا- بدنبال آغاز مجدد لیگ‌های فوتبال در اروپا، خبرگزاری فرانسه در گزارشی جالب به اتفاقات نخستین آخر هفته فوتبالی قاره سبز پس از وقفه حدودا سه ماهه پرداخت؛ از هواداران پلاستکی روی سکوها تا ایده سینما فوتبال و طنین صداهای فراموش شده در مستطیل سبز.

فوتبال زیر سایه بوندسلیگای آلمان بتدریج در گوشه و کنار اروپا دوباره و در بیشتر موارد پشت درهای بسته آغاز می‌شود به غیر از مجارستان که هواداران هم اجازه بازگشت به ورزشگاه‌ها را به دست آورده اند.

از هواداران پلاستیکی در لهستان تا هواداران مجازی در دانمارک و تماشاگران خودرونشین در جمهوری چک و جشن قهرمانی در صربستان، نگاهی می‌اندازیم به آخر هفته فوتبالی در دوران کرونا.

بازگشت هواداران در مجارستان به فوتبال

آخر هفته گذشته صداهای فراموش شده در ورزشگاه‌ها بار دیگر در مجارستان طنین انداز شد؛ صدای طبل‌ها و حس هیجان که با هر بار نزدیک شدن توپ به خط دروازه‌ها، مثل ویروس به هواداران سرایت می‌کرد، برای نخستین بار از ماه مارس تاکنون گوش‌ها و چشم‌ها را به شوق دعوت کرد.

ورزشگاه‌ها در مجارستان آخر هفته گذشته بعد از دو ماه بدون ندیدن تماشاگران، درهای خود را به روی آنان گشودند و نخستین کشوری لقب گرفتند که از حضور هواداران روی سکوها استقبال می‌کنند البته به شرطی که هر سطر در میان خالی مانده و هر نفر با فرد کناری چهار صندلی فاصله داشته باشد.

لهستان میزبان هواداران پلاستیکی

لهستان از ۱۹ ژوئن با تبعیت از مجارستان هواداران را به ورزشگاه فرا خواهد خواند با این شرط که ورزشگاه‌ها تنها به اندازه یک چهارم ظرفیت پذیرای میهمانان باشند.

در این فاصله، لیگ این کشور از جمعه هفته گذشته پشت درهای بسته آغاز شد و هواداران پرسر و صدا و افراطی لهستانی مجبور شده‌اند با شرایط فعلی وفق پیدا کنند. هواداران پوگان با ترتیب تونل افتخاری منتهی به ورزشگاه، هر ۱۰ متر در میان با فشفشه‌هایی در دست آسمان را روشن کردند.

لخیا گدانسک نیز در دیدار برابر آرکا گدینیا با چسباندن تصویر ۲۰۰ تن از هواداران خود روی پس زمینه های پلاستیکی و قرار دادن آنها روی سکوها، به هواداران خاص و صمیمی تکیه کردند.

هزینه هر عکس ۱۹ دلار بوده و پس از آنکه این تصاویر توسط بازیکنان محبوب باشگاه امضا شدند، به همراه هزینه به هوادارانی که در این ابتکار شرکت کردند، بازگردانده خواهد شد.

سینمای سرپایی یا سینما فوتبال در چک

هفته دوم لیگ فوتبال جمهوری چک شاهد شکست سنگین پنج بر صفر جابلونک برابر اسلاویا پراگ در ورزشگاه خالی از جمعیت اِدن آرنا بود.

با این حال، این ورزشگاه آنقدرها هم خالی نبود زیرا باشگاه هزار عکس از بازیکنان خود را که روی پلاستیک چاپ شده بود، روی سکوها نشانده بود و در ازای تقریبا ۲۰ دلار برای هواداران شرایط چنین حرکتی را فراهم آورد.

باشگاه‌های اسپارتا پراگ و ویکتوریا پلژن به منظور زنده کردن جو هولناک ورزشگاه در جریان بازی‌های خود، سرودها و شعارهای هواداران خودی را در ورزشگاه پخش می‌کنند. علاوه بر این، این دو باشگاه برای جدال روز چهارشنبه هم در پراگ و هم پلژن سینماهای سرپایی را دایر کرده اند.

قهرمانی ستاره سرخ استانکوویچ در صربستان

هواداران پرسرو صدا و پرشور صرب با وجود شهرتی که به این واسطه دارند و برغم تثبیت قهرمانی به عنوان نخستین تیم اروپایی موفق به این افتخار پس از بازگشت فوتبال، همزمان با آغاز مجدد لیگ در روز جمعه کاملا آرام ماندند.

در بزرگ‌ترین دیدار لیگ صربستان راد بلگراد میزبان حریف همشهری ستاره سرخ بود؛ دیداری که پیروزی ۵ بر صفر میهمان سی و یکمین قهرمانی را برای ستاره سرخ به ارمغان آورد.

هرکسی که انتظار دیدن سیل هواداران در خیابان ها و جشن قهرمانی را داشت، ناامید شد؛ تنها جمعیتی حدود ۱۰۰ نفره از هواداران افراطی بیرون ورزشگاه خانگی ستاره سرخ برای جشن قهرمانی جمع شده و دور «دژان استانکوویچ» ستاره اسبق اینترمیلان حلقه زده بودند.

هواداران مجازی در دانمارک

بعد از وقفه‌ای حدودا سه ماهه، لیگ دانمارک پنجشنبه هفته گذشته با مصاف AGF و راندرز  پشت درهای بسته ورزشگاه شهر آرهوس برگزار و با تساوی یک بر یک به اتمام رسید.

روز قبل از دیدار باشگاه شهر آرهوس از هواداران مشتاق دعوت کرده بود تا بنرها، پرچم ها و چیزهایی از این قبیل را روی سکوها بچسبانند.

«لیوا هنسن» ۲۸ ساله هوادار آرهوس، دیدار را با جمعی از دوستانش از طریق تلویزیون و پلتفرم مشهور زوم تماشا می‌کرد.

این گروه پنج نفره بخشی از ۳۰ هزار مخاطبی بودند که تصاویرشان روی نمایشگرهای غول‌پیکر دور تا دور زمین نمایش داده می‌شد.

فوتبال هم مثل زندگی رفته رفته باز می‌گردد؛ کمی ساکت، کمی آرام، کمی گیج، کمی ترسناک، کمی بادلهره و کمی از همه احساسات ناخوشایند...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =