اقدام ترامپ علیه رسانه‌های اجتماعی موضع هند را تغییر نمی‌دهد

دهلی نو-ایرنا- دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با امضای دستور اجرایی، رسانه‌های اجتماعی مانند "توییتر" و "فیس بوک" را هدف قرار داده است. اما به گفته مقامات هندی، این اقدام ترامپ موضع هند در مقابل رسانه‌های اجتماعی را تغییر نخواهد داد.

به گزارش رسانه های هند، رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه دستور اجرایی درباره رسانه‌های اجتماعی را امضا کرد و به شدت از شبکه اجتماعی توئیتر انتقاد نمود. 
رییس جمهوری آمریکا اعلام کرده است که هدف از این اقدام محدود کردن قدرت رسانه‌های اجتماعی است. 
اما هند با چالش‌های خاص خود در ارتباط با رسانه‌های اجتماعی مواجه بوده است. انتشار اظهارات نفرت آمیز علیه یک گروه خاص و همچنین اخبار جعلی به کشته شدن بیش از ۵۰ نفر در این کشور منجر شده است. 
به این منظور دهلی نو سیاست‌ها و قانون‌های جدید معرفی کرده است که بر اساس آن مسوولیت بررسی و همچنین کنترل محتوای منتشر شده بر روی رسانه‌های اجتماعی بر عهده شرکت‌های عامل این رسانه‌ها است. 
اوبهاو تیواری مشاور سیاست گذاری در شرکت موزیلا گفت: در حالی که هند می‌خواهد شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی، کنترل بیشتری بر محتوای منتشر شده در رسانه‌های خود داشته باشند و با قانون گذاران همکاری بیشتری بکنند، آمریکا از سوی دیگر معتقد است که این سیاست بر بی‌طرفی سیاسی تاثیر منفی می‌گذارد و می‌خواهد این اقدامات را متوقف کند. 
قوانین آمریکا شبکه‌های اجتماعی را در قبال محتواهایی که کاربران در آن منتشر می‌کنند، مسوول نمی‌دانند، چراکه این شبکه‌ها به عنوان بستر عمل می‌کنند نه ناشر. 
وی افزود: اکثر رسانه‌های اجتماعی بزرگ در آمریکا قرار دارند و سیاست‌های آن‌ها تحت تاثیر قوانین آمریکا می‌باشد، بنابراین هند در کوتاه مدت تحت تاثیر دستور اجرایی ترامپ قرار نخواهد گرفت. 
کارشناسان سیاسی معتقدند که اقدام دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با چالش‌های مختلف قانونی مواجه خواهد شد. 
ماجرا از آنجا آغاز شد که در روزهای گذشته توئیتر برای نخستین بار ۲ پیام رئیس جمهور آمریکا در شبکه اجتماعی توئیتر را راستی آزمایی کرد؛ ترامپ نیز در واکنشی این شبکه اجتماعی را تهدید به تعطیلی کرد. 
به گفته یکی از سخنگویان توییتر، برخورد اخیر با ترامپ در راستای سیاست جدید این شبکه اجتماعی برای محدود کردن انتشار محتوای مخرب و گمراه‌کننده درباره همه‌گیری کروناست. این درحالی است که این قانون در مورد توییت‌های پیشین رئیس جمهوری آمریکا درباره موثر بودن داروی هیدروکسی‌کلروکین در درمان بیماری کووید-۱۹ اعمال نشد. 
در چند سال گذشته دولت هند مشغول اصلاح قوانین تکنولوژی اطلاعات بوده تا شرکت‌های اینترنتی را مجبور به تایید هویت کاربران و جلوگیری از انتشار مطالب ناشناس و بی‌اعتبار کند. به عنوان مثال، هند از شرکت "واتس آپ" که از سوی شرکت "فیس بوک" خریداری شده، خواسته است تا انتشار اخبار جعلی در گروه‌های مختلف اجتماعی را کنترل کند. 
هند با ۲۰۰ میلیون کاربر، بزرگ‌ترین بازار شرکت "واتس آپ" در جهان است اما اخبار و تصاویر جعلی که در گروه‌های مختلف اجتماعی این رسانه منتشر می‌شود به یک نگرانی جدید برای شرکت فیس بوک تبدیل شده است. 
انتشار اخبار جعلی در رسانه "واتس آپ" در هند همچنان ادامه دارد و گاه به بروز خشونت در جامعه هند منجر می‌شود. 
یک مقام ارشد دولتی هند گفت: در سرتاسر جهان کشورها مشغول سیاست گذاری‌های جدید برای مسوولیت پذیر کردن رسانه‌های اجتماعی در مقابل محتوای منتشر شده هستند. نگرانی‌های زیادی در خصوص مسولیت پذیری و انتشار اخبار جعلی در رسانه‌های اجتماعی وجود دارد. رژیم‌های قانونی مناسب در سرتاسر جهان در حال شکل گیری هستند. 
"کی روی" یک کارشناس مسائل سیاسی هند گفت: شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی برای کنترل محتوا و محدود کردن آن،  بر الگوریتم‌ها تکیه می‌کنند. این الگوریتم‌ها به صورت زنده میلیون‌ها محتوا را بررسی می‌کنند و تنها در موارد خاص، انسان برای کنترل محتوا وارد عمل می‌شود.  
در سال گذشته (۲۰۱۹) شرکت توییتر پس از مسدود کردن یک کانال وابسته به دولت هند، از سوی پارلمان این کشور برای پاسخگویی احضار شد. اما مقامات ارشد این شرکت در جلسه پارلمانی هند حضور نیافتند. 
بنابراین آمریکا به بهانه امنیت شهروندان و آزادی بیان خواستار عدم دخالت رسانه‌های اجتماعی است اما هند به بهانه‌های مشابه خواستار کنترل و مسئولیت پذیری بیشتر رسانه‌های اجتماعی در مقابل محتوای تولید شده می‌باشد. 
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =