۱۰ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۲۹
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 83804337
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 آمریکا: پرواز جنگنده‌های روس در آسمان لیبی نگران‌کننده است

تهران-ایرنا- یک مقام اطلاعاتی آمریکا مدعی پرواز جت‌های روس در آسمان لیبی شد و آن را عامل نگرانی کشورهای اروپایی و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)  توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرماندهی آمریکا در امور آفریقا ادعای روسیه را درباره این که مسکو جت های خود را در لیبی به پرواز در نیاورده است، رد کرد و روز جمعه گفت: پرواز چهارده فروند هواپیما در آسمان لیبی بازتاب اهداف بلندمدت روسیه برای ایجاد پایگاهی در منطقه است که می تواند متحدان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تهدید کند.

ژنرال گرگوری هادفیلد معاون مدیر اطلاعات آمریکا گفت، آمریکا جنگنده های میگ ۲۹ و سوخو ۲۴ را که ارتش روسیه در آسمان لیبی به پرواز درآورده، ردیابی کرده است و این جنگنده ها قبل از فرود در پایگاه هوایی «الجوفرا» ی لیبی از آسمان ایران و سوریه عبور کرده اند. الجوفرا اصلی ترین فرودگاهی است که نیروهای خلیفه حفتر موسوم به ارتش ملی لیبی تلاش می کنند از آن برای محاصره طرابلس پایتخت لیبی استفاده کنند.

هادفیلد گفت: اگر روسیه پایگاهی دائمی در لیبی ایجاد کند و بدتر از آن سامانه های موشکی دوربرد خود را به این کشور اعزام کند این اتفاق بازی سیاسی را برای اروپا، ناتو و بسیاری دیگر از کشورهای غربی تغییر خواهد داد.   دخالت روسیه در لیبی به این کشور اجازه می دهد به نفت لیبی و پایگاه نظامی راهبردی برای حمله به اهداف دوردست در اروپا دسترسی داشته باشد.

روسیه هرگونه ارتباط این کشور با هواپیماهای به پرواز در آمده در لیبی را تکذیب و این ادعا را «احمقانه» توصیف کرده است. در مقابل ویکتور بوندارف از فرماندهان سابق نیروی هوایی روسیه و رئیس کنونی کمیسیون دفاعی شورای فدراسیون روسیه گفت این هواپیماها متعلق به روسیه نیست ولی می تواند به دوران شوروی سابق مربوط باشد که اکنون در اختیار دیگر کشورهای آفریقایی است.

هادفیلد با به چالش کشیدن این ادعای روسیه گفت، هواپیمایی از این نوع در آن بخش از آفریقا وجود ندارد و نه تنها ما شاهد پرواز آنها از روسیه و از طریق ایران و سوریه به لیبی بوده ایم بلکه توانستیم در چندین نقطه از آنها عکسبرداری کنیم.

هادفیلد مدعی شد ماموریت هواپیماهای جنگی روسیه احتمالا حمایت هوایی نزدیک تر از گروه واگنر، شرکت تحت حمایت دولتی روسیه خواهد بود که مسئول عملیات تهاجمی در حمایت از ارتش ملی لیبی است که با دولت مستقر در طرابلس  می‌جنگند.

وی در مصاحبه با خبرنگاران گفت جنگنده های جدید هنوز استفاده نشده اند اما خلبانانی از روسیه یا پیمانکاران استخدام شده توسط شرکت واگنر آنها را به پرواز در خواهند آورد. وی گفت اکنون حدود دو هزار نفر در پایگاه مربوطه مستقر هستند.

این مقام آمریکایی همچنین گفت که نگرانی دیگر این است که در این پایگاه موشک های سطح به هوا مستقر کردند و مدل های قدیمی تری وجود دارند که شامل سلاح های پیشرفته نمی شود.

آسوشیتدپرس نوشت: کشورهای شرق اروپا به شکل فزاینده ای نگران افزایش دخالت نظامی روسیه و نفوذ این کشور در کشورهای منطقه جبهه جنوبی ناتو هستند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با هدف برکناری معمر قذافی حاکم وقت این کشور، با تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیار گسترده‌ای روبه‌رو بوده است.

این کشور در نهایت به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» بر سر کار آمده که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد و برخی کشورها مانند ترکیه، قطر و ایتالیاست و در بخش شرقی و جنوب نیز خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش بر امور مسلط شده است که از سوی کشورهایی مانند عربستان، روسیه، فرانسه، مصر، امارات، یونان و قبرس حمایت می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha