تئاتر کرونا زده همدان از بی‌حمایتی تا احتمال لغو جشنواره تئاتر کودک

همدان- ایرنا- رییس انجمن هنرهای نمایشی همدان با انتقاد از اوضاع و احوال نابسامان تئاتر کرونا زده همدان و نبود حمایت و پشتیبانی جدی از هنرمندان این رشته از احتمال لغو جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان سخن گفت.

کیانوش بهروزپور روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تئاتر مظلومترین دوران خود را می گذراند زیرا بسیاری از مشاغل فعالیت های خود را بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا از سرگرفتند اما هنرهای نمایشی همچنان خانه نشین است.

وی با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد تئاتر گفت: تمام لذت نمایش به زنده بودن آن است و امکان اجرا و پخش به صورت آنلاین و در فضای مجازی مانند بقیه رشته های هنری وجود ندارد.

رییس انجمن هنرهای نمایشی همدان گفت: برای اجرای تئاتر باید هنرپیشه ها گرد هم آمده و ساعتها در کنار یکدیگر تمرین کنند که این موضوع با پروتکل های بهداشتی همخوانی ندارد و هنرپیشه ها از اواخر سال گذشته تاکنون خانه نشین هستند.

بهروز پور خاطرنشان کرد: این خانه نشینی تبعات بدی در زمینه مالی برای اهالی تئاتر رقم زده به طوری که زندگی این قشر با مشکلات عدیه ای روبرو شده است که نیازمند رسیدگی است.

وی افزود: دست کم ۴۰ درصد از فعالان تئاتر استان به غیر از این حرفه درآمدی ندارند و به صورت مستقیم از این طریق امرار معاش می کنند و با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی تئاتر به شدت آسیب دیده اند.

به گفته رییس انجمن هنرهای نمایشی همدان تعدادی نمایش در اسفندماه برای اجرا آماده بود، بخشی هم برای رفتن به روی صحنه در فروردین و اردیبهشت نوبت دهی شده بودند که همه این برنامه ریزی ها با شیوع بیماری شوم کرونا به هم ریخت.

این کارگردان تئاتر از مسوولان خواستار کمک به هنرمندان این عرصه شد و تاکید کرد: مرکز هنرهای نمایشی کشور تاکنون اقدامی در این باره نداشته و مدیران استانی باید دست به کار شوند تا بیش از این تئاتر همدان لطمه نبیند.

بهروز پور پیشنهاد کرد: استاندار همدان بودجه ای را در اختیار فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا انجمن هنرهای نمایشی قرار بدهد تا از این طریق بخشی از گرفتارهای و مسائل اهالی تئاتر مرتفع شد.

وی گفت: حتی می توانیم از این طریق تولیدات استان را پیش خرید کرده یعنی هزینه ای به گروه های نمایشی پرداخت شود تا بعد از بهبود اوضاع و نابودی کرونا تئاترهای تولید شده روی صحنه برود.

احتمال لغو جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان قوت گرفت

رییس انجمن هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه بیماری کرونا بسیاری از جشنواره ها و رویدادهای هنری و فرهنگی را تحت الشعاع قرار داده است افزود: به احتمال زیاد جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان برگزار نشود زیرا تاکنون دبیر این رویداد مشخص نشده دبیرخانه فعال نیست و فراخوانی هم منتشر نشده است.

این فعال عرصه نمایش تاکید کرد: نمایش ها برای حضور در جشنواره باید از قبل اجرای عمومی داشته باشند و این موضوع مستلزم تمرین گروه های نمایشی و تولید آثار فاخر و با کیفیت و در خور جشنواره است که تاکنون فرصتی برای این امر وجود نداشته است.

بهروز پور یادآوری کرد: بخشنامه جشنواره های استانی هم صادر شده اما ابلاغ نشده و احتمال لغو این برنامه ها نیز وجود دارد.

وی از تولید ۱۸۰ نمایش صحنه ای، خیابانی و جشنواره ای در سال گذشته خبر داد و گفت: این موضوع نشان از پویایی تئاتر همدان دارد که امسال کرونا موجب رکود سنگین بر تولیدات استان شد به طوری که امسال حتی یک نمایش هم به روی صحنه نرفته است.

رییس انجمن هنرهای نمایشی همدان با بیان اینکه ۲۱ گروه نمایشی ثبت شده و شناسنامه دار در سطح استان فعالیت دارند گفت: ۷۵ کارگردان هدایت تئاتر استان  را به عهده دارند که در این بحران نیازمند رسیدگی هستند.

وی تاکید کرد: تاکنون حمایت و پشتیبانی جدی از جامعه تئاتر استان صورت نگرفته گفت: قول های شفاهی داده شده اما چرخ زندگی هنرمندان برای حرکت نیازمند همت و جدیت بیشتر مسوولان دارد.

همدان میزبان جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان است و در حدود  ۳۰۰ نفر از هنرجو تا پیشکسوت در عرصه تئاتر این استان فعالیت می کنند.

رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۱۴۶ هزار و ۶۶۸ نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۵۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به هفت هزار و ۶۷۷ نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز جمعه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (نهم خرداد) بر اساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاههای علوم پزشکی ۲ هزار و ۸۱۹ بیمار جدید در کشور شناسایی شد. از بین مبتلایان جدید، ۵۴۷ مورد بستری و ۲ هزار و ۲۷۲ نفر (حدود ۸۰ درصد) از موارد سرپایی و افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha