بخشنامه های غیرکارشناسی تهدیدی برای صادرات کشاورزی  است

کرج - ایرنا- نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز عدم اجرای صحیح قوانین و نیز صدور بخشنامه های کارشناسی نشده را تهدیدی جدی در مسیر صادرات محصولات کشاورزی عنوان کرد.

محمد بهرو  روز شنبه در حاشیه در نشست هم اندیشی تشکل های بخش خصوصی کشور با وزیر جهاد کشاورزی  که با موضوع صادرات محصولات کشاورزی و واردات نهاده های دامی برگزار شد،

افزود:  محصولات کشاورزی تولید کشورمان در بازارهای هدف مشتریان فراوانی دارد، اما صادرکنندگان  در این مسیر با چالش اتخاذ تصمیم های ناگهانی، یک روزه و فاقد نگاه کارشناسی مواجه هستند.
وی با تاکید بر لزوم تدوین واجرای صحیح قوانین حاکم بر تولید و صادرات به ویژه در بحث صادرات گفت: متاسفانه در این زمینه کم توجهی ها باعث شده طی روزهای اخیر صادرات مرغ و تخم مرغ به کشورهای هدف با چالش جدی مواجه شود.
نایب رییس فراکسیون اتحاد برای توسعه پایدار اتاق های بازرگانی سراسر کشور گفت: مشکلات بوجود آمده درصادرات مرغ و تخم مرغ آن هم در شرایطی که با مازاد تولید مواجه هستیم عرصه را بر تولیدکنندگان و صادرکنندگان تنگ کرده و آینده این بخش از صنعت کشاورزی را با چالش جدی روبرو شده است.
 بهرو افزود: صادرات یک کار تخصصی و پیچیده است و صادرکننده تنها در شرایط باثبات وبا برنامه ریزی بلند مدت می‌تواند صادرات پایدار داشته باشد.در تصمیم گیری ها بایستی نظرات بخش خصوصی لحاظ شود.

 نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، ضرورت استفاده از نظرات کارشناسان بخش خصوصی در تصمیم گیری ها در بحث صادرات و واردات را مورد تاکید قرار داد.
وی از صنعت دام و طیور به عنوان  مهم‌ترین مولفه در تامین  غذای جامعه نام برد و اظهار داشت: با توجه به وضعیت اقلیمی کشورمان در شرایط کنونی واردات برخی نهاده های بخش دام و طیور ضروری است.
  بهرو اظهار داشت: یکی از معضلات در بحث واردات و توزیع نهاده ها، زمینه سازی برای سوء استفاده های خرد و کلانی است که به لحاظ تخصیص ارز دولتی برای این نهاده ها ایجاد شده است.
وی توضیح داد: در شرایطی که این نهاده ها با ارز دولتی وارد کشور می شود ، متاسفانه تولید کنندگان  مواد غذایی مجبورند بخش عمده ای از این نهاده ها را  از بازار آزاد  با قیمت چندین برابر نرخ دولتی  تهیه کنند.

توسعه  صادرات در گرو یکسان سازی ارز

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران و رییس فراکسیون اتحاد برای توسعه پایدار اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور نیز گفت: نرخ ارز دولتی  یکی از مشکلات اساسی است که باید برای رفع این معضل چاره اندیشی شود.
محمد صادقی کوچک شدن وزارتخانه و واگذاری امور به  بخش خصوصی را که مستقیم  با مشکلات  دست و پنجه نرم می کند را ضروری دانست و گفت: بخش خصوصی همواره برای ارایه نظرات کارشناسی در  تصمیم سازی ها و رفع نارسایی ها اعلام آمادگی کرده است.
نابسامانی در توزیع نهاده ها
غلامرضا نصرت عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران تخم گذار استان البرز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ازعدم توزیع روان و یکنواخت نهاده های بخش دام و طیور گلایه کرد و گفت:  سیاست گذاری های ناصحیح و بدون شور و مشورت با بخش خصوصی نابسامانی و مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده است. توزیع نامناسب ریز مغذی ها و واکسن ها به پیکره  تولید ضربات جبران ناپذیری وارد کرده است.
وی ضرورت اتخاد  تصمیمات کارشناسی شده دربحث یکسان سازی ارز و حذف ارز یارانه ای با استفاده از توان کارشناسی بخش تولید را مورد تاکید قرار داد.
 نصرت گفت: در زمان حاضر یکسری از دلال‌ها از سوبسید ارز یارانه ای سو استفاده می کنند و این مشکل تولید کننده واقعی را تحت فشار قرار داده است.

ضرورت توزیع  نهاد های دام و طیور از طریق  اتحادیه ها
دکتر محمد علی کمالی مشاوره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران نیز از نحوه توزیع نهاده ها  گلایه کرد و پیشنهاد داد برای رفع مشکلات  دلال بازی این  مسوولیت برعهده اتحادیه های مربوطه محول شود. سه نهاده ذرت کنجاله و واکسن  باید با برنامه ریزی به  اندازه کافی و به صورت صحیح توزیع و در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد.
وی اظهار داشت: در  ارتباط با بحث صادرات اگر نتوانیم یک سیاست پایدار داشته باشیم عملا موفق  نخواهیم شد.
کمالی با اشاره به قیمت مرغ  که  تیرماه سال پیش تعیین شده گفت : از تیرماه تا کنون تورم  زیادی از جمله قیمت واکسن ، حقوق کار گران را داشته ایم، اما  قیمت مرغ افزایش نداشته است و تراز منفی را برای تولید کننده ایجاد کرده است.
ضرورت اصلاح  برخی قوانین
رییس هیات مدیره انجمن جوجه یک روزه  وانجمن طیور ایران نیز گفت: در شرایطی که بخش دام و طیور با بحران مواجه است قوانین موجود پاسخگوی نیازهای این بخش نیست و باید دراین زمینه اصلاحات لازم انجام پذیرد.
غلامعلی فارغی توصیه کرد: دولت و مجلس با تشکیل یکسری کمیته ها با حضور فعالان بخش دام و طیور بستر را برای رفع نارسایی ها و مشکلات  این بخش مهم فراهم کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha