آیت‌الله جوادی آملی: کار پهلوانانه ملاصدرا آزادسازی علم بود

شیراز- ایرنا- آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید اظهار داشت: ملاصدرای شیرازی برای آزادسازی علم کوشش کرد و کار پهلوانانه‌اش این بود که علم را نه تنها از قلمرو اَعراض ۹ گانه به در آورد، بلکه از حوزه ماهیت آزاد کرد.

آیت‌الله جوادی آملی شامگاه پنجشنبه در پیامی تصویری به آیین یادروز ملاصدرا در شیراز عنوان کرد: از منظر صدرالمتألهین قطب فرهنگی اسلام، خردورزی، دانش‌ورزی و دانشمندی، عقل است. اگر قطب به اسارت برود و به بند کشیده شود، نه آن ملت طعم آزادی را می‌چشد و نه آن مملکت از فیض آزادی طرفی می‌بندد.

وی ابراز داشت: ملاصدرا قطب بودن عقل و علم را با تلاش و کوشش از یک سو و با پذیرش تبعید از سوی دیگر و نیز با تحمل ناملایمات از دوست و آشنا اثبات کرد.

آیت‌الله جوادی آملی اظهار داشت: بر اثر ناکام بودن محققان در نبود رشته فلسفه و عقل، این دو مفهوم دست و بال علم را بسته است، در اثر غفلت برخی از خودی‌ها، علم به بند کشیده شده و از طرفی دیگر، در جریان روز، علم را به بند دیگر کشیدند و آن را برای رفع نیاز زندگی می‌دانند، می‌گویند کار به واقع نداریم می‌خواهیم مشکل ما با علم حل شود و در صدد کشف حقیقت علم نیستیم.

این فقیه شیعی با بیان اینکه این افراد علم را ابزار رفع نیازهای بشری می‌دانند، این پرسش را مطرح کرد که آیا علم واقعیت را کشف می‌کند یا نه.

وی سپس از این گفتار نتیجه گرفت که اگر علم برای رفع مشکلات باشد، همین که انسان مُرد، دیگر به علم عملی نیازی ندارد؛ درحالیکه انسان موجودی ابدی است.

صدرالمتألهین علم را هم از سیاه‌چال ماهیت به‌درآورد

این فیلسوف با بیان اینکه صدرالمتألهین علم را هم از سیاه‌چال ماهیت به‌درآورد و هم عنوان کرد که علم، متحرک است و عالِم متحرک است؛ بدین‌معنا او علم را به‌مثابه حرکت جوهری تعریف کرد که به اوج می‌رسد، او همچنین عقل را سراج دانست و نه صراط و در این مفهوم عقل راه‌شناس است.

آیت‌الله جوادی آملی افزود: ملاصدرا هم همسایه‌های کم‌مهری داشت که او به غربتش وانهادند و هم شاگردان کم‌مهر داشت که حرف‌هایش را شکوفا نکردند و افزون بر این، دوستان نامهربانی هم داشت.

وی با بیان اینکه تقریبا چهار قرن از تالیف اندیشه ملاصدرا می‌گذرد، اظهار داشت: گرچه پس از او حکمای بزرگی آمدند، ولی برخی‌ مخالف او بودند و برخی که موافق بودند تقیه می‌کردند، عده‌ای نیز با او موافق بودند اما به شرح کوتاهی درباب او اکتفا کردند.

این فقیه و فیلسوف ابراز داشت: از ابتکارات و کارهای اساسی صدرالمتألهین این بود که توانست علم را از سیاهچال ماهیت  و وجود ذهنی و سکون و حرکت ‌درآورد، او با این اقدام جامعه را متحول کرد و سخنانش هم برای امروز نافع است.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه قسمت مهم بهره‌ای که آدمی از علم می‌برد بعد از مرگ است، عنوان کرد: ما با علم زنده‌ایم و اسلام تأکید می‌کند که انسان تا نفس می‌کشد باید عالم باشد، هم‌اکنون نیز به برکت نظام اسلامی و خون‌های پاک شهدا، از همین رهگذر بسیاری از مسائل حل شده است.

یکم خردادماه یادروز صـدرالدین محمدبن ابراهیم شیرازی قوامی است که در سه سده گذشته بزرگترین فیلسوف اسلامی بود. او در فلسفه یونانی و اسلامی سرآمد و بنیان‌گذار مکتبی فلسفی به شمار می رود. تـاریخ‌ دقیق‌ ولادت صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی مشخص نیست اما وفات وی در ۷۰ سالگی و در ۱۰۵۰ قمری‌ و به‌ هنگامی بوده است کـه بـرای هـفتمین بار به سفر حج می‌رفته یا از سفر بازمی‌گشته است. آثار ملاصدرا را بیش از پنجاه اثر دانسته‌اند که آن‌ها را بر حسب نوع تفکر موجود در پس هریک، می‌توان در دو دسته اصلی علوم نقلی و علوم عقلی جای داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =