سفیر ایران در پاکستان: مقابله با دشمن صهیونیستی انسجام اسلامی را می‌طلبد

اسلام‌آباد - ایرنا - سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان روز پنجشنبه ژست منفعلانه برخی از حاکمان عربی منطقه را موجب وخامت شرایط برای فلسطینی‌ها دانست و تاکید کرد: مقابله با رژیم شیاد و سرکوبگر صهیونیستی، متحد و منسجم بودن جهان اسلام را می‌طلبد.

«سید محمدعلی حسینی» در آستانه روز جهانی قدس طی یادداشتی با عنوان «مساله فلسطین، از حمایت لفظی تا عملی» که در مطبوعات پاکستان نیز منتشر شد، افزود: این باعث تاسفی عمیق است که هنوز بعد از ۷ دهه، مساله فلسطین بدون راه‌حل باقی مانده و جامعه بین الملل نیز در حل این بحران حاد و پیچیده ناتوان جلوه کرده است.

وی تاکید کرد: با در نظر گرفتن بی توجهی و بی اثری اقدامات سازمان ملل در کمک به مردم فلسطین در تحقق حقوقشان، امت اسلامی باید بر اساس وظایف دینی خود متحد و منسجم شوند و موضعی مشخص علیه رژیم شیاد و سرکوبگر صهیونیستی که چیزی جز قتل عام، ترور، ویرانگری، اهانت به مقدسات اسلامی و ... برای منطقه ما نداشته، را اتخاذ نمایند. 

سفیر ایران در اسلام آبادگفت: در حمایت از فلسطین و قدس شریف، ما مسلمانان جهان نیز امروز مثل سالهای گذشته به ندای امام خمینی لبیک می گوییم و در حمایت از حقوق مشروع مردم فلسطین آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان روز جهانی قدس گرامی می داریم.

فقدان یک راه‌حل جامع

سفیر ایران در پاکستان ادامه داد: از آن زمان تاکنون، برخی پیشنهادات برای لاپوشانی کردن جرایم وحشتناک اشغالگران به سازمان ملل ارائه شده است و قطعنامه های زیادی نیز در محکومیت لفظی قصاوت های رژیم صهیونیستی در نهادهای بین المللی و منطقه ای صادر شده ولی هیچ کدام به دستاورد قابل توجهی برای مردم سرکوب شده فلسطین منجر نشدند. 

وی توضیح داد: سازمان همکاری اسلامی(OIC)   که فلسفه تاسیس آن در ۲۵ سپتامبر ۱۹۶۹ ( متعاقب حمله جنایتکارانه به مسجد الاقصی در بیت المقدس اشغالی) حمایت از آرمان فلسطین  بود، متاسفانه تاکنون به هدف آزادی فلسطینی های که مدتهاست تحت یوغ رژیم امپریالیستی صهیونیست هستند نائل نشده و دلیل آن نیز اختلافات میان اعضا و نقش مخرب عناصر مداخله جو در این سازمان است. شکست طرح های پیشنهادی و قطعنامه های تصویب شده‌ای که ظاهرا در صدد تحقق صلح و ثبات برای فلسطین بودند، مسیر را برای رژیم صهیونیستی هموار نمود تا در گام اول به اشغال و سپس به ضمیمه کردن نوار غزه و کرانه باختری ( شامل بیت المقدس شرقی) بپردازد، مسئله ای که به مهاجرت و آوارگی عظیم فلسطینی ها به سایر کشورها ختم گردید.

تلاش های ناموفق سازمان ملل در دفاع از حقوق غیر قابل انکار مردم فلسطین در خصوص حق تعیین سرنوشتشان، استقلال ملی، حاکمیت و بازگشت به سرزمین اصلی، مردم فلسطین را واداشت تا به انتفاضه اول و دوم متوسل شوند. 

از زمانی که مخاصمه در سرزمین های فلسطینی شروع شده تا کنون، فلسطینی ها همواره خواستار حمایت بین المللی برای برآورده شدن حداقلی نیازهایشان جهت مقابله با شهرک سازی صهیونیستها و تغییر وضعیت بیت المقدس بوده اند  و تمنای برآورده شدن حقوق مشروع و غیر قابل انکارشان را که در کنوانسیون های بین المللی مثل میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و میثاق بین المللی حقوق اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز ذکر شده را داشته اند.  

از زمان ارجاع مساله فلسطین به نهادهای بین المللی تا کنون، برخی از تلاش ها نیز از سوی کشورهای اسلامی جهت سوق دادن این نهادها به سمت تحقق کامل حقوق مردم فلسطین صورت پذیرفت ولی بخاطر خرابکاری ها و مداخلات آمریکا، در تصمیمات سازمان ملل در خصوص فلسطین، توجهی حداقلی به حقوق مردم این سرزمین گردید. حتی این حقوق حداقلی  مورد نظر سازمانهای بین المللی (از کمیسیون حقوق بشر گرفته تا شورای حقوق بشر و از شورای امنیت گرفته تا مجمع عمومی و زیر مجموعه هایش)  به دلیل وجود موانع اجرایی به نتایج ملموسی ختم نگردید. 
حسینی افزود: این واقعیات نشان می دهند که رژیم طماع و آزمند صهیونیست و حامیانتش حتی آماده اعطای کمترین امتیازی به فلسطینیان در ابتکارات و تصمیمات منشعب از سازمان ملل نیز نیستند. تاریخ به خوبی شهادت می دهد که چطور آمریکا عملکرد کمیسیون بین المللی حقوق بشر را به دلیل محکوم کردن اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی در سرزمین های فلسطینی  به بن بست کشانید. به موازات ضعف بیشتر سازمان ملل در کمک به فلسطینی ها و چشم پوشی کشورهای غربی بر وحشی گری ها، رژیم صهیونیستی سبعانه تر از قبل به نقض حقوق مردم بی دفاع فلسطین پرداخت. این رژیم جنایتکار با مشاهده حمایت های آمریکا، رفتار قلدرمآبانه و ناقض نرم های شناخته شده بین المللی اش را بیشتر نیز گردانید. 

وی اظهار داشت: آنچه شرایط را برای فلسطینی ها بدتر از قبل کرد،  ژست منفعلانه برخی کشورهای عربی در مقابل دستور کار های جدیدی بود که با هدف پاک کردن کل مسئله فلسطین طراحی شده بود. یکی از این دستور کارها، طرح محکوم به شکست دونالد ترامپ موسوم به "معامله قرن" است که نه تنها هیچ چشم اندازی از رونق و ثبات برای فلسطینی ها در آن متصور نیست، بلکه رژیم صهیونیستی را نسبت به ادعای الحاق سرزمین های جدید تر پر رو تر نیز می کند. فرقی نمی کند که طرح معامله قرن را "لفافه ایsmokescreen" برای الحاق های جدید در نظر بگیریم یا "سیلی قرن slap of the century" ، مهم این است که این طرح هیچ تغییر مثبتی برای شرایط بحران زده و جنگ زده فعلی ایجاد نمی کند.

نگاهی به واکنش ایران اسلامی در قبال فلسطین

سفیر ایران در پاکستان گفت: در هفتم ماه آگوست ۱۹۷۹ (۱۶ مرداد ۱۳۵۸) امام خمینی (ره) بنیانگذار و رهبر وقت جمهوری اسلامی ایران آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس نام گذاری نمودند تا مسلمانان سراسر جهان با یکدیگر متحد شوند تا علیه رژیم صهیونیستی، با مردم فلسطین اعلام همبستگی نمایند. امام همچنین آزادی بیت المقدس را یک وظیفه مذهبی برای کلیه مسلمانان عنوان نمودند. 

وی افزود: در کنار این حرکت سمبولیک و جمعی، ایران از هیچ تلاشی جهت حمایت جامع از مقاومت فلسطین علیه سرکوب و غارتگری دریغ ننمود. مهم ترین حمایت ایران، حمایت معنوی بود که شامل طیف وسیعی از مسائل مثل کمک به شنیده شدن صدای فلسطینی ها در فروم های چند جانبه بین المللی و تقویت روحیه حق طلبی این مردم می گردید. این حمایت ها باعث شد مردم فلسطین با اطمینان و اعتماد به نفس بیشتری بدنبال تحقق حق دفاع از خود که در ماده ۵۱ منشور سازمان ملل نیز ذکر شده بر آیند. 

حسینی یادآورشد که با مدنظر قرار دادن ناکارایی و تبعیض آمیز بودن ماهیت طرح هایی که از قبل برای حل مسئله فلسطین ارائه گردیده بود، جمهوری اسلامی ایران طرحی دقیق و سنجیده با عنوان "رفراندوم ملی در فلسطین" را با هدف حل مسئله فلسطین به سازمان ملل ارائه نمود. در این طرح، ایران خیلی روشن چارچوب و سکویی را پیشنهاد نمود که تحقق حق مردم اصلی فلسطین برای تعیین حق سرنوشتشان را تسهیل می کرد. بر اساس این ابتکار، که در انطباق کامل با منشور سازمان ملل و قوانین حقوق بین المللی مثل حقوق بشر دوستانه و حقوق بشر است، همه مردم فلسطینی الاصل از هر دین و مذهبی (شامل مسلمانان، مسیحیان و یهودیان) که قبل از صدور اعلامیه بالفور در سرزمین های فلسطینی زندگی می کردند، رفراندومی ملی را برگزار می کنند و بر مبنای نتایج آن سیستم سیاسی تشکیل می گردد که این سیستم در خصوص وضعیت ساکنان غیر بومی فلسطین تصمیم خواهند گرفت. برای اجرای این طرح لازم است فلسطینی های اصیلی که آواره شده اند و یا به صورت پناهجو در جاهایی دیگر زندگی می کنند به کشور خود بازگردند. این مسئله هم درخواست خود فلسطینی هاست و هم در قطعنامه های سازمان ملل به آن اشاره گردیده است. 

وی افزود: همانگونه که پیشتر نیز مورد اشاره قرار گرفته بود، ایران از هیچ تلاشی برای حمایت از فلسطین دریغ نکرد و در این مسیر هزینه ها و جان فشانی های زیادی را نیز متحمل گردید. در طول دهه های گذشته، ایران بخاطر حمایت از آرمان فلسطین متحمل فشارهای زیادی گردید؛ مثلا تحریم های یکجانبه آمریکا، اقدام غیر قانونی این کشور در بدنام کردن و تروریست نامیدن نیروهای دفاعی ایران مثل" سپاه قدس"،  و ترور مقامات نظامی عالی رتبه ایرانی مثل "شهید قدس سردار قاسم سلیمانی" (فردی که در چارچوب قوانین بین المللی در حال حمایت از مردم سرکوب شده منطقه و ایستادن در مقابل تروریسم، استثمار و اشغالگری بود).

حسینی تاکید کرد: به رغم این دشواری ها و جان فشانی ها، ملت هوشیار  ایران در کنار  سایر وجدان های بیدار در سراسر جهان، همچنان برای دفاع از آرمان فلسطین که همان استقلال، آزادی و حاکمیت مردم آن می باشد ثابت قدم است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha