برپایی دین به معنای حضور در تمام عرصه‌های زندگی

تهران- ایرنا- استاد حوزه علمیه قم برپایی دین را منوط به حضور دین در تمام عرصه‌های زندگی دانست و گفت: آنچه که مشرکان و دنیاپرستان را ناراحت می‌کند برپایی دین در ساحت‌های زندگی اجتماعی است.

حجت الاسلام محمد حاجی ابوالقاسم دولابی با اشاره به آیه ۱۳ سوره شوری به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: برپایی تمدن اسلامی به عنوان  اصلی ترین عامل اتحادبخش جبهه مقاومت است و جریان مقاومت برای مقابله با مستکبران نیازمند یک عامل انسجام بخش است. مهمترین عاملی که می تواند این اتحاد را ایجاد کند یک هدف و مقصد مشترک است و آن هدفی است که قرآن به عنوان به پاداش دین و برپایی تمدن نوین اسلامی مطرح کرده است.

وی افزود: اقامه دین به معنای ایجاد ساختارها و نظام های اجتماعی بر پایه دین است. اقامه دین یعنی حضور دین در تمامی عرصه های زندگی اجتماعی، در نظام اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، تربیتی و حتی در نظام سلامت و حوزه شهرسازی و دین باید در تمامی عرصه ها حضور داشته باشد. با این نگاه شهر مسلمانان با شهر غیرمسلمانان متفاوت است. بانک ها و نظام های اقتصادی جوامع دینی باید با ساختارهای اقتصادی جوامع دنیاگرا متفاوت باشد و ساختار سیاسی جوامع دینی باید با ساختار سیاسی جوامع ملحد تفاوت داشته باشد.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان ادامه داد: دین اسلام عصاره همه ادیان الهی است و این آیه تاکید دارد که دین شما معجونی از توصیه هایی است که به نوح و دیگر پیامبران اولوالعزم تقدیم کردیم. تمام این توصیه ها و تعالیم ارزشمند در اسلام جمع شده و هدف از این تعالیم برپاداشتن دین بوده است.

وی افزود: بنابراین اقامه دین به معنای عمل کردن به دین به صورت فردی و در کنج خلوت خانه نیست. 

وی تاکید کرد: اصلی ترین مانع در راه اقامه دین و تحقق تمدن نوین اسلامی برجسته کردن نقاط اختلاف است و لذا باید بر نقاط اشتراک تاکید کرد و به سوی تمدن نوین اسلامی حرکت کرد. مثلا امروز در تمامی امت های اسلامی حرمت ربا و زشتی آن پذیرفته شده است و لازم است امت های مسلمان در زمینه بانکداری بدون ربا و نظام های اقتصادی پیراسته از ربا یک اقدام جدی انجام دهند. بر همین اساس حرکت به سوی اقامه دین و تمدن اسلامی عامل اتحاد بخش امت اسلامی خواهد بود و لازمه آن تاکید بر نقاط اشتراک است.

این حافظ قرآن ادامه داد: بر اساس این آیه آن چیزی که مشرکان را ناراحت می کند، دین فردی و دین در خلوت نیست و مشرکان با عبادت شبانه و مخفیانه ما کاری ندارند. آنچه که مشرکان را ناراحت می کند برپایی دین در ساحت های زندگی اجتماعی است. خدا می فرماید مشرکان از آنچه که تو به سوی آن دعوت می کنی ناراحت هستند و آنچه که در مقام اجرای دین دنبال می کنی، برای آنها گران تمام می شود.

رئیس پژوهشگاه فقه نظام افزود: در آیه ۱۴ سوره شوری از ریاست طلبی، ظلم و حسادت به عنوان عامل اصلی تفرقه یاد شده و دین را عامل انسجام معرفی کرده است. در آیه ۱۵ نیز خدا به پیامبر دستور استقامت ورزیدن می دهد. چون راه برپا کردن دین و حضور دین در زندگی اجتماعی یک راه سخت است و مشرکان از داخل و خارج به تو فشار می آورند و تو باید ایستادگی کنی و اگر در این راه استقامت ورزیده شود، نتایج خیره کننده ای به دست خواهد آمد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =