دانشجویان کارشناسی ارشد مناطق سفید از ۱۷ خرداد به دانشگاه می‌روند

تهران- ایرنا- معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: دانشجویان کارشناسی ارشد مناطق سفید از هفدهم خرداد ماه می‌توانند برای انجام پروژه‌های عملی از جمله استفاده از آزمایشگاه در دانشگاه‌ها حضور یابند.

علی خاکی صدیق روز سه شنبه در نشست خبری ویدیوکنفرانس با خبرنگاران اظهار داشت: ستاد ملی مقابله با کرونا به تازگی شرایط حضور دانشجویان در دانشگاه ها را فراهم کرده است و دانشگاه هایی که این شرایط را دارند، می توانند پذیرای دانشجویان باشند.
وی افزود: در زمان اعلام شده، اولویت با دانشجویان کارشناسی ارشد برای اتمام پژوهش ها و پروژه های عملی است؛ هم اکنون درصد قابل توجهی از دانشگاه ها با آموزش های غیرحضوری درس ها را جلو می برند و در حال پایان مباحث درسی هستند.
معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه الان با مشکل اتمام دروس مواجه نیستیم، گفت: این گروه از دانشجویان باید در مناطق سفید باشند و حضورشان مستلزم انتقال دانشجو از محل دیگری نباشد.
به گفته خاکی صدیق، استمرار آموزش الکترونیکی توصیه اول به دانشگاه ها است اما بخش عمده ای از کار دانشجویان کارشناسی ارشد پژوهش، نیاز به حضور در آزمایشگاه و کارگاه های عملی دارد که با توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی وزارت بهداشت، این امر امکان‌پذیر خواهد بود.

ممنوعیت حضور دانشجویان در مناطق قرمز

این مقام مسوول وزارت علوم در پاسخ به پرسش ایرنا درباره دانشجویانی که در مناطق قرمز حضور دارند، تاکید کرد: دانشجویانی که در شهرهای وضعیت قرمز حضور دارند، نمی توانند در دانشگاه حضور یابند و بخشی از آموزش که به صورت راه دور است، برای آنها ادامه می یابد و بخش های عملی و کارگاهی باید بماند تا ستاد کرونا برای آن تصمیم گیری کند.
خاکی صدیق درباره دانشجویانی که تحصیل شان در این ترم ادامه می یابد، گفت: هر دانشجویی که نتواند دروس را به پایان برساند، باید ترم را برای آنها افزایش داد و طول ترم بدون احتساب در سنوات انجام می شود تا لطمه ای به دانشجو وارد نشود. 
وی اظهار داشت: وزارت علوم در روزهای تعطیلات عید تلاش کرد هیچ جلسه‌ ای را تعطیل نکند و پیگیر بحث آموزش مجازی باشد؛ بنابراین شلوغ ترین عیدی بود که آموزش عالی تجربه کرد چرا که طبق بررسی‌ ها نمی ‌توانستیم ترم را حذف کنیم زیرا دانشجویان متضرر می ‌شدند. 
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: در ۱۷ فروردین مصوبه ای از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شد که بر اساس آن امکان ویرایش مقررات آموزشی برای دانشجویان دکتری فراهم می شد؛ به همین منظور یک سند ۲۰ بندی تهیه و در اختیار دانشگاه ها قرار گرفت. بر این اساس،‌ به دانشگاه‌ ها این اجازه داده ‌شد که متناسب با شرایط خود تصمیم بگیرند و سندی که در اختیارشان قرار دادیم کاملاً اختیاری بود.

برگزاری امتحانات حضوری به شرط امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی

وی درباره برگزاری امتحانات پایان ترم اظهار داشت: برای برگزاری امتحانات یک بخشنامه از ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال شد، مبنی بر اینکه اگر امکان حضور دانشجویان با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و مجوز این ستاد فراهم بود، آزمون‌ها حضوری برگزار شود.
به گفته عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر، با این حال، اولویت اول ما سلامتی دانشجویان، کارشناسان و استادان است؛ البته اگر به هر دلیلی دانشگاه نتواند آزمون حضوری برگزار کند، باید بنا به شرایط تصمیم بگیرد.
خاکی صدیق درباره دانشجویانی که به هر دلیلی دسترسی به امکانات الکترونیکی ندارند، تاکید کرد: آن دسته از دانشجویانی که به هر دلیل نتوانستند از آموزش الکترونیکی استفاده کنند یا در جایی حضور دارند که نمی‌توانند به اینترنت یا موبایل دسترسی داشته باشند، طبق سند ۲۰ بندی امکان حذف ترم بدون احتساب در سنوات یا حذف درس برای آنها درنظرگرفته شود.
به گفته این مقام مسوول وزارت علوم، دانشگاه ها در این مدت سعی بر حفظ ترم تحصیلی داشتند و شرایط را برای دانشجویان و استادان فراهم کردند. با این حال یک ارزیابی علمی و دقیق تر از کلاس های الکترونیکی در تابستان صورت می گیرد.
معاون آموزشی وزیر علوم درباره وضعیت دانشجویان شهریه پرداز خاطرنشان کرد: هیأت امنای دانشگاه ها با نهایت انعطاف به دنبال کاهش دغدغه های دانشجویان در این زمینه هستند تا مشکل مضاعفی برای آنان ایجاد نشود.

زمان بازگشایی دانشگاه‌ها در ترم آینده
معاون آموزشی وزیر علوم درباره سرنوشت دانشجویانی که در این ترم دانش آموخته می شوند، خاطرنشان کرد: این موارد در سند ۲۰ بندی به اطلاع دانشجویان رسیده است؛ بر این اساس، امکان برگزاری ترم تابستان یا ارائه چهار درس در قالب معرفی به استاد برای آنها در نظر گرفته شده است.
وی درباره دانشجویان مناطق محروم گفت: حذف ترم، معرفی به استاد و دریافت پستی بسته های آموزشی هم برای این دانشجویان انجام می شود.
خاکی صدیق درباره زمان شروع ترم تحصیلی آینده تاکید کرد: پیش بینی زمان شروع ترم تحصیلی آینده دقیق نیست و حتی سایر کشورهای پیشرفته هم هنوز به صورت قطعی مطلبی را اعلام نکرده اند. برخی دانشگاه مبنای آموزش را مجازی گذاشته اند و برخی دیگر نیز بر اساس شرایط تصمیم می گیرند.
به گفته این مسوول وزارت علوم، در صورتی که ترم آینده هم امکان شرایط حضور دانشجویان در دانشگاه فراهم نبود، بنای آموزش های مجازی ادامه دارد.
وی اظهار داشت: برای ترم مهر ماه آمادگی برگزاری آموزش های الکترونیکی وجود دارد تا توقفی در روند ترم ایجاد نشود؛ تحلیل متخصصان آموزش الکترونیکی حاکی از آن است که آموزش پساکرونا و قبل از کرونا با هم متفاوت خواهد بود و حتما شاهد ارتقای کیفی آموزشی خواهیم بود. 
خاکی صدیق درباره تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا در این باره گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا بر بازگشایی دانشگاه ها در زمان مقرر است اما برای دانشجویانی که جدیدالورود هستند، وضعیت شروع آموزش بستگی به تاریخ اعلام نتایج آزمون ها و امکانات دانشگاه ها برای پذیرش آنها دارد.
وی افزود: با توجه به شرایط ایجاد شده، دانش آموختگی تعدادی از دانشجویان یک ترم به عقب می افتد و بسیاری از این افراد دانشجویان خوابگاهی هستند؛ بنابراین این مشکل برای بسیاری از دانشگاه ها که درصد دانشجویان غیربومی آنها زیاد است و از خوابگاه ها استفاده می کنند، جدی است و ممکن است نتوانند دانشجویان جدیدالورود را اسکان دهند.
به گفته خاکی صدیق، امکان بازگشایی دانشگاه ها از ترم بهمن ماه برای دانشجویانی که مشکل اسکان دارند، یک گزینه است.
وی درباره میزان پوشش دانشجویان در آموزش های الکترونیکی، اظهار داشت: دانشگاه های دولتی ۸۳ درصد، پیام نور ۹۳ درصد، دانشگاه فنی و حرفه ای ۶۶ درصد، دانشگاه علمی کاربردی ۵۰ درصد و دانشگاه فرهنگیان ۱۰۰ درصد دانشجویان خود را تحت پوشش آموزش های الکترونیکی قرار دادند.
خاکی صدیق خاطرنشان کرد: در دانشگاه های غیردولتی و غیرانتفاعی ۷۴ درصد دانشجویان پوشش داده شدند؛ به طور کلی از حدود سه میلیون دانشجوی کشور، نزدیک به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو از آموزش های الکترونیکی استفاده کردند.
خاکی صدیق در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره نمره ای که وزارت علوم و دانشگاه ها به عملکرد خود در آموزش های الکترونیکی می دهند، تاکید کرد: دانشگاه ها نمره خوبی از عملکرد خود دریافت می کنند چرا که در شرایط بحرانی اقتصادی و روحی که جامعه تحت فشار بود و با وجود فراهم نبودن زیرساخت های کافی در بسیاری از دانشگاه ها، تلاش مراکز آموزش عالی قابل تقدیر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =