چالش‌های مهم پژوهشی دانشگاه‌ها در دوران کرونا

تهران-ایرنا- رییس دانشگاه شهید بهشتی گفت: کاهش برگزاری کنفرانس‌ها و حضور در همایش‌های ملی و بین‌المللی، کاهش فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، کاهش ارتباطات پژوهشی و تهیه دشوار مواد و ملزومات برای انجام امور پژوهشی از جمله مهم‌ترین چالش‌های حوزه پژوهش دانشگاه‌ها پس از شیوع ویروس کروناست.

دهمین نشست مجازی معاونان بین‌الملل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با هدف گسترش همکاری‌های بین‌المللی در دوران پساکرونا با حضور "منصور غلامی" وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رؤسای برخی دانشگاه‌ها، سفرای تعدادی از کشورهای خارجی، مسؤولان وزارت علوم و معاونان بین‌الملل مراکز آموزش عالی دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش شامگاه دوشنبه دانشگاه شهید بهشتی، دکتر سعدالله نصیری قیداری در این نشست «گزارشی از عملکرد و برنامه پیشنهادی دانشگاه شهید بهشتی در دوران پساکرونا» در سه حوزه آموزش، پژوهش و ارتباطات بین المللی ارائه و اظهار کرد: پس از شیوع ویروس کرونا و با توجه به عدم حضور دانشجویان در محیط دانشگاه، بالغ بر ۹۷ درصد دروس نظری دانشگاه شهید بهشتی به صورت آنلاین و آفلاین ارائه شد و ۴ هزار کلاس درس در پهنای باند هزار مگابیت بر ثانیه تشکیل شد؛ تعداد ۳۰۰ اتاق آنلاین برای برگزاری جلسات در ۱۹ دانشکده، ۱۰ پژوهشکده و ۱۱ مرکز تحقیقاتی دانشگاه اختصاص یافته است. همچنین کلاسهای درس و جلسات از طریق ۴ سرور با ۶۰ ترابایت حافظه ضبط و نگهداری می شود.

حفظ کیفیت تدریس و ارزیابی، چالش آموزش مجازی است

نصیری قیداری، حفظ کیفیت تدریس و ارزیابی و پایدار نبودن خط ارتباط شهری را مهم‌ترین چالش پیش روی آموزش مجازی عنوان کرد و گفت: در حال بررسی و ارائه فرآیند مناسب برای ارزیابی و برگزاری امتحانات هستیم؛ ارتقای بستر فنی و ابزارهای تدریس و تعریف نحوه ارزیابی مجازی، دانش‌افزایی دانشجویان و اعضای هیأت علمی در جهت استفاده بهینه از ابزارها و همچنین ارائه خدمات آموزشی به صورت آنلاین با اختصاص کارشناس آنلاین در اداره "آموزش" هر دانشکده و پژوهشکده از جمله راهکارهای ارائه شده برای حل چالش های مذکور بوده است.

رئیس دانشگاه، در خصوص دانشجویان غیرایرانی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر ۳۰۰ دانشجوی خارجی و ۳۰ فارسی‌آموز در دانشگاه شهید بهشتی شاغل به تحصیل هستند که با شیوع کرونا، حفظ این دانشجویان مهم‌ترین چالش در این حوزه بود. به منظور مرتفع ساختن مسائل این دانشجویان با نیازسنجی، اقدام به ارائه خدمات بهداشتی، رفاهی، اداری، ارزی و کنسولی کردیم.

امور کنسولی  دانشجویان غیرایرانی از طریق دفتر مستقر در دانشگاه انجام می‌شود  

"نصیری قیداری" با برشمردن اقدامات انجام شده در حوزه دانشجویان غیرایرانی گفت: اکثر دانشجویان خارجی بورسیه هستند؛ امور کنسولی  این دانشجویان از طریق دفتر مستقر در دانشگاه انجام می‌شود. دانشجویان خارجی، زبان فارسی را در مرکز بین‌المللی آموزش زبان دانشگاه که یکی از شش مرکز زبان کشور است آموزش می بینند. همچنین خدمات متنوعی مانند بیمه درمان و حوادث، برگزاری های برنامه ها و اردوهای  متنوع فرهنگی و مسابقات ورزشی به دانشجویان غیرایرانی ارائه می شود.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با برشمردن راهکارهای جذب دانشجویان خارجی جدید تصریح کرد: تسهیل جذب دانشجویان غیرایرانی و حتی الامکان تفویض اختیار به دانشگاه‌ها،  تعیین رشته‌ها، گرایش‌ها و مقاطع قابل ارائه به صورت مجازی در دانشگاه‌ها،  اخذ مجوز ارائه دوره‌های آنلاین به زبان انگلیسی، ایجاد شبکه مجازی مشترک با دانشگاه‌های خارج از کشور جهت ارتقاء ارتباط علمی، ارائه دوره‌های مشترک و صدور مدارک مشترک با دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور، تولید محتوا برای دوره‌های آنلاین و  ساماندهی شهریه دوره‌های مجازی از اهم برنامه‌ها برای افزایش جذب دانشجویان خارجی است.

 نصیری قیداری در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد دانشگاه شهید بهشتی در دوران پساکرونا در حوزه پژوهش اشاره کرد و یادآور شد: پس از شیوع ویروس کووید ۱۹، شش خوشه پژوهشی مرتبط با کرونا در حوزه‌های زیست علمی فناوری، طراحی تولید، مسائل حقوقی، مسائل اجتماعی، مسائل اقتصادی سیاسی، آسیب شناسی دینی ـ اخلاق ایجاد و پروژه‌های مرتبط با کرونا در این خوشه‌ها  ساماندهی شد. برای حل مشکلات جامعه، در بخش پژوهش، اعتبارات لازم تخصیص یافت، توانستیم حمایت خیرین را جلب کنیم؛ همچنین ظرفیت‌های پژوهشی اعضای هیأت علمی و پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی به سمت پژوهش‌های  مرتبط با کرونا سوق داده و هدایت شد.

مدل‌های جدید از همکاری‌های  پژوهشی تعریف شود

وی کاهش برگزاری کنفرانس‌ها، کاهش حضور در همایش‌های ملی و بین‌المللی کاهش فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، کاهش ارتباطات پژوهشی و تهیه دشوار مواد و ملزومات برای انجام امور پژوهشی را از جمله مهم‌ترین چالش‌های حوزه پژوهش دانشگاه ها پس از شیوع ویروس کرونا دانست و گفت: باید با رایزنی با وزارت عتف، مدل‌های جدید از همکاری‌های  پژوهشی تعریف شود و چالش‌های ناشی از کرونا در ترفیع و ارتقای اعضای هیأت علمی مرتفع شود.

نصیری به عملکرد علمی- بین المللی دانشگاه اشاره و اظهار کرد: دانشگاه شهید بهشتی از سال ۱۳۹۵ مسؤولیت کارگروه روسیه و از سال ۱۳۹۶ مسؤولیت کارگروه قزاقستان را بر عهده دارد و تاکنون پنج همایش یکروزه توسط کارگروه مذکور با حضور مدیران بین الملل دانشگاه ها، مؤسسات و رایزنان علمی برگزار شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =