عصر پساکرونا؛ فرصتی نوین برای همکاری‌های بین‌المللی دانشگاهی

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: عصر پساکرونا؛ فرصتی نوین برای همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها و زمینه‌ساز تبادلات علمی میان کشورهای مختلف با کمترین هزینه است.

به گزارش شامگاه دوشنبه دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر حسین سلیمی در نشست مجازی معاونان بین‌الملل دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور اظهار کرد: در ماه‌های اخیر نهادهای دانشگاهی در بسیاری از کشورهای جهان دچار تغییر و تحولات چشمگیری شده اند. آنچه که به واسطه همه گیری بیماری کووید ۱۹ در جهان رخ داده، ایده شهروندی دیجیتال را بسرعت تحقق بخشیده و تغییرات مهمی در معنا و سبک زندگی اجتماعی پدید آورده است.

وی با ایراد سخنانی در ساختمان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: ما هم اکنون شاهد شکل‌گیری ساحت نوینی از کنش های اجتماعی هستیم. امروزه از یک سو بنیان دولت ها و ایده های ناسیونالیستی تقویت شده، که این امر به تضعیف اتحادیه های منطقه ای و فرایند پیشین جهانی شدن انجامیده است. از سوی دیگر، نقش رسانه ها و شبکه های اجتماعی تحول یافته و نیاز به همکاری فرامرزی برای کنترل این بیماری، بیش از هر زمان دیگری آشکار شده و گونه نوینی از فرایند جهانی شدن در حال شکل‌گیری است.

سلیمی تصریح کرد: در این میان، دانشگاه ها فرصتی بی مانند را برای گسترش همکاری های آموزشی و پژوهشی مشترک با بهره مندی از فناوری های نوین ارتباطی به دست آورده اند. اگرچه این تکنولوژی ها سال هاست که در دسترس بوده و امکان ارتباطات مجازی را فراهم کرده بودند؛ اما در اغلب کشورها، استادان، دانشجویان و پژوهشگران ترجیح می دادند که همچنان به روش های سنتی پیشین به تداوم همکاری های علمی مشترک بپردازند.

وی گفت: در ماه های اخیر، تحولی بزرگ در نظام های آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها و مراکز علمی رخ داده است. تشکیل کلاس های درس، نشست ها و همایش های علمی و کارگاه های آموزشی در فضای مجازی، این ایده را به همراه خود آورده است که می توان با حداقل صرف هزینه و وقت، امکان بهره مندی دانشجویان و پژوهشگران را از برنامه های علمی در دانشگاه های گوناگون جهان فراهم آورد.

برگزاری ۵۲ نشست علمی بین المللی در دوران کرونا

سلیمی ادامه داد: دانشگاه علامه به عنوان بزرگترین دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی در غرب آسیا، در دو ماه گذشته ۵۲ برنامه علمی بین‌المللی در فضای مجازی با همکاری دانشگاه‌هایی از روسیه، ترکیه، چین، قزاقستان، ازبکستان، اسپانیا، سوئد، کره جنوبی، هندوستان، بنگلادش و افغانستان برگزار کرده است. از این تعداد، ۲۱ برنامه به صورت تدریس استادان دانشگاه علامه طباطبائی ویژه استادان و دانشجویان دیگر کشورها بوده و ۲۷ برنامه سخنرانی و یا تدریس اندیشمندانی از کشورهای دیگر برای استادان و دانشجویان ما بوده است. چهار برنامه علمی نیز به صورت میزگرد مشترک با حضور استادانی از کشورهای گوناگون برگزار شده‌اند. به این ترتیب، همکاری های علمی بین المللی ما در دوران کرونا، به نسبت دوره مشابه در سال های پیش، از رشد چشمگیری برخوردار شده است.

وی افزود: این فعالیت تنها به بخش آموزش محدود نشده و هم اکنون زمینه ای مناسب برای همکاری های پژوهشی مشترک، به ویژه در سطح منطقه ای شکل گرفته است. به ابتکار دانشگاه علامه، برای نخستین بار صدها تن از استادان دانشگاه های مناطق گوناگون در دو کشور ایران و افغانستان در فضای مجازی گرد هم آمده اند.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: زبان و فرهنگ مشترک دیرینه میان این دو همسایه، زمینه ساز تبادل مقالات و کتاب ها و اشتراک برنامه های علمی میان استادان دو کشور در این شبکه شده است. همچنین این شبکه دانشگاهی در حال شکل‌دهی به زیرمجموعه های تخصصی‌تر در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای، همکاری‌های رسانه‌ای، مطالعات در زمینه میراث فرهنگی مشترک، مطالعات حقوقی مشترک، مطالعات ادبی تطبیقی و دیگر موضوعات است. بر این باور هستیم که همکاری میان دانشگاهیان ایران و افغانستان می‌تواند سنگ بنای استواری برای گسترش این شبکه علمی در سطح سه منطقه بهم پیوسته آسیای مرکزی، آسیای جنوبی و آسیای غربی باشد. پیوندهای فرهنگی تمدنی دیرینه در این مناطق نیز تسهیل کننده این همکاری‌ها خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین تلاش کرده‌ایم تا زمینه پشتیبانی سازمان های بین‌المللی را از همکاری‌های منطقه‌ای فراهم آوریم. هم اکنون کرسی یونسکو در دانشگاه علامه طباطبائی با ابتکار تشکیل گروهی مشترک از پژوهشگران ایرانی و افغانستانی برای تولید محتوای آگاهی بخش اجتماعی در میان فارسی زبانان کشورهای منطقه با هدف پیشگیری و کنترل بیماری کرونا، توانسته است پروژه ای فراملی ارایه داده و از پشتیبانی مالی سازمان بهداشت جهانی برخوردار شود.

سلیمی افزود: این فعالیت‌های گوناگون بین‌المللی در این زمان کم، توانسته‌اند شکل بگیرند که از یک سو انعطاف‌پذیری در شرایط متغیر، ملاک عمل برنامه‌ریزان و مجریان این طرح ها در دانشگاه بوده و از همکاری گسترده استادان و دانشجویان نیز بهره‌مند شده‌ایم و از سوی دیگر، ضرورت همبستگی دانشگاهی برای یافتن راه حل‌های مشترک در برابر تهدیدی مشترک، بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌آید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =