تشریح دلایل علاقه دانشجویان بین‌المللی به تحصیل در ایران

تهران - ایرنا - رییس سازمان امور دانشجویان گفت: متقاضیان تحصیل در ایران بر مبنای دو فاکتور اصلی جغرافیای محیطی و سلیقه تقسیم بندی می‌شوند که اکثریت دانشجویان بین‌المللی شاغل به تحصیل در ایران جزء فاکتور جغرافیای محیطی هستند.

به گزارش روز دوشنبه سازمان امور دانشجویان، مجتبی صدیقی به وضعیت آماری دانشجویان بین‌المللی در دنیا اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار موجود در حال حاضر نزدیک به ۶ میلیون دانشجوی بین المللی در جهان مشغول تحصیل هستند و پیش بینی محافل علمی و دانشگاهی برای سال ۲۰۲۵ تعدادی پیش از ۸ میلیون دانشجو است.

وی افزود: درصد جذب دانشجویان بین المللی توسط کشورهای مختلف در بلوک آموزش عالی غرب ۵۷ درصد، در بلوک آموزش عالی شرق ۲۰ درصد و در بلوک آموزش عالی جدید ۱۰ درصد است.

رییس سازمان امور دانشجویان با اشاره به تحصیل بیش از ۵.۶ میلیون نفر در دنیا به شیوه غیر حضوری گفت: متقاضیان تحصیل در ایران بر مبنای دو فاکتور اصلی جغرافیای محیطی و سلیقه تقسیم بندی می شوند که اکثریت دانشجویان بین المللی شاغل به تحصیل در ایران جزء فاکتور جغرافیای محیطی هستند و متقاضیان رشته های خاص مانند زبان و ادبیات فارسی، فلسفه اسلامی و عرفان بر اساس فاکتور سلیقه علاقه مند به تحصیل در ایران هستند.

صدیقی اظهار داشت: رویکردهای ممکن در دوران پساکرونا برای جذب دانشجویان بین المللی می تواند از طریق سه شیوه حضوری، نیمه حضوری یا تلفیقی و شیوه غیرحضوری انجام شود که در شیوه غیرحضوری نیازمند تدوین قوانین و مقررات جدید و اصلاح و بازنگری قوانین موجود هستیم.

معاون وزیر علوم به ملزومات سخت افزاری و نرم افزاری و زیرساخت ها در این زمینه اشاره کرد و گفت: تدوین قوانین و مقررات جدید، بهره گیری از تجربیات موفق بین المللی، تجهیز و تقویت زیرساخت های فنی و ارتباطی، بهره گیری از خدمات نهادهای حرفه ای، توانمندسازی نیروی انسانی دانشگاه ها، رایزنی فعال درخصوص پذیرش مدارک تحصیلی دانش آموختگان بین المللی و تبیین نظام ارزیابی داخلی به منظور کنترل کیفیت خدمات آموزشی از جمله این ملزومات به شمار می رود.

رییس سازمان امور دانشجویان درخصوص اقدامات پیشنهادی در دوران پساکرونا گفت: پذیرش زبان آموز فارسی به شیوه غیرحضوری در مراکز منتخب، ترسیم یک نقشه راه پنج ساله برای تعمیم تدریجی تجربیات آموزش حضوری به شیوه غیر حضوری و تشکیل یک کنسرسیوم ملی با محوریت دانشگاه های دارای زیرساخت فنی و تجربه کافی در آموزش غیرحضوری می تواند از اقدامات موثر در دوران پساکرونا در جهت آموزش غیرحضوری باشد.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر بیش از ۴۰ هزار دانشجوی بین الملل در دانشگاه های ایران تحصیل می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =