۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹،‏ ۱۲:۵۳
کد خبرنگار: 1823
کد خبر: 83791403
۰ نفر

برچسب‌ها

ابزارهای هوشمند مولد و نگهدارنده تاریخ

کرمان - ایرنا - تاریخ دانشی اساسی برای تعریف هویت افراد یا مکان‌های خاص است که هر کدام خود را از طریق وقایع مهم و بنیادی تاریخی تعریف می‌کنند و اغلب اوقات موزه‌ها، نمایشگاهی از خاطرات و بازنمایی های تاریخ هستند که مخاطب را به فراتر از تجربه های شخصی خود می‌برد و ابزارهای هوشمند در این میان می‌توانند مولد و نگهدارنده تاریخ قلمداد شوند.   

موزه ها به عنوان مراکز فرهنگی در آینده بشریت قلمداد می‌شوند و مکان های مهمی برای تبادل فرهنگی، غنی سازی فرهنگ ها و توسعه تفاهم، همکاری و صلح بین مردم و همچنین فرصت ها هستند و چشم اندازها و راه های جدیدی را در مورد توسعه اماکن میراث به تمام توان خود ارائه می دهند.

موزه ها با وساطت و بیان دیدگاه های متعدد، دانش گذشته را به اشتراک می گذارند و معنای آن را برای کمک به ما در درک جهان امروز می فهمانند. بنابراین می توان گفت که موزه ها به ابزاری برای آموزش ارزش های جهانی تبدیل شده اند و به ایجاد سرنوشت مشترک در بین فضاهای مختلف و مسالمت آمیز کمک می‌کنند.

بنابراین موزه ها مستندترین بخش از نمایش تاریخ هستند به این دلیل که دقیقا عین اسناد تاریخی اعم از یک شی یا مجسمه یا یک وسیله که مورد استفاده بشر در یک برهه تاریخی خاص است در معرض دید  بازدید کننده قرار می گیرد و مشاهده و مرور تاریخ در موزه ها بسیار بسیار ملموس تر و مستندتر می‌باشد.

این روزهای کرونایی که فرصت بازدید از این مکان ها برای ما میسر نیست می توان با بهره بردن از ابزارهای هوشمند و ایجاد تورهای مجازی که انسان را از دوردست ها به مکان های تاریخی و میراث های جهان و موزه ها  می برد، بدون حضور فیزیکی با فراهم آمدن  فضایی پویا با تعامل دو طرفه  فرهنگ و میراث می توان بر تعداد بازدیدکنندگان حقیقی در فرصتی مناسب افزود.

ظهور فن آوری های جدید دیجیتال یا تکنولوژی مبین نادیده ها و ناشنیده های گذشتگان ابعادی متفاوت را برای این بحث به ارمغان می آورد و این پتانسیل را دارد تا تعامل فعال دو طرفه با میراث ارزشمند گذشتگان را تقویت کرده و دسترسی را تسهیل کنند.

باید این روزها فضاهای دیجیتالی را نه فقط به عنوان راهی برای تعامل افراد بلکه به عنوان فرصتی جدید برای ایجاد یک تجربه متفاوت در نظر گرفت و با بهره گرفتن از ارتباط پیشرفته از طریق وب سایت ها و رسانه های اجتماعی راجع به آنچه ذاتاً در مورد گذشته ارزشمند است نه فقط از دیدگاه متصدی یا مورخ ، بلکه از دید عموم گسترده تر آن را معرفی کرد و استفاده صحیح از ابزارهای هوشمند  برای ایجاد این تعامل بسیار مهم است و ساختار آن ها می تواند نتایج و تاثیرات مطلوبی را بر وضعیت میراث منطقه، شهر، کشور و جهانی بگذارد.

باید اینقدر کارشناسانه در فضای مجازی نسبت به معرفی موزه یا آثار تاریخی و میراث عمل کردو بیننده را بیشتر از معرفی میراث و تاریخ متوجه هویت آن سازیم.

وقتی در مورد نقش ابزار هوشمند در بخش تاریخ و میراث و موزه ها صحبت می کنیم باید تنش های گذشته ، حال و آینده را نیز مورد توجه قرار دهیم و بدانیم که پیامدهای مهمی را در عرصه فرهنگ در بر خواهد داشت.

میراث فرایندی است که یک جامعه به یاد می آورد و در مورد آن بحث و گفتگو می کند و ابعاد مختلف ابزار عمومی در ارتباط با فن آوری های ابزار هوشمند ثبت وقایع و مستندات میراث می توانند  به عنوان یکی از کانون های اصلی حفظ آثار باستانی فرهنگی برای امنیت طولانی مدت مجموعه ها و بایگانی ها به شمار رود .

بنابراین صدا و سیما و رسانه های اجتماعی باید با دقت و توجه نسبت به ساخت اثری پرمحتوا گام برداشته و اثر را طوری معرفی کنند که مخاطب بتواند با هویت مطلب ارتباط برقرار کند .

استان کرمان با داشتن ۷ هزار اثر شناخته شده تاریخی و ۷۰۰ اثر ثبت ملی و ۷ اثر ثبت جهانی و قریب به ۲۰ موزه مشارکتی و غیرمشارکتی در سطح استان در این روزها باید فرصت را غنیمت شمرده و با ایجاد تعامل ما بین سازمان میراث فرهنگی و رسانه ها از جمله رسانه های صوتی و تصویری به شناساندن هویت تاریخی این مرزو بوم به جهانیان بپردازد و در کنار آن متولیان امر در روند ایجاد موزه ها و بارور کردن آن ها به عنوان مراکز فرهنگی ای که برای آینده بشریت قلمداد می شوند نیز گامی گسترده بردارد. 

 ۲۸اردیبهشت ماه روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی نامگذاری شده است .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =