۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۴۰
کد خبرنگار: 2154
کد خبر: 83789176
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کرونا در یمن؛ سلاح جدید ائتلاف متجاوز و سکوت مجامع جهانی

تهران – ایرنا – تارنمای پایگاه خبری « العهد » لبنان نوشت ؛ در حالیکه شرایط بهداشتی یمن به شدت متزلزل و ائتلاف متجاوز با برخی اقدامات خود در پی کشاندن این ویروس به داخل یمن است ، سازمان ملل متحد ضمن سکوت و کاهش کمک‌های بهداشتی خود به مردم این کشور تلاش دارد دولت نجات ملی را برای تن دادن به خواسته‌های متجاوزان تحت فشار بگذارد.

العهد  در شماره امروز (شنبه) گزارشی با عنوان « کرونا در یمن ؛ سلاح جدید ائتلاف متجاوز و سکوت توهین آمیز سازمان ملل » منتشر کرد و نوشت ؛ وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن در استان های آزاد شده این کشور دومین مورد ابتلا به ویروس کرونا را در نهم ماه جاری میلادی ( شنبه ۲۰ اردیبهشت ) در صنعا پایتخت به ثبت رساند. بر همین اساس دولت مزبور هم اکنون در برابر یک خطر واقعی قرار گرفته که جان میلیون ها تن از شهروندان یمنی را در معرض تهدید قرار داده است.

از سوی دیگر بخش بهداشت در یمن به شدت متزلزل است زیرا این کشور با چند دهه فساد مالی و اداری و سیاسی انباشته شده و همچنین پنج سال محاصره و تجاوز آمریکا و عربستان مواجه است که با محاصره اقتصادی و یا حملات هوایی خود تاسیسات زیربنایی این کشور را از بین بردند و به طور مستقیم بسیاری از بیمارستان ها و مراکز بهداشتی آن را هدف قرار دادند.

هیچ نشانی از کووید - ۱۹ به مدت پنج ماه در یمن یافت نشد در حالی که جهان از انتشار آن رنج می برد. البته دشمنان یمن در این مدت تمام تلاش خود را برای گسترش ویروس کرونا در این کشور جنگ زده بکار بردند اما دولت نجات ملی با اتخاذ اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده تمامی تلاش های آنها را ناکام گذاشت . دو وزارت خانه بهداشت و کشور به همراه کمیته عالی مقابله با شیوع بیماری های واگیردار از روزهای آغازین انتشار این ویروس اقدامات یاد شده را به اجرا گذاشتند.

« دکتر یوسف الحاضری » سخنگوی وزارت بهداشت یمن در گفت وگو با پایگاه خبری العهد تاکید کرد: این وزارت خانه از ابتدای همه گیری بر اساس مرحله دوم اقدامات را به اجرا گذاشت . اقدامات در این مرحله به اعتبار اینکه موارد ابتلا به ویروس کرونا وجود دارد هر چند که به ثبت نرسیده ، به اجرا گذاشته شد.

دولت نجات ملی یمن پس از نمایان شدن موارد ابتلا به اقدامات خود شدت بخشید  و برخی از راهکارها را که در صورت انتشار ویروس کرونا می توان به اجرا درآورد را مورد بحث و بررسی قرار داد که در همین رابطه به عنوان مثال می توان به بستن هتل ها و باشگاه های ورزشی و بازارها و مراکز عمومی و ضد عفونی کردن مساجد و محله ها اشاره کرد.

دولت یمن همچنین با به اجرا گذاشتن اقدامات مربوط به مرحله آزمایش عملکرد قرنطینه خانگی را به طور آزمایشی به مدت ۲۴ ساعت در شماری از محله های صنعا به مرحله اجرا گذاشت. صنعا ظرف پنج سال گذشته به دلیل سرازیر شدن پناهجویان از سراسر استان ها در نتیجه تجاوز بی وقفه ائتلاف سعودی از ازدحام جمعیت رنج می برد.

ائتلاف متجاوز آمریکایی- سعودی انتشار دهنده ویروس کرونا در یمن

بر پایه همین گزارش ، ائتلاف متجاوز از روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا اقدام به باز کردن گذرگاه های مرزی یمن کرد در حالی که ظرف پنج سال محاصره این کشور آنها را بسته بود و شمار پروازهای خارجی به فرودگاه های استان های اشغال شده را افزایش داد . این در حالی است که کشورهای جهان به منظور مهار کردن ویروس کرونا ، فرودگاه ها و گذرگاه های مرزی خود را بستند.  

ائتلاف متجاوز تنها به این امر بسنده نکرد بلکه برای انتشار ویروس کرونا در یمن در چند نوبت توسط نیروی هوایی خود محموله های مشکوک حاوی ماسک و دستمال کاغذی را در شماری از استان های آزاد شده فرو ریخت و آخرین باری که اقدام به این کار کرد در ماه مارس گذشته در صنعا یعنی چند هفته قبل از اعلام اولین مورد ابتلا در پایتخت بود.

به گفته شاهدان عینی اسکادرانی از هواپیماها از یک پایگاه نظامی سعودی به پرواز درآمده و به یمن آمده و محموله های ماسک و دستمال کاغذی را بر روی مناطق مسکونی این کشور فرو ریختند. کارشناسان نظامی می گویند فرآیند به پرواز درآوردن یک جنگنده در بردارنده هزینه گزافی است تا چه رسد به اینکه مجموعه ای از جنگنده ها به سوی شماری از استان های یمن به پرواز درآیند. این اقدام سعودی ثابت می کند که موضوع یاد شده در بردارنده اهداف خصمانه ای است.

ائتلاف تجاوزگر به طور مستقیم مراکز قرنطینه در استان های « البیضاء و الحدیدة و صعده » را مورد هدف قرار داد و همین امر باعث شد تا افرادی که در این مراکز زنده باقی ماندند از مراکز یاد شده خارج شوند و از فرآیند مراقبت و اقدامات بازدارنده شانه خالی کنند همان گونه که در مورد مرکز قرنطینه « الصلیف » در استان « الحدیده » روی داد و بیش از ۸۰ نفر که در قرنطینه قرار داشتند، از آنجا خارج شوند.

علاوه بر تمامی اقدامات یاد شده ، نیروهای ائتلاف و اشغالگر علیرغم هشدارهای بین المللی همچنان اقدامات لازم در استان های اشغال شده به منظور پیشگیری از ویروس کرونا را به مرحله اجرا در نیاورده اند و یمن را به صحنه ورود و خروج مردم از کشورهای مختلف بدون اتخاذ اقدامات قرنطینه و آزمایش های مورد نظر تبدیل کرده اند.

به گفته شورای عالی امور بشردوستانه دولت نجات ملی، عربستان همزمان با پیدایش موارد ابتلا ۸۰۰ سومالیایی را بدون قرنطینه و آزمایش به استان « الجوف » یمن آورده است.

در مقابل این سهل انگاری برنامه ریزی شده کشورهای همپیمان ائتلاف سعودی ، وزارت کشور دولت نجات ملی یمن ۸۰ گذرگاه فرعی را بست که از آنها برای قاچاق استفاده می شد.

سازمان های بین المللی یمن را تحویل کرونا داده اند

دولت نجات ملی کشورهای متجاوز را عامل انتشار بیماری های واگیردار در یمن دانست و موضع منفی سازمان ملل را محکوم کرد.

« الحاضری»  سخنگوی رسمی وزارت بهداشت یمن در گفت وگو با العهد تاکید کرد: ائتلاف متجاوز آمریکایی سعودی با سهل انگاری و تلاش در صدد انتشار ویروس کرونا در یمن است.

وی خاطرنشان کرد : سازمان ملل هر چند نسبت به انتشار ویروس کرونا در میان مردم یمن مرتب ابراز نگرانی کرده و هشدار می دهد اما در عین حال با توجه به شدت نگرانی اش هیچ اقدامی انجام نمی دهد و در صدد تامین و تهیه وسایل بازدارنده پزشکی موردنیاز جهت مقابله با کرونا برنمی آید در حالی که کاملا در جریان وضعیت بهداشتی متلاشی شده یمن قرار دارد و تا کنون در پایین ترین سطح اقدام عربستان مبنی بر کوچ دادن هزاران آفریقایی در چند نوبت به طور غیر انسانی به یمن را محکوم نکرده است که در واقع یک تهدید بزرگ امنیتی و بهداشتی علیه یمن به شمار می رود.

الحاضری افزود : سازمان ملل در ارتباط با بزرگ ترین فاجعه انسانی در سطح جهان و چالش کرونا که بر رنج و محرومیت ملت یمن افزوده به طور غیرمسئولانه برخورد می کند  و همچنان فقط به دیکته کردن شرایط و اعمال فشار بر دولت نجات ملی به منظور تحقق بخشیدن به دستورکار ائتلاف کشورهای متجاوز علیه یمن ادامه می دهد و بیش از ۷۵ درصد از کمک های بشردوستانه خود به مردم محروم یمن را کاهش داده است.

وی در گفت وگو با العهد تاکید کرد: سازمان ملل ارسال کمک های بهداشتی و پزشکی به یمن جهت مقابله با ویروس کرونا را مشروط به شیوع این بیماری در یمن دانسته است و برای دستیابی یمن به کمک های بهداشتی و پزشکی صنعا را تحت فشارهای سیاسی خود قرار داده است.

نهادهای بین المللی تا کنون درخواست های مستمر وزارت بهداشت پس از شیوع بیماری کرونا جهت تامین نیازهای ضروری و اولیه موردنیاز برای معالجه و پیشگیری از ویروس کرونا را بی پاسخ گذاشته اند.

 یمن در رویارویی با همه گیری کورونا

به نوشته العهد، همزمان با اعلام خبر انتشار ویروس کرونا در جنوب یمن توسط دولت مزدور متجاوز استان های آزاد بیش از پیش در معرض خطر و تهدید قرار گرفته اند. یمن ظرف سالیان گذشته علاوه بر قرار داشتن در معرض حملات آمریکایی سعودی در معرض انتشار بیماری های واگیردار و انواع آنفولانزاها قرار داشت.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به انتقال بانک مرکزی از صنعا به عدن و ادامه جنایت محاصره ظالمانه، از این موضوع به عنوان یک چالش بزرگ قرار گرفته بر دوش دولت نجات ملی نام برد که با « بودجه صفر» در حال مبارزه و مقابله با کرونا و کشورهای تجاوزگر ائتلاف است .

علاوه بر همه این فشارها و چالش ها باید ماهیت اجتماعی و اقتصادی ملت یمن و شرایط معیشتی مربوط به مردم این کشور را به آن افزود که لازمه آن اتخاذ اقدامات بهداشتی و بازدارنده مناسب موارد یاد شده است زیرا یمن با توجه به وضعیت موجود خود به سختی می تواند خویشتن را با اقدامات رایج در جهان تطبیق دهد. اکثر مردم یمن برای به دست آوردن لقمه نانی به کسب و کار روزانه خود متکی هستند و به طور معمول بیش از ۱۰ نفر در خانه های تنگ و شرایط بهداشتی سخت و دشوار بسر می برند.  

۱۴۸۷

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha