توصیه متخصص طب سنتی به پرهیز از پرخوری و درهم خوری

بیرجند - ایرنا - متخصص طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در همه ایام باید سعی شود تا از پرخوری، درهم خوری، مصرف مایعات هنگام صرف غذا (از نیم ساعت تا حدود ۲ ساعت بعد از غذا) و مصرف غذا هنگام عصبانیت پرهیز شود.

به گزارش روز شنبه پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند، دکتر غلامرضا حقیقی افزود: همچنین قبل از احساس سیری دست از غذا بکشیم و تا وقتی احساس گرسنگی نداشتیم، سراغ غذا نرویم.

وی با اشاره به آداب تغذیه برای افطاری در ماه مبارک رمضان گفت: توصیه می‌شود بعد از به جا آوردن نماز مغرب، افطار خود را با آب جوشیده ولرم همراه با خرما یا شیرین شده با کمی عسل باز کنید.

وی با بیان اینکه برخلاف باور عمومی، مصرف پنیر و هندوانه با هم توصیه نمی‌شود خاطرنشان کرد: در ادامه می‌توان مقدار کمی نان با پنیر، سبزی و مغز گردو یا کمی سوپ رقیق بدون رشته یا آش رقیق بدون رشته، یا شیر برنج و فرنی را میل کنید.

استادیار دانشگاه گفت: خوردن شام بعد از به جا آوردن نماز عشا و تعقیبات توصیه می‌شود و در صورت گرسنگی، حدود یک ساعت بعد وعده شام را در آرامش میل کنید و لقمه‌های غذا را خوب بجویید، از مصرف غذاهای سنگین پرهیز شود و ۲ ساعت بعد می‌توان سراغ مصرف میوه و مغزیجات و سالادها بدون استفاده از سس رفت.

وی با اظهار اینکه فاصله افطار تا سحر باید به اندازه کافی مصرف مایعات داشته باشیم و حداقل یک ساعت قبل از اذان صبح برای سحری آماده شویم افزود: سحری وعده اصلی غذایی در ماه مبارک رمضان است لذا باید با خوردن سحری، بدن توان لازم را برای انجام امور روزانه داشته باشد.

حقیقی گفت: یبوست باعث ایجاد بیماری‌های متعدد می‌شود بنابراین اجابت مزاج خوب و مناسب از لازمه‌های سلامتی در تمامی اوقات زندگی است.

وی با بیان اینکه زندگی ماشینی باعث شده است حرکات ورزشی و نرمشی را خیلی کم انجام دهیم و روز به روز بر پدیده مضر چاقی در جامعه افزوده شود گفت: یکی از بهترین اوقات برای ورزش در ماه مبارک رمضان، ۲ ساعت بعد از افطاری و مصرف شام است و توصیه موکد می‌شود که از انجام ورزش‌های سنگین در واقع کاهنده توان بدن و ایجاد کننده ضعف بدن جلوگیری شود.

حقیقی تاکید کرد: انجام ورزش و نرمش در طول روز نیز باید به گونه‌ای باشد که ما را دچار ضعف و تشنگی نکند.

وی با بیان اینکه بدن نیاز به خواب و استراحت کافی دارد و اگر خواب بیش از حد باشد اثرات سوء بر بدن دارد گفت: از ساعت ۱۰ شب تا اذان صبح بهترین زمان برای خوابیدن است.

استادیار دانشگاه با توصیه به پرهیز از خوابیدن تا ۲ ساعت بعد از خوردن غذا که باعث کسلی در ساعات بیداری و سوء هاضمه می‌شود گفت: توصیه می‌شود انسان بین ۶ تا ۱۰ ساعت برحسب نوع مزاج در طول روز بخوابد.

وی با بیان اینکه خوابی خوب است که به صورت پیوسته بوده و فرد بعد از بیداری احساس راحتی و سرزنده بودن داشته باشد افزود: توصیه می‌شود افراد با مزاج متعدل حدود ۸ ساعت، گرم و خشک ۶ ساعت و مزاج سرد و تر تا ۱۰ ساعت خواب داشته باشند.

وی همچنین به بیماری کووید ۱۹ اشاره کرد و گفت: رعایت اصل فاصله گذاری، اصل شست و شوی بهداشتی دست‌ها و جلوگیری از دست زدن به نواحی پرخطر صورت از مهمترین راه‌های جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا است.

متخصص طب سنتی ادامه داد: حضور در محیط‌های پرخطر و غیرایمن، عدم استفاده از وسایل حفاظت فردی، ارتباط با کودکان و نوجوانان ناقل بدون علامت، استرس‌های محیطی، کسانی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای (قلبی عروقی، ریوی، کلیوی، کبدی، فشارخون و دیابت) هستند و افرادی که مواد ضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، از جمله شرایطی است که ما را مستعد ابتلا به کرونا می‌کند.

وی با توصیه به پرهیز از استرس‌ها و جلوگیری از قرار گرفتن در محیط‌های تنش زا، شلوغ و چالش برانگیز گفت: تغذیه مناسب، مصرف زنجبیل، سیر، پیاز بیشتر، دمنوش مانند بابونه، آویشن، نعناع، ورزش کافی، بوییدن چیزهای خوشبو و معطر برای تقویت روحیه نیز برای جلوگیری از ابتلا به کرونا توصیه می‌شود.

حقیقی خاطرنشان کرد: رژیم غذایی نباید ما را دچار یبوست کند و از خوردن مواد مصنوعی و مواد غذایی دارای مواد نگهدارنده و محافظ همچنین مواد غذایی که حالت خمیری و ازجی دارد مثل ماکارانی، آش رشته، کله پاچه پرهیز شود.

وی با توصیه به انجام روزانه ۲ بار قرقره با آب نمک گفت: برای این کار یک قاشق چای خوری نمک را داخل یک لیوان آب جوشیده ولرم شده حل و سپس قرقره می‌کنیم حتی می‌شود برای شست و شوی بینی آن را استنشاق کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =