کمبود امکانات و ضعف لجستیک، مهمترین چالش‌ امداد و نجات قزوین

قزوین – ایرنا – جمعیت هلال احمر و تیم‌های امداد و نجات استان که همواره برای نجات جان انسان‌ها در حوادث مختلف تلاش‌ می‌کنند با چالش‌های مختلفی از جمله کمبود امکانات و ضعف لجستیکی مواجه هستند.

نیروهای هلال احمر و تیم‌های امداد و نجات همواره با به خطرانداختن جان و هستی خود، برای نجات انسان‌ها در هر نقطه‌ای از جغرافیای عالم تلاش کرده و نسبت به بهبود اوضاع جسمانی و روحی آسیب دیدگان از هر طبقه و گروهی اهتمام می‌ورزند.

داوطلبان هلال احمر و صلیب سرخ امسال پس از شیوع ویروس کرونا در حال گذراندن دوره بسیار مهمی از فعالیت‌های بشردوستانه در عصر معاصر و کمک به آسیب‌دیدگان هستند و در کنار حافظان سلامت و کادرهای درمانی متعهدانه در کنار بیماران و آسیب‌دیدگان ناشی از کرونا حضور دارند و در خط مقدم با این بیماری مقابله می‌کنند.

خبرنگار ایرنا به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر (۱۹ اردیبهشت ماه) مصاحبه‌ای با مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قزوین ترتیب داده و از وی در خصوص اقدامات این سازمان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و انسانی و مهمترین چالش‌ها و مشکلات پرسیده است.

ایرنا. ابتدا درخصوص جمعیت هلال احمر و فعالیت‌های آن توضیح دهید:

جمعیت هلال احمر و صلیب سرخ جهانی به عنوان بزرگترین سازمان مردم نهاد جهانی با شعارهای زیبای هفتگانه جهان شمولی که مبدا آنها شعار مقدم دانستن دیگران بر خود است فعالیت می‌کند.

این نهاد با این رویکرد به صورت داوطلبانه در جهان تلاش می‌کند پرچم سفید صلح را افراشته نگه دارد و برای ترویج فرهنگ نوعی دوستی، صلح و انسان دوستی در سطح جهان و جلوگیری از کشتار، جنگ و قتل تلاش ‌کند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز با این رویکرد خدمات خود را به مردم ارایه کرده است درحالیکه بسیاری از شعارهای این سازمان جهانی در آموزه‌های دینی ما ریشه داشته و جامعه ایران نیز به لحاظ فرهنگی، اعتقادی و شرعی در این زمینه بسیار همراهی و همکاری دارد.

ایرنا. جمعیت هلال احمر در ایران از اعتماد مردمی بالایی برخوردار است، دلیل آن را چه می‌دانید:

جمعیت هلال احمر ایران با رویکردها و شعارهای جهانی قبل از انقلاب و بعد از آن کنار مردم قرار گرفت و به واسطه همین نگاه و شعارها که عملکرد داوطلبانه دارد توانست بین مردم از جایگاه خوبی برخوردار شود.

عملکرد این جمعیت موجب شده است مردم به هلال احمر اعتماد داشته باشند و حضور آن را در تمامی بزنگاه‌ها و حوادث طبیعی در کنار خود احساس کنند.

در واقع جمعیت هلال احمر، حلقه‌ای است که ارتباط و اتصال را بین نیاز نیازمندان و توان توانگران برقرار می‌کند و در حوادث مختلف از سیل، زلزله، رانش زمین و ... برای کمک اقتصادی، روحی و فکری به مردم وارد عمل می‌شود.

ایرنا. آیا جوانان هم در فعالیت‌های جمعیت هلال احمر استان مشارکت دارند؟

بله، در حوزه جوانان حدود ۴۰ هزار عضو جوان در استان فعالیت داشته و محوریت کارهای خود را بر ۲ رویکرد پرورش و آشنا کردن مردم با صلح و بشر دوستی و محترم شمردن دیگران نسبت به خود قرار داده اند.

در این راستا غنچه‌های هلال، کانون‌های طلاب و دانشجویی وارد عمل شده و افرادی را که جذب می‌کنند بعد از گذراندن دوره‌های مختلف از اثرگذاری بسیاری زیادی در حوزه فعالیت‌های هلال برخوردار می‌شوند.

همچنین کسانی که جذب این جمعیت می‌شوند می‌توانند با گذراندن دوره‌های تخصصی در حوزه امداد و نجات، امدادگر هلال احمر شوند و برای امدادرسانی به شهروندان در حوادث مختلف نقش آفرینی کنند.

ایرنا. عشق و علاقه نجاتگران برای امدادرسانی به مردم در عرصه‌های مختلف مثال زدنی است، نظر شما چیست؟

امدادگران با عشق و علاقه بی نظیر در حوادث مختلف از سیل، زلزله، تصادفات جاده‌ای و... برای خدمات رسانی به مردم تلاش می‌کنند و باید تلاش‌های آنها را بالاتر از امدادرسانی بلکه جانفشانی برای همنوعان دانست.

اگرچه امدادگران دارای درجات ابتدایی(یک) تا ایثارگری هستند و برای رسیدن به درجه ایثارگری باید ۶ سال بدون وقفه مشغول امدادرسانی در شرایط سخت باشند ولی هنگام امدادرسانی اصلا به درجات بالا یا پایین‌ توجه نمی‌کنند و واقعا برای خدمت وارد عمل می‌شوند که بسیار ارزشمند است.

ایرنا. هلال احمر در حوزه آموزش عمومی و تخصصی نیز ورود می‌کند؟

جمعیت هلال احمر وظیفه آموزش در حوزه امداد و نجات را در سطح کشور برعهده دارد چون بسیاری از مواقع هنگام بروز حوادث، نوع برخورد مردم با آنها موجب افزایش یا کاهش تلفات می‌شود بنابراین آموزش در این زمینه بسیار ضروری است.

هلال احمر وظیفه دارد مردم را با آموزش‌های عمومی و خصوصی نسبت به حوادث آشنا کند تا اگر حادثه‌ای اتفاق افتاد تلفات کمتری در پی داشته باشد.

آموزش‌های عمومی برای مردم و آموزش‌های تخصصی برای امدادگران ارایه می‌شود تا شهروندان هنگام حوادث، خدمات با کیفیت‌تری را دریافت کنند چون امروز امداد و نجات یک علم است و اگر بخواهیم تلفات کمتری داشته باشیم باید در برخورد و مواجه با بلایا و حوادث به صورت علمی و آکادمیک وارد عمل شویم.

ایرنا. جمعیت هلال احمر استان در حوزه درمان و توانبخشی نیز خدمات ارایه می‌دهد؟

بله، جمعیت هلال احمر استان در این حوزه یک داروخانه دارد که خیلی از داروهای مورد نیاز مردم را در شرایط تحریم، جنگ، شیوع بیماری‌های مسری و ... فراهم می کند و مردم نیز به آن اعتماد بسیار بالایی دارند.

در حوزه توانبخشی و فیزیوتراپی نیز، بسیاری از معلولان استان برای تجدید یا تعمیر اندام مصنوعی خود باید به استان‌های همجوار مراجعه می‌کردند که با پیگیری‌های صورت گرفته، امروز خوشبختانه در استان قزوین، مرکز جامع توانبخشی را راه اندازی کردیم که با قیمت‌های دولتی به شهروندان خدمات ارایه می‌کند.

ایرنا. حوزه داوطلبان سازمان جمعیت هلال احمر نیز فعالیت‌های چشمگیری در عرصه‌های مختلف دارد، در این خصوص توضیح دهید:

حوزه داوطلبان، شاکله اصلی جمعیت هلال احمر را تشکیل می‌دهد و به عنوان یک حلقه ارتباطی میان مردم و خدمات سازمان نقش آفرینی می‌کند.

این حوزه هم توانگران و خیران و هم پزشکان، داروشناسان و روانشناسان داوطلب را را جذب می‌کند و با تشکیل تیم‌های درمانی برای اعزام به مناطق محروم و ویزیت رایگان و ارایه خدمات دیگر وارد عمل می‌شود.

در مواقع بحران نیز تیم درمان اضطراری تشکیل می‌شود و با استفاده از امکانات جمعیت هلال احمر مانند بیمارستان سیار و... به محل حادثه اعزام می‌شوند و متناسب با نوع حادثه به اقشار مختلف مردم امدادرسانی می‌کنند.

ایرنا. به دنبال شیوع ویروس کرونا جمعیت هلال احمر استان اقدامات چشمگیری در عرصه‌های مختلف غربالگری، تب سنجی، توزیع بسته‌های معیشتی و ... داشت، در این زمینه توضیح دهید:

به دنبال شیوع این ویروس، جمعیت هلال احمر استان طبق وظایف سازمانی وارد عمل شد و چند وظیفه مهم را برعهده گرفت.

 اولین وظیفه، آموزش نحوه مواجهه مردم با این ویروس بود که سعی کردیم آن را از طریق معاونت آموزش در فضای مجازی توسعه دهیم و با کمک همکاران در روابط عمومی و اعزام امدادگران با آمبولانس‌ها به سطح شهر اجرایی کنیم.

وظیفه بعدی، تب سنجی و غربالگری مبادی و خروجی شهرها بود که نیروهای هلال احمر استان در کنار نیروی انتظامی و دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفتند و کار سختی بود که به خوبی انجام شد.

همچنین وقتی اصناف تعطیل شدند و فقط اصناف ضروری باقی ماندند قرار شد نیروهای هلال احمر برای غربالگری آنها اقدام کنند و در نتیجه مجتمع‌ها و شرکت‌های بزرگ غربالگری شدند و در این راستا یکی از امدادگران خوب ما -آقای شیرزی- شهید سلامت شدند.

 از دیگر اقدامات ما در دوره شیوع کرونا این بود که داوطلبان جمعیت، مسئولیت نقاهتگاه بیماران کرونایی را در روزهای اول برعهده گرفتند و تیم‌های پزشک و امداد سازمان آن را اداره و غذای بیماران نقاهتگاه را نیز به صورت خیریه تامین کردند.

در دوره شیوع کرونا، بسته‌های غذایی زیادی با همت امدادگران سازمان تهیه و در مناطق محروم استان توزیع شد، همچنین ۶ هزار و ۷۰۰ بسته بهداشتی بین خانوارهایی که بیماری صعب العلاج داشتند، توزیع گردید.

راه اندازی کارگاه‌های تولید ماسک و گان، توزیع ماسک و دستکش در روزهای ابتدایی شیوع کرونا از طریق داروخانه هلال احمر و کاهش بار روانی کمبود اقلام بهداشتی از دیگر اقدامات این سازمان برای مقابله و پیشگیری از شیوع کرونا بوده است.

ایرنا. مهمترین چالش‌هایی که سازمان جمعیت هلال احمر استان قزوین با آن مواجه است، چیست؟

با توجه به قانون جدید مدیریت بحران، وظایف گسترده‌ای برای هلال احمر در بحران‌ها و حوادث تعریف شده است که اجرای این وظایف به تجهیز امکانات جدید و بروزرسانی امکانات لجستیکی قبلی نیاز دارد.

با توجه به شرایط اقتصادی و مضایق مالی، امدادگران استان با جانفشانی کار می‌کنند و در بسیاری از مواقع کمبود امکانات یا فرسودگی ابزارآلات امداد و نجات ممکن است به قیمت از دست دادن جان آنها تمام شود ولی باز با جانفشانی بدون کوچکترین تعللی برای امدادرسانی اقدام می‌کنند.

در این سال‌ها تمامی پایگاه‌های امداد و نجات استان به لحاظ ابنیه‌ای نیز پیشرفت قابل توجهی داشتند و همه این پایگاه‌ها به جز یک مورد از کانکس به ساختمان تبدیل شدند و امروز تمامی امدادگران سازمان از یک مکان برای آسایش خود برخوردار هستند.

ضعف ما در لجستیک و امکانات تیم‌های امدادی است که امیدواریم با تخصیص اعتبار برای به روزرسانی و رفع نقاط ضعف اقدام کنیم.

همچنین بدنه داروخانه هلال احمر استان به واسطه افزایش مطالبات جمعیت از بیمه‌های سلامت، تامین اجتماعی و دانشگاه علوم پزشکی روز به روز نازکتر و ضعیف‌تر شده که در کیفیت ارایه خدمات به مردم تاثیرگذار است چون هرچقدر نقدینگی داروخانه بیشتر باشد می‌تواند داروهای مفصل‌تر با تعداد بیشتر را تهیه کرده و در اختیار همشهریان قرار دهد.

همچنین قزوین از استان‌های حادثه خیز کشور است و علاوه بر ۲۵ نوع حادثه طبیعی، آمار تصادفات جاده‌ای آن نیز به دلیل ترانزیتی بودن بسیار بالا است که باید با تجهیز امکانات و به روزرسانی دستگاه‌های لجستیکی برای کاهش آمار تلفات جاده‌ای در استان تلاش کنیم.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha