تولید داخلی با طرح بِرَندهای خارجی یک آسیب جدی است

تهران- ایرنا- طراح حوزه مد و لباس کپی‌برداری تولیدکنندگان از الگوهای خارجی را یکی از آسیب‌های جدی پوشاک کشور عنوان کرد و گفت: متاسفانه تولیدکنندگان ریسک‌پذیر نیستند و به طراحان داخلی اعتماد ندارند.

  شیرین کره‌ای هنرمند هنرهای تجسمی که در سال های اخیر بر روی طراحی پارچه متمرکز است به عنوان طراح، تجربه همکاری با بِرَندهای صاحب نام حوزه پوشاک مد و لباس ایران را داشته است. 

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا کپی برداری تولیدکنندگان از الگوهای خارجی را یکی از آسیب‌های جدی پوشاک کشور عنوان کرد و گفت: به نظرم استعدادهای درخشانی در این زمینه وجود دارد اما متاسفانه تولیدکنندگان پوشاک به طرح های کپی از الگوهای خارجی اعتماد بیشتری دارند که تنها راه خروج از این وضعیت حمایت از تولیدکنندگان است تا در این بخش رسیک های موجود با حمایت بیشتر از طراحان داخلی پایین آید.

طراح برگزیده پارچه لباس کودک در جشنواره مد و لباس فجر به نبود اعتماد تولیدکنندگان به طراحان اشاره کرد و گفت: من به عنوان یک طراح که سال ها در حوزه روانشناسی کودک کار کردم اجازه ندارم تجربه های شخصی که در این سال ها اندوختم را وارد کارم کنم و خلاقیت داشته باشم. تولیدکنندگان ترجیح می دهند که  طرح های برندهای موفق خارجی را به صورت کامل کپی کنند.

این هنرمند جوان ادامه داد: تولیدکنندگان ریسک کوچکترین تغییر را نمی پذیرند و همیشه این توجیه را دارند که طراح بازار را نمی شناسد. در واقع همیشه به این فکر می کنم که این کپی کاری را یک گرافیست ابتدایی هم می تواند انجام بدهد و مطالعات روانشناختی و مردم شناسی طراحان پوشاک در بازار ایران مورد توجه قرار نمی گیرد.

جشنواره ها نفرات برگزیده را فراموشی می کنند

وی با اشاره به «بی‌نتیجه بودن جشنواره های هنری» تاکید کرد گفت: به نظر من مشکل اساسی در کشور ما همیشه مسئله استعدادیابی و استفاده از این استعدادها در جایگاه مناسبشان بوده است به طور مثال هر سال تعداد زیادی جشنواره با بودجه های متفاوتی برگزار می شود که هر کدام در ظاهر اهداف بلندی را دنبال می کنند اما دقیقا پس از برگزاری اختتامیه هیچ نتیجه قابل ملاحظه ای از خروجی جشنواره مشاهده نمی شود و نفرات برگزیده به فراموشی سپرده می شوند تا دوباره نوبت به برگزاری دوره بعدی رسد و همین چرخه تکرار می شود.

برای برون رفت از این شرایط و خاتمه دادن به این چرخه بی حاصل، یک برنامه جامع هدفمند لازم است تا جزئیات تمام جشنواره ها را درون خود وارد کند و دستاوردهای مشخصی را پس از اجرای یک دوره مطالبه کند و در نهایت در یک برنامه یک ساله، سه ساله و پنج سال منجر به تحقق برنامه های مدون و مشخصی شود.

کره ای افزود: متولی این برنامه ریزی می تواند یکی از سازمان استعدادیابی زیرنظر نهاد ریاست جمهوری باشد. این استعدادها پس از کشف شدن به نهادهای مرتبط در کشور معرفی شوند تا در بخش استعدادهای آن نهاد مشغول به فعالیت شوند. همچنین نهادهای خصوصی یا دولتی هم می‌توانند به طور مستقیم به سازمان استعدادیابی گزارش دهند.

صنعت و هنر با یکدیگر تعامل ندارند

وی در پاسخ به چگونگی ارتباط صنعت و هنر در کشور گفت: متاسفانه تا زمانی که رابطه بین صنعت و هنر مانند جشنواره ها، فراخوان ها و سمینارها برنامه ریزی صحیح و فعال نداشته باشند نمی توان انتظار غیرمعمولی داشت چون شرایط فعلی نتیجه نبود یک سیستم است که جایگاه هر بخش را درست تعریف کند در صورت نبود چنین فضایی امکان ایجاد تعامل وجود ندارد و هر بخش به صورت جزیره ای فعالیت می کند و نمی توان در نهایت شاهد توسعه بود.

این هنرمند با گلایه از نبود حمایت های نهادهای مرتبط با حوزه پوشاک گفت: هیچ گونه خدمات بیمه ای و مالی برای طراحان لباس از سوی سازمان های مربوطه ارائه نمی شود. متاسفانه به دلیل جدی گرفته نشدن استعدادهایم با وجود موفق بودن آثارم در جشنواره های مختلف دیگر انگیزه ای برای انرژی گذاشتن برای شرکت در این قبیل رویدادها ندارم. تصمیم دارم با امکانات بسیار محدودی که فراهم کردم روی برند شخصی خودم متمرکز شوم و به این موضوع  به صورت جدی می اندیشم که دیگر زمان این رسیده که از کارمند و طراح بودن برای برندهای مختلف خارج شوم و کسب و کار خود را بسازم.

خلاقیت در روزهای کرونایی

وی با اشاره به ایجاد خلاقیت در روزهای درگیر با ویروس کرونا گفت: برکسی پوشیده نیست که کرونا علاوه بر تهدید سلامتی شرایط بسیار سختی را برای کسب و کارهای حوزه پوشاک ایجاد کرده است. اما همیشه در شرایط تهدید می توان فرصت های بکری را به دست آورد و این دوران برای من فرصت بسیار خوبی برای است تا ایده پردازی و طراحی مجموعه های جدید برای دوران پس از کرونا ایجاد کنم.

 شیرین کره‌ای عناوین طراح برتر جشنواره مد و لباس فجر، طراح برتر جشنواره تن پوش و برنده جشنواره های «افدستا» و «بلونیا» و سابقه برپایی سه دوره نمایشگاه تصویرسازی، نقاشی و مجسمه سازی در پاریس را در کارنامه فعالیت حرفه‌ای خود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =