گرمای روح بخش عشق‌های مجازی نثار معلمان

کرمانشاه- ایرنا- در این روزهای کرونایی که کمبودها برای آموزش مجازی و پاسخ‌دهی شبانه‌روزی به دغدغه‌ای دیگر برای آموزگاران تبدیل شده، بد نیست تا به بهانه هفته بزرگداشت مقام‏‌ معلم، به پاره‌ای از این مشکلات بپردازیم تا بیش از گذشته قدردان مدافعان سنگر تعلیم و تربیت باشیم.

امسال هفته بزرگداشت معلم به دلیل شیوع ویروس کرونا و خالی ماندن کلاس های درس و مدرسه، به گونه ای دیگر در حال برگزاری است، یا از طریق ارسال کلیپ های تبریک دانش آموز در فضای اینترنتی و یا از طریق ارسال هدیه و شاخه گل های مجازی در شبکه های اجتماعی.

در سال های گذشته مشکلات آموزگاران چه در زمینه آموزش و چه درخصوص حق و حقوقی که باید داشته باشند از سوی تریبون های مختلف بیان شده که اکنون این دغدغه ها با تغییر شکل تدریس ناشی از شیوع کرونا، شکل دیگری به خود پیدا کرده و مضاعف شده است.

از آنجا که مسئله مهم آموزش و تعلیم و تربیت در هر شرایطی باید تداوم یابد با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس که از اسفند سال گذشته شدت گرفت آموزش مجازی، تعلیم از راه دور و از طریق رسانه های جمعی در اولویت قرار گرفت و ارایه دروس از طریق برنامه های تلویزیونی به عنوان نخستین راهکار اعلام شد.

این روزها خدمت برای آموزگاران در عرصه تعلیم و تربیت شبانه روزی شده، تعطیلی معنایی ندارد، یک آموزگار علاوه بر تدریس و گوش به زنگ بودن در تمام ساعات روز باید وظیفه فرزندپروری و خانه داری را به خوبی ایفا کند و گاه این فشار آنقدر زیاد می شود که جامعه فرهنگی کرمانشاه، در هفته گذشته یک مادر آموزگار را به هنگام تدریس و به دلیل ضعف جسمانی و سقوط از راه پله های خانه، از دست می دهد.

در چنین شرایطی، مشکلات تدریس برای بخش قابل توجهی از آموزگاران کرمانشاهی بیشتر شده آموزش های یک طرفه صدا و سیما و ناهماهنگی بین اطلاعات سامانه سناد و شبکه شاد در احراز هویت موجب شده تا بخشی از معلمان کرمانشاهی نتوانند از کلاس ها در شبکه شاد استفاده کنند.

 آموزگاران مجازی ما، به دلیل کمبود زیرساخت های مناسب برای آموزش مجازی، تا پاسی از شب برای پاسخ به دانش آموز بیدار می مانند چراکه بهانه ها و امکانات دانش آموزان متعدد است از نبود گوشی هوشمند و اندروید تا عدم پوشش آنتن دهی اینترنت در روستاها و مناطق محروم.

خانواده هایی که به دلیل تعدد فرزند با کمبود گوشی همراه، تبلت و سیستم های دسترسی به فضای مجازی مواجه اند و یا به دلیل وجود یک گوشی همراه در خانه که آن هم متعلق به پدر خانواده است باید تا پایان ساعات کاری و بازگشت پدر به منزل، در انتظار آموزش باقی بمانند.

در این بین معلمان پیشکسوتی وجود دارند که به دلیل خوگرفتن به تدریس سنتی و نداشتن زمان کافی برای آزمون و خطای نحوه به کار بردن شبکه های اجتماعی برای تدریس چندان با تدریس مجازی و استفاده از شبکه های اجتماعی آشنا نیستند و گاه این بی اطلاعی دستاویزی برای سرگرمی و شیطنت های ناآگاهانه برخی از دانش آموزان می شود و حس ناخوشایندی را به آموزگار منتقل می کند.

از سوی دیگر نبود اینترنت رایگان برای فرهنگیان مشکلات مالی آنان را دوچندان کرده و بنابه گفته آموزگاران کرمانشاهی پس از گذشت چندماه هنوز هم خبری از افزایش حقوق آنان نشده است.

این دلنوشته تنها بخش کوچکی از مشکلات رسالت بزرگ آموزش در این روزهای کرونایی است و باید در همه ایام سال قدردان زحمات فرشتگانی باشیم که علم را جرعه جرعه در دلها جاری می کنند گمنامانی که نام آشنایی دارند و  با دانش خود، یک جامعه را از جهل و نادانی نجات می دهند.

استان کرمانشاه ۳۲۵ هزار دانش آموز و نزدیک به ۲۶ هزار آموزگار دارد.
رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۹۶ هزار و ۴۴۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۱۵۶ نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز شنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ( ۱۳ اردیبهشت) بر اساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ۸۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور به ۹۶ هزار و ۴۴۸ نفر رسید.