ثبت ۵۰۹ قطعه اشیای تاریخی خراسان شمالی در سامانه جام

بجنورد- ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: ۵۰۹ قطعه شی تاریخی استان سال گذشته در سامانه جامع اموال منقول تاریخی فرهنگی (جام) ثبت شده است.

حبیب یزدان‌پناه، پنجشنبه اظهار داشت: ثبت اشیای تاریخی در سامانه جام، که پس از عکس‌برداری، تهیه شناسنامه و مستندسازی و نیز سایر اقدامات زیر نظر کارشناسان باستان‌شناسی صورت می گیرد، به منزله ثبت آن در اموال دولتی است که این امر می تواند به دست‌یابی به آمار دقیقی از اشیای تاریخی کمک ‌کند.

وی افزود: در سال گذشته ۳۱ مورد از آثار تاریخی استان نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسید که شامل پنج اثر میراث طبیعی، ۲ اثر میراث صنعتی، ۶ اثر منقول، هشت اثر نامنقول و ۱۰ اثر ناملموس بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی افزود: انجام فصل هفتم کاوشهای باستان شناسی محوطه ریوی شهرستان مانه و سملقان، کاوش مشترک بین المللی با همکاری موسسه باستان شناسی آلمان، فصل اول کاوشهای باستان شناسی محوطه توی شهرستان اسفراین و تهیه هفت پرونده مربوط به تعیین عرصه و حریم محوطه و بناهای تاریخی استان از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال گذشته است.

یزدان پناه با اشاره به مرمت پنج اثر شاخص استان در سال گذشته، اظهار کرد: برای مرمت و استحکام بخشی این بناها شامل عمارت مفخم، آیینه خانه مفخم، باغ علی آباد، مجموعه سبزه میدان و رباط قلی ۴۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی افزود: در سال ۹۸ مجموعا ۳۷ هزار و ۹۳۶ نفر از موزه های تاریخی استان بازدید کردند و در همین مدت شمار گردشگران بازدید کننده از شهر تاریخی بلقیس اسفراین به ۷۲ هزار و ۵۷۷ نفر رسید.

یزدان پناه، راه اندازی گذر فرهنگی خیابان غذا در مجموعه فرهنگی – تاریخی مفخم بجنورد را از دیگر طرح های مهم اجرایی اداره متبوع خود برشمرد و گفت: شرکت در همایش ها و ۲۱۰  ساعت نشست تخصصی در سطح استان، آموزش های تخصصی و تور آموزشی پرسنل در استانهای تهران، قزوین و زنجان، تجهیز و راه اندازی موزه فرش و برگزاری جشنواره موسیقی اقوام کشور در خراسان شمالی را از دیگر اقدامات میراث فرهنگی استان در سال گذشته عنوان کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha