۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۰۷
کد خبرنگار: 2588
کد خبر: 83770466
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اوقاف مراغه به دنبال حمایت از اقشار نیازمند و احیا موقوفه‌هاست

مراغه- ایرنا- رییس اداره اوقاف و امور خیریه مراغه با تاکید بر لزوم صیانت از موقوفات به عنوان بیت‌المال مردم گفت: حمایت از اقشار نیازمند و احیای موقوفه‌ها، رویکرد این اداره به عنوان رسالتی فرهنگی و اجتماعی است.

حجت الاسلام فریدون مطهری روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا در تشریح عملکرد یکساله این اداره افزود: در طول سال گذشته پنج مورد وقف از سوی خیران و واقفان این شهرستان به ارزش حدود یک میلیارد تومان به ثبت رسید که نشان از توجه مردم این منطقه به سنت حسنه وقف است.

وی با اشاره به الکترونیکی شدن پرونده های موقوفات این شهرستان ادامه داد: این اقدام در راستای صیانت از موقوفات و به روز رسانی اطلاعات مروبط به آنها انجام شده است.

مطهری اضافه کرد: در طول سال گذشته، اجاره ۳۱۷ موقوفه این شهرستان براساس قوانین حقوقی و با انجام مراحل قانونی از جمله آگهی مزایده انجام شده که این امر زمینه ساز تثبیت و پیشگیری از تصرفات غیرقانونی در این املاک شده است.

وی افزود: براین اساس تمامی قراردادهای اجاره منعقد شده موقوفات با نظارت کارشناسان رسمی دادگستری قیمت گذاری و انجام شده است.

احیای موقوفات و تخصیص ۳۷۵ میلون تومان برای تعمیر مساجد

رییس اوقاف و امور خیریه مراغه با بیان اینکه برای تعمیر مساجد ۴۰ میلیون تومان از اعتبارات دولتی هزینه شده است گفت: همچنین در سال گذشته از محل درآمدهای موقوفات ۳۷۵ میلیون تومان برای تعمیر مساجد تخصیص یافته است.

حجت الاسلام مطهری افزود: در راستای احیای موقوفات نیز، ۸۴۰ مورد بازدید میدانی از موقوفه های این شهرستان انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین ۲ هزار و ۶۰۰ متر فنس کشی، نصب ۸۰ تابلوی مشخصات موقوفه ها و نیز کاشت بیش از ۶ هزار اصله نهال مثمر در موقوفات از اقداماتی بوده که در راستای احیای آنها انجام شده است.

وی با اشاره به دعاوی حقوقی اوقاف این شهرستان اضافه کرد: با تلاش دستگاه قضائی و دادستانی، در سال گذشته ۱۵ فقره پرونده علیه افرادی که اقدام به تعرض به موقوفات این شهرستان کرده بودند، تشکیل و برای ۱۱ فقره آنها رای به نفع این اداره و موقوفات صادر شده و سایر پرونده ها نیز در مرحله رسیدگی قرار دارند.

۲۰۰ مورد احسان و اطعام در اماکن متبرکه مراغه در ایام سوگواری حسینی

حجت الاسلام مطهری گفت: در طول سال گذشته از محل درآمدهای موقوفات متصرفی و غیرمتصرفی این شهرستان ۲۰۰ مورد احسان در مساجد و اماکن متبرکه این شهرستان انجام شده است.

وی افزود: همچنین در قالب طرح شمیم حسینی برای اولین بار در کشور، برای ۷۰ موکب حسینی در اربعین و ماه محرم سال گذشته، مساعدت مالی از سوی این سازمان انجام شده است.

وی با اشاره به اجرای  طرح بصیرت عاشورایی در این شهرستان اضافه کرد: این طرح در تمامی مساجد و اماکن مذهبی این شهرستان به ویژه آستان مقدس امامزادگان با حضور هزاران نفر از دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در ایام سوگواری حسینی برگزار شد.

اجرای طرح های دست های مهربانی و مهر تحصیلی برای حمایت از نیازمندان

رییس اوقاف و امور خیریه مراغه با اشاره به اجرای طرح های دست های مهربانی و مهر تحصیلی گفت: این طرح ها در راستای حمایت از نیازمندان با مشارکت این اداره در سال گذشته به اجرا درآمده است.

حجت الاسلام مطهری افزود: در طرح دست های مهربانی با همکاری ادارات و خیران برای ۳۲۰ نفر از اقشار نیازمند این شهرستان کمک و مساعدت مالی انجام شده است.

وی ادامه داد: در این طرح همچنین کمک هزینه تحصیلی برای ۹۰ دانشجوی بی بضاعت انجام شد و زمینه آزادی ۲ زندانی این شهرستان نیز فراهم شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح مهر تحصیلی در آغاز سال تحصیلی گذشته در این شهرستان اضافه کرد: در این طرح با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) در بین یک هزار و ۳۰۰ دانش آموز بی بضاعت بسته های حمایت تحصیلی توزیع شد.

حضور بیش از ۲۰ هزار زائر در آستان امامزاده سید ابراهیم (ع) مراغه

حجت الاسلام مطهری با اشاره به اجرای طرح آرامش بهاری در تعطیلات نوروزی سال ۹۸ گفت: در این ایام، بیش از ۲۰ هزار زائر در آستان امامزاده سید ابراهیم (ع) مراغه حضور یافتند.

وی افزود: در این طرح فرهنگی و معنوی که سال گذشته به مدت ۱۵ روز برگزار شد، مبلغان دینی و فرهنگی در این مکان متبرکه و مقدس به سئولات شرعی و فرهنگی زائران پاسخ گفتند.

وی اضافه کرد: وجود آستان مقدس امامزاده سید محمد (ع) و سید ابراهیم (ع) در این شهرستان، زمینه ساز جذب گردشگران مذهبی شده است.

برگزاری پنج برنامه قرآنی با حضور قاریان بین المللی قرآن کریم

وی با اشاره به حمایت اوقاف از اجرای برنامه های قرآنی در این شهرستان گفت: در طول سال گذشته، چهار محفل انس با قرآن شهرستانی و یک ویژه برنامه منطقه ای قرآنی با حضور قاریان بین المللی و منطقه ای برگزار شده است.

حجت الاسلام مطهری افزود: در مسابقات قرآنی منطقه ای ۲۳ نفر به مرحله استانی و در تلاوت های مجلسی نیز ۳ نفر از قاریان این شهرستان به مرحله کشوری راه یافتند.

وی ادامه داد: هم اکنون اداره اوقاف این شهرستان با ۱۵ موسسه قرآنی فعال در این شهرستان همکاری داشته و حمایت های مادی و معنوی از برنامه های قرانی انجام می دهد.

وی اضافه کرد: در طول سال گذشته نیز ۳۵۰ نفر در سامانه قرآنی این سازمان برای حفظ قرآن کریم ثبت نامه کرده و امید است شاهد تربیت حافظان قرآنی براساس رهنمودهای رهبری در این شهرستان باشیم.

شهرستان مراغه دارای ۶۹۴ موقوفه شامل ۲۳۷ موقوفه دارای رقبه، ۳۷۷ مسجد، ۸۰ حسینیه و یک هزار و ۹۶۸ رقبه بوده و با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha