ایجاد اتاق بازی در تمامی مدارس مستقل نابینایان

تهران - ایرنا - رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: با راه‌اندازی ۱۱ اتاق بازی در سال ۹۷ و ۱۱ اتاق بازی دیگر در سال ۹۸ تمامی ۲۱ مدرسه ویژه نابینایان در کشور دارای اتاق بازی شده‌اند و برای تجهیز هر یک از این اتاق‌های بازی ۱۰۰ میلیون ریال از طرف سازمان آموزش و پرورش استثنایی اختصاص یافته است.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی،  سید جواد حسینی در جلسه  شورای برنامه ریزی سازمان آموزش و پرورش  استثنایی که با محوریت بررسی برنامه های حوزه معاونت برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی برگزار شد افزود: هم اکنون ۱۶ مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده های دانش اموزان با نیاز های ویژه در کشور داریم که در سال جاری با راه اندازی ۱۶ مرکز جدید این تعداد به ۳۲ مرکز خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در سطح آموزش و پرورش استثنایی باید تألیف و مناسب سازی کتب درسی همواره در دستور کار باشد، اظهار داشت: تاکنون ۲۰  کتاب ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه تالیف، ۱۰۹ کتاب مناسب سازی و ۲ درس افزار نیز تولید شده است.

وی افزود: پوشش بیش از  ۸۲ هزار دانش آموز استثنایی، ۷۵ هزار دانش آموز طرح  تلفیقی، ۲ هزار دانش آموز اتیسم و ۱۴ هزار نوآموز پیش دبستانی از جمله خدمات سازمان آموزش و پرورش استثنایی است که تداوم دارد.

این مسئول با اشاره به سیر نظام برنامه ریزی در ایران اظهار داشت: برنامه ریزی برای توسعه در هر کشوری با توجه به نیازها و شرایط و متقضیات آن کشور صورت می گیرد و در نظام جمهوری اسلامی نیز برنامه های کوتاه مدت  بودجه ای سالانه، برنامه های میان مدت ۵ ساله، برنامه بلند مدت و چشم انداز ۲۰ ساله تهیه و اجرایی شده است.

وی افزود: با پایان جنگ و ضرورت های موجود برای بازسازی هر چه سریعتر کشور در سال ۶۸ اولین  برنامه میان مدت پنج ساله  تدوین شد و در حال حاضر با پایان یافتن ششمین برنامه میان مدت توسعه وارد هفتمین برنامه میان مدت خواهیم شد.

حسینی تصریح کرد: با توجه ضرورت تبیین یک چشم انداز برای آینده کشور سند چشم انداز بیست ساله کشور در سال ۸۲ تدوین شد و با توجه به اینکه آغاز این سند از سال ۱۳۸۴ مد نظر قرار گرفته بود، اهداف تعریف شده در آن باید تا سال ۱۴۰۴  به عنوان افق این چشم اندازمحقق شود و بر همین اساس، از این سند به عنوان «چشم انداز ۱۴۰۴» یا «ایران ۱۴۰۴» هم یاد می‌شود.

 معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه طراحی، اجرا، نظارت و بهبود عملکرد چهار جزء اصلی هر نظام برنامه ریزی است اظهار داشت: برای رسیدن به نظام  جامع برنامه ریزی مطلوب، شناسایی وضع موجود، جمع آوری و به روز آوری داده ها و ترسیم وضع مطلوب و آرمانی باید مد نظر قرار گیرد.

حسینی با اشاره به فعالیت های حوزه معاونت برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی اظهار داشت: در سال گذشته ۳ برنامه در قالب ۷۱ فعالیت در این حوزه تدوین شد که از این میزان ۲۱ فعالیت به طور کامل محقق شده است، ۵ فعالیت در حال انجام است، ۹ فعالیت  هنوز انجام نشده است و ۱۲ فعالیت نیز چند بخشی و بین بخشی است که نیاز به هماهنگی بیشتر دارد.

 وی افزود: در مجموع ۴۵ برنامه هنوز محقق نشده است که این برنامه ها باید در سال جاری نیز دیده شده و استمرار یابد.

حسینی تصریح کرد: در سازمان آموزش و پرورش استثنایی نظام برنامه ریزی به لحاظ کمی و کیفی  گسترش خواهد یافت و علاوه بر افزایش تعداد برنامه ها، سه سند تحولی اضافه شده است و در هر شش زیر نظام سند تحول بنیادین نیز برنامه خواهیم داشت.

حسینی با اشاره به آفت‌های موجود در سازمان ها گفت: تعارض های سازمانی و عدم هماهنگی بین بخشی و درون بخشی از آفت های هر سازمانی است و آفت های هر سازمان است و افت های هر سازمانی است و ارتقای مولفه های فرهنگ سازمانی، هم رایی و تعلق  بخش های مختلف هر سازمان و نشستن تعلق سازمانی بجای تملک سازمانی از جمله رازهای موفقیت هر سازمانی است.

معاون وزیر یکی از فعالیت های خوب  آموزش و پرورش استثنایی را تدوین اسناد راهبردی در حوزه های مختلف دانست و اظهار داشت: با توجه به طراحی سه بسته تحولی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی باید تمامی اسناد با بسته های تحولی منطبق شود.

 وی شروع و استمرار زبان نهضت اشاره و خط بریل و آموزش های منزل محور را  از فعالیت های ویژه آموزش و پرورش استثنایی دانست و افزود: طراحی اپلیکیشن جامع آموزش گروه های هفت گانه دانش آموزان استثنایی در دستور کار قرار دارد که می تواند کمک بزرگی برای آموزش های مجازی و منزل محور باشد.

حسینی خواستار تمرکز ویژه بر مسائل فنی حرفه ای دانش آموزان با نیازهای ویژه شد و گفت: برگزاری جشنواره ملی مهارتی، نیاز سنجشی رشته های فنی حرفه ای، تدوین سند جامع راهبردی مهارت های فنی حرفه ای و کارآفرینی، استاندارد سازی کارگاه های دوره های حرفه ای و پیش حرفه ای، آموزش همراه با تولید باید در آموزش و پرورش استثنایی  و برای مهارت آموزی این دانش آموزان پیگیری شود.

وی با تشکر از همراهی محققین دانشگاهی با آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: ۱۳۱ محقق دانشگاهی در قالب ۱۶ هزار ساعت و در کارگروه های مختلف همکاری کرده اند  که  باید  به سمت بهره وری بیشتر این آموزش ها  حرکت کنیم.

 حسینی خواستار توجه ویژه به مراکز مشکلات ویژه یادگیری شد و افزود: ۷۴۰ مرکز ویژه مشکلات یادگیری در کشور داریم که این مراکز یاری دهنده آموزش و پرورش عادی و آموزش و پرورش استثنایی هستند و توسعه کمی و کیفی مراکز مشکلات یادگیری، تمرکز بر دیر آموزها و تدوین استانداردهای لازم این مراکز باید در دستور کار قرار گیرد.

 وی در پایان گفت: قشر بندی حرفه ای معلمان، ایجاد دبیرخانه های استانی، نظارت همتا، بانک زمان، توسعه کمی و کیفی مدارس مراکز غیردولتی، مشارکت اولیا در قالب پارلمان و مدرسه یاری از جمله های طرح های مرتبط با حوزه معاونت آموزشی است که نیاز به پیگیری مستمر دارد.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

سرخط اخبار دانشگاه و آموزش