بازگرداندن مخاطبان به تماشاخانه‌ها، مهمترین اقدام ایام پساکروناست

تهران- ایرنا- نمایشنامه‌نویس و کارگردان شناخته‌شده یکی از مهمترین آسیب‌های دوران پساکرونا را بازگرداندن مخاطبان به سالن‌های تئاتر دانست و یادآور شد: طی این ایام مخاطبان با وجه دیگری از مواجهه با آثار فرهنگی از طریق تلویزیون‌های تعاملی و فضای مجازی آشنا شده‌اند و بازگرداندن این مخاطبان به سالن‌های تئاتری دغدغه‌ای بزرگ است.

هفتمین شب اجرای نمایش آن‎لاین از طریق تلویزیون تعاملی نمایش‌نت به‌عنوان نخستین تلویزیون اختصاصی پخش تئاتر بعد از تجربه موفق پخش آن‎لاین کنسرت‌های موسیقی در روزهای کرونایی کشورمان با دو هدف کمک به در خانه ماندن مردم در راستای شکست زنجیره شیوع ویروس کرونا از یک‌سو و از سوی دیگر حمایت از هنرمندان عرصه تئاتر که به سبب تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری از ابتدای اسفندماه ۱۳۹۸ فعالیت آنها نیز به محاق رفته بود؛ شب گذشته (شنبه ۲۳ فروردین‌) به شکل زنده و مستقیم برای مخاطبان پخش شد.

پردیس تئاتر تهران به‌عنوان یکی از پردیس‌های بزرگ منطقه خاورمیانه با هفت سالن اختصاصی که به همت سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران ساخته شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، به‌عنوان میزبان اجرای زنده هنرمندان تئاتر کشورمان و پخش آن‎لاین تلویزیونی اجرای آنها در تلویزیون تعاملی نمایش‌نت انتخاب شده است.

در هفتمین شب از اجراهای ده‌گانه تئاتر در شامگاه بیست‌وسوم فروردین‌ماه ۱۳۹۹ ایوب آقاخانی نمایشنامه‌نویس؛ بازیگر؛ کارگردان تئاتر به عنوان مهمان برنامه در پردیس تئاتر تهران حضور داشت.

بعد از اجرای نمایش حرمان در گونه تئاتر دفاع مقدس به نویسندگی و کارگردانی قاسم طاهراحمدی که به عنوان نمایش هفتمین شب از اجراهای زنده پردیس تئاترتهران انتخاب و برنامه‌ریزی شده بود؛ بخشی به نام گپِ تئاتر با اجرای محمدرضا آزادفرد و میزبانی از ایوب آقاخانی به مخاطبان عرضه شد.

در این گفت‌وگو آقاخانی از آسیب‌ها و مواهب شیوع ویروس کرونا در بدنه فعالان تئاتر کشور، لزوم تهیه نقشه زیرساختی بدون توجه به دامنه تغییر و تحول مدیران، دولت‌ها و تغییرات صورت گرفته در مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی از اواخر اسفند سال ۱۳۹۸ و روی کار آمدن قادر آشنا به عنوان مدیر جدید و جایگزینی وی به جای شهرام کرمی سخن گفت.

ایوب آقاخانی در ابتدای این گفت‌وگو و در پاسخ به اینکه شرایط قریب به دو ماه قرنطینه خانگی را چگونه گذرانده است؛ با لحنی آمیخته به طنز گفت: این روزها بیش از پیش به عصاره معنی نامم یعنی ایوب و صبر همیشه همراه با آن می‌اندیشم. مانند بسیاری دیگر از مردم مطالعه؛ دیدن فیلم و کارهای عقب‌افتاده خود را در دستور کار قرار دادم. صد البته بیش از همه تلاش می‌کنم تا خانواده‌ام از نظر ذهنی، روحی و روانی شرایط سخت این روزها را با آرامش بیشتری طی کنند.

پذیرش آسان‌تر شرایط در سایه مبحث فراگیری کروناست

نویسنده نمایشنامه دوئتی کوتاه برای پاییز با بیان آنکه بدون هیچ تردیدی تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری برای تمام دست‌اندرکاران این عرصه آسیب‌ها و صدماتی را با خود به‌همراه داشته است؛ نخستین بخش این آسیب‌ها را متوجه مقوله اقتصادی دانست و یادآور شد: معیشت اهالی تئاتر به اجرای آثار نمایشی وابسته است و وقتی اجراها متوقف شود مشخص است که تمامی شرایط تعریف‌شده در حول محور مسائل اقتصادی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: به همین سبب آسان کردن پذیرش شرایط این دوران و مبحث فراگیری کروناست که می‌تواند مرهمی بر مشکلات و فشار اقتصادی وارده بر فعالان این حوزه باشد.

بسته معیشتی؛ مسکنی کوتاه‌مدت است

نویسنده و کارگردان نمایش علت تاکید کرد: بخش مهمی از مسئولیت اجتماعی تمام آحاد جامعه ازجمله خانواده تئاتر تاکید بر وجه مناسبات و همدلی اجتماعی برای پشت سر گذاشتن این روزهاست. طی کردن شرایط این روزها شاید با در نظر گرفتن شرایطی که تمام تعهد اجتماعی برای قطع زنجیره و شکست این ویروس برای همه آسان‌تر باشد؛ اما این‌که بخواهیم با بسته‌های معیشتی مشکلات اقتصادی خانواده تئاتر را حل کنیم تنها مسکنی کوتاه‌مدت است.

وی افزود: باید نگاهی کلان؛ برنامه‌ریزی عمیق و زیرساختی دقیق را برای عبور از چنین بحران‌هایی که در آینده نیز ممکن است گریبان جامعه و تمامی بخش‌های آن را بگیرد در دستور کار مسئولان و متولیان امر فرهنگ قرار گیرد.

مخاطبان عادت کردند تئاتر از تلویزیون و فضای مجازی ببینند

آقاخانی یکی از مهمترین آسیب‌های دوران پسا کرونا را بازگرداندن مخاطبان به سالن‌های تئاتر و سینما دانست و یادآور شد: طی این ایام که مدت آن کوتاه نیز نبوده مخاطبان با وجه دیگری از مواجهه با آثار فرهنگی از طریق تلویزیون‌های تعاملی و فضای مجازی آشنا شده‌اند و بازگرداندن این مخاطبان که تئاتر و سینما را در تلویزیون یا در اینترنت دنبال می‌کنند به سالن‌های تئاتری و سینمایی دغدغه‌ای بزرگ است که باید بیش از پیش مدنظر فعالان دست‌اندرکاران این عرصه قرار بگیرد.

وی افزود: شک ندارم بازگرداندن عادت‌های پیشین مخاطبان تئاتر بعد از پشت سر گذاشتن دوران کرونا ساده نخواهد بود و سهل گرفتن آن خود آسیبی دیگر به شمار می‌رود.

نگاه مستقل و منطقی تنها راه عبور از بحران

آقاخانی ادامه داد: پیش از دوران کرونا نیز گروه‌ها و هنرمندان فعال در عرصه تئاتر حتی اگر با قدرت کار می کردند، در نگاهی منصفانه اغلب آن‌ها از معیشت قابل اعتنایی برخوردار نبودند مساله اصلی آنست که به دلیل مشکلات اقتصادی همیشه همراه با فعالان تئاتری؛ خانواده هنر نمایش با نوعی شکنندگی وارد تعطیلات شدند.

اگر مسئولان هنری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه تئاتر، حوزه هنری یا سایر نهاد های فرهنگی و هنری در حوزه زیرساخت‌ها کار و فکری ماندگار نکنند؛ تئاتر و در نگاهی کلان‌تر سینمای ما شاید بعد از عبور از این بحران بار دیگر فعالیت خود را با حرکتی آرام آغاز کند اما در مواجهه با بحران بعدی فعالیت آن دیگر دوام نخواهد داشت. نگاه مستقل و منطقی تنها راه عبور از چنین بحران‌هایی در آینده خواهد بود که باز شدن گره آن در دست مسئولان است.

چه کاخی را بر روی چه حبابی بنا کردیم

نویسنده نمایشنامه اروند خون درباره مواهب شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دوماهه فعالیت‌های فرهنگی و در نگاهی کلان‌تر تحت‌الشعاع قرار گرفتن فضای جامعه در سایه این ویروس دادن گفت: کرونا بسیاری از عادت‌های غیربهداشتی ما را ریشه‌کن کرد و با قدرت می‌توان گفت تمام افراد جامعه بعد از پشت سر گذاشتن کرونا دیگران آدم اول نخواهند بود.

نکته دوم آنکه بسیار زود متوجه شدیم چه کاخی را روی چه حبابی بنا کردیم؛ زیرا فعالیت‌های فرهنگی و هنری ما به‌ویژه در عرصه هنر معصوم و مظلوم تئاتر بدون توجه به زیرساخت‌ها درحال انجام بود و امروز با فروریختن آن کاخ ترمیم و ممارست بیشتری را نیاز داریم تا این هنر را نجات دهیم.

حذف دکان‌دارهای تئاتر

نویسنده نمایشنامه رگ گفت: سومین موهبت که از دید من از مهم‌ترین موهبت‌های شیوع کروناست متوجه این مساله است که یک سری یک سری از دکان‌دارهای تئاتر به واسطه شرایط این روزها حذف شده‌اند. دیگر کسی نمی‌آید یک زیر پله را با کارشناسی ناکارشناسانه یکی دو نفر تبدیل به سالن تئاتر کند و بعد گروه‌های عاشق و جوانان آماده ورود به فضای حرفه‌ای را برای نفع خودش استعمار کند.

وی افزود: درحقیقت این نوع بنگاه داری‌ها اگر از بین نرود بسیار کاهش پیدا خواهند کرد و کسانی در بطن تئاتر خصوصی فعالیتشان را ادامه می‌دهند که دغدغه توسعه فرهنگ دارند.

نیاز تئاتر به زیرساخت‌هایی واقعی و فارغ از نگاه سلیقه‌ای

نویسنده و کارگردان نمایش زمین مقدس تاکید کرد: اگر دولت کنونی یا دولت‌های بعدی برای تهیه زیرساختی که تئاتر به آن نیازمند است فکر و تدبیری نداشته باشند بدون هیچ واهمه‌ای باید گفت با دست‌های خالی نمی‌توانیم این کار را ادامه دهیم.

تئاتر برای ادامه حیات واقعی خود و نه زندگی حبابی علاوه بر سیاست‌گذاری؛ نظارت و ریل‌گذاری که اغلب مسئولان آن هم با نگاه سلیقه‌ای تنها بر این نمط مسیر خود را استوار کرده‌اند، با تغییر هر دولت شرایط آن نیز تغییر پیدا خواهد کرد. نیازمند توجه به زیرساخت‌هایی هستیم که بدون تغییر دولت‌ها، بقا و استمرار هنر تئاتر را با خود به‌همراه داشته باشند.

اهالی فرهنگ و هنر هم باید به صسم خود وفادار باشند

آقاخانی در ادامه این گفت‌وگو ضمن تقدیر از کادر درمانی، پزشکان پرستاران، نگاه وزارتی و توجه مسئولان برای ریشه‌کن کردن ویروس کرونا گفت: امیدوارم چهره‌های فرهنگی از مسئولان تا هنرمندان نیز پای قسم متعالی خود برای توسعه فرهنگ و هنر این کشور با نگاهی زیرساختی و آینده‌نگرانه به‌ویژه در دوران پساکرونا بایستند. 

مهمترین ویژگی قادر آشنا، جسارت است

آقاخانی در پایان این گفتگو با اشاره به حضور قادر آشنا در اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که از ۲۷ اسفند ماه سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را آغاز کرد یادآور شد: باتوجه به آشنایی که از قادر آشنا پیش از این در مقام یک مسئول فرهنگی و تجربه پیشین او در اداره کل هنرهای نمایشی دارم او را فردی جسور می‌دانم.

وی افزود: از سوی دیگر معتقدم یکی از مهمترین حلقه‌های مفقوده مدیریت فرهنگی ما جسارت است؛ به همین سبب حضور او را برای برطرف کردن مشکلات تئاتر مفید می‌دانم و امیدوارم بیش از پیش از جسارت خود در حوزه مدیریت برنامه‌های تئاتر بهره برد. 

گام نخست پخش زنده نمایش و ارائه آن‎لاین آن از طریق تلویزیون تعاملی نمایش‌نت که از ۱۷ فروردین‌ماه آغاز شده تا ۲۷ فروردین هر شب از ساعت  ۱۹ تا ۲۰:۳۰ ادامه خواهد داشت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha