بار روانی کرونا را با موسیقی کاهش دهید

همدان- ایرنا- مدیر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت:برای کاهش نگرانی و استرس ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا گوش کردن به موسیقی، تماشای فیلم، مطالعه و نیایش توصیه می‌شود.

مهتا سنگستانی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا به بیان آثار روانی شیوع کرونا بر سلامت روان افراد پرداخت و افزود: همه گیر شدن بیماری‌های واگیر می‌تواند موجب اضطراب در همه افراد شود که این اضطراب به دلیل ترس از ناتوانی کنترل شرایط و انتظار ابتلا به بیماری است.

وی اضافه کرد: اضطراب در واقع پاسخ طبیعی بدن به شرایط تهدیدآمیز زندگی است و وجود آن لازم است، ولی گاهی بطور غیرمنطقی شدید و طولانی مدت میشود به طوری که زندگی فرد را مختل می کند.

مدیر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی همدان اظهار داشت: از طرفی اضطراب روی سیستم ایمنی اثر منفی دارد و مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری زا را به تدریج کم می‌کند.

سنگستانی بیان کرد: احتمال افسردگی در زمان همه‌گیری‌ها به ویژه در شرایط محدودیت افزایش می یابد، که به صورت کاهش انرژی، احساس غم و بی‌حوصلگی یا احساس گناه بروز کرده و سبب از دست دادن توان مراقبت از سوی فرد می شود؛ بنابراین تامین سلامت روان در این شرایط بسیار ضروری است. 

وی ادامه داد: خودمراقبتی به عنوان یک اصل در هنگام مواجهه با یک همه‌گیری است که یک بخش خودمراقبتی از سلامت جسمی یعنی رعایت اصول بهداشتی پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری است و بخش دیگر آن خودمراقبتی در سلامت روان است؛ به طوریکه که فرد بیاموزد چه کار کند تا دچار استرس و ترس بیمورد نشود.

مدیر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی همدان به بیان توصیه هایی برای جلوگیری از ابتلا به اضطراب یا افسردگی پرداخت و گفت: در گام نخست شهروندان باید به توصیه‌های بهداشتی پیشگیرانه به درستی عمل کنند.

سنگستانی افزود: همچنین اطلاعات را از منابع معتبر کسب کرده و برای دریافت پاسخ سوالات خود در خصوص بیماری کرونا به جای استناد به مطالب غیر علمی و فاقد مرجع مستند، با شماره ۳۱۴۳ تماس بگیرید.

وی با بیان اهمیت پخش نکردن اخبار اشتباه و اضطراب آور گفت: برای آرامش بیشتر باید به اخبار ناخوشایند کمتر توجه کرده و به هیچ وجه نباید در حضور کودکان درباره اخبار بد صحبت کرد.

مدیر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی همدان، استراحت و خواب کافی در طول شبانه روز، خودداری از مصرف مواد، الکل و سایر داروها برای کنار آمدن با احساسات ناخوشایند، گذراندن ساعت هایی از روز به دور از فضای مجازی و گنجاندن فعالیت های آرامش بخش در برنامه های روزانه را از موراد مورد تاکید برشمرد.

سنگستانی اظهار داشت: ورزش و فعالیت جسمانی علاوه بر سلامت جسم در کاهش استرس نیز موثر است بنابراین فعالیت جسمانی را باید در برنامه روزانه زندگی خود قرار داده و به سلامت روان خود همانند سلامت جسم اهمیت داد.

وی برقراری ارتباط با دوستان و خانواده خود از طریق تماس تلفنی، فضای مجازی یا ایمیل را مورد تاکید قرار داد و گفت: در صورت ناتوانی کنترل خشم و اضطراب خود یا احساس سردرگمی، در شرایط کنونی با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرید.

کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته اعلام کرد: تاکنون ۷۳ هزار و ۳۰۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۱۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، موارد فوت ناشی از این ویروس به چهار هزار و ۵۸۵ نفر رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =