شهردار تهران: سفر روزانه با مترو از ۲ میلیون به ۸۰ هزار سفر کاهش یافت

تهران - ایرنا- شهردار تهران گفت: با شیوع ویروس کرونا در پایتخت، ۲ میلیون سفر روزانه مترو به ۸۰ هزار سفر رسید.

«پیروز حناچی» شامگاه چهارشنبه میهمان برنامه تهران بیست سیما بود.
شهردار تهران با تبریک نیمه شعبان و میلاد امام زمان درباره تراکم جمعیت برای حمل و نقل گفت: قبل از شرایط کرونا شهرداری تهران فقط در مترو روزانه بیش از دو میلیون سفر را سرویس می داد اما در شرایط کرونا و هفته دوم فروردین به روزی ۸۰ هزار سفر کاهش یافت  یعنی در واقع عملا قطارها خالی تردد می کردند و در هفته سوم این رقم به  ۴۰ درصد رسید.

حناچی در پاسخ به سوالی درباره این که آیا تلاش می کنید تراکم جمعیت کمتر شود گفت: فاصله فیزیکی بعد از کرونا مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد ولی توجه کنید که ما تقاضای سفر را ما به وجود نمی آوریم ما تقاضای سفر را جواب می دهیم. همکاران من در مترو اقداماتی انجام داده اند و تلاش می کنند با آموزش و علامت گذاری، مردم را متوجه رعایت فاصله کنند و اگر توجه کنید کف متروها علامت گذاری شده است این بخش در دست ماست بخشی هم دست مردم است که همکاری کنند، ما کسی را برای سوار شدن به قطار اجبار نمی کنیم و از سویی جلوی سوار شدن افراد به واگن ها را نمی گیریم.   

وی ادامه داد: در حال حاضر مدارس و دانشگاه ها تعطیل هستند و ادارات با دو سوم ظرفیت کار می کنند خیلی از مشاغل هم تعطیل است و از سویی ما همچنان از حداکثر ظرفیت خود در ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می کنیم.

مرگ چهار نفر از کارمندان شهرداری تهران براثر کرونا 

شهردار تهران با اشاره به اینکه به صورت مستمر دستکش و ماسک به همراه آموزش‌های مراقبتی در اختیار کارکنان  شهرداری تهران قرارداده می‌شود؛ گفت: طی دستورالعمل ابلاغی به ناوگان تاکسیرانی، باید دو مسافر در صندلی عقب تاکسی سوار شوند و جداسازی کابین راننده و مسافر توسط سازمان تاکسیرانی انجام شده است.

به گفته حناچی در حوزه پسماند تا امروز تلفاتی بر اثر ابتلا به کرونا وجود نداشته اما در بخش اداری شهرداری تهران تعدادی بر اثر این بیماری جان‌باخته‌اند از جمله سه نفر در بخش بانوان بهشت زهرا و یک پزشک در شهر سالم شهرداری تهران جان خود را براثر کرونا از دست داده اند. اما گرمخانه‌های تهران که با ازدحام بسیار و همچنین مشکلات اجتماعی روبرو هستند، تاکنون هیچ تلفاتی نداشته‌اند. با امکانات حداقلی گرمخانه‌ها، آموزش‌های ضدعفونی و مراقبتی به افراد ارائه می‌شود.

طرح ترافیک در دوران کرونا

شهردار تهران درباره علت اجرای طرح ترافیک با توجه به شرایط کرونایی کشور و تشویق مردم به استفاده از خودروی شخصی گفت: در هفته جاری هم طرح ترافیک به همین دلیل اجرا نشد و قرار شد بار را از حمل و نقل عمومی برداریم. از هفته آینده ساعات اجرای طرح ترافیک با ساعات اداری هماهنگ خواهند بود به این شکل که زمانی برای رسیدن مردم به ادارات در نظر گرفته می شود و زمان اتمام ساعات اداری زمانی برای خروج مردم و رسیدن به خانه هایشان در نظر گرفته خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نمی شد طرح ترافیک کلا اجرا نشود گفت: جهت گیری عمومی این است که فعالیت ها با رعایت پروتکل های سلامتی که ستاد مقابله با کرونا ابلاغ می کند؛  حالت عادی تر به خود بگیرد. به هر صورت ما ناچاریم با کرونا زندگی و با رعایت پروتکل های ابلاغی سلامت خود را حفظ کنیم. طرح ترافیک هم با همان شکل اجرا خواهد شد.  

حناچی ادامه داد: به علاوه این که تصمیم گیری درباره طرح ترافیک برعهده شورای عالی ترافیک است که نمایندگان نهادهای مختلف در آن عضو هستند و تمام تلاش این است که کاری که در طرح ترافیک می شود مغایر دستورات ستاد کرونا نباشد و حتی همراهی کند.

اقدامات شهرداری تهران و شیوع کرونا 

حناچی با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا، ستاد مدیریت تهران فعال شد که پنج کمیته ذیل این ستاد فعالیت می‌کنند، توضیح داد: حدود ۲۰ هزار نیروی آموزش دیده خدمات شهری در این شرایط به کار گرفته شده‌اند و یکهزار محتوای آموزشی و مراقبتی توسط شهرداری تولید شده و فضای شهری به پیام‌های آموزشی و همچنین تقدیر از جمعیت پزشکان و پرستاران مزین شده است؛ زمانی‌که جهان درگیر موضوع کرونا شد، ایرانیان جزو اولین نفراتی بودند که متوجه تأثیر زحمات این قشر شدند.

وی با اشاره به توزیع حدود ۴۰ هزار بسته بهداشتی میان مددجویان و نیازمندان، گفت: ماهانه ۶۶ هزارنفر در ۲۱ گرمخانه تهران پذیرش می‌شوند. به پذیرش کنندگان سه وعده غذا به همراه  خدمات بهداشتی و پزشکی ارائه داده می‌شود.

شهردار تهران درباره پخش کنسرت‌های صندلی خالی، بیان کرد: ۱۴ کنسرت آنلاین در ایام نوروز و تعطیلی اجرا شد که اجرای این کنسرت‌ها بخشی از اوقات فراغت مردم را پر می‌کرد و  امشب آخرین کنسرت آنلاین با همت شهرداری تهران اجرا شد.

وی با اشاره به فعالیت ۲۵۰ میدان میوه و تره بار در شهر تهران، گفت: همه اقلام میادین میوه و تره بار به طور متوسط ۴۰ درصد نسبت به بقیه مراکز ارزان‌تر هستند؛ البته در اقلام پروتئینی کمبودهایی وجود داشت که این مشکل هم رفع شد.   تعداد بسیاری از فروشگاه‌های شهروند در خدمت شهروندان بودند.

وی افزود: هشت فروشگاه شهرند به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کردند و حدود ۱۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی برای ضدعفونی کردن فضاهای عمومی توزیع شده است.

حناچی همچنین ادامه داد: مدیریت شهری همچنین از ظرفیت شهرداران کلانشهرها برای توصیف شرایط کشور استفاده کرده است و این که به هر صورت تحریم ها به خصوص در شرایط فعلی ظالمانه است و به این شعر سعدی تاسی کردیم که "بنی آدم اعضای یک پیکرند / که در آفرینش ز یک گوهرند / و این بیت آخر که / تو کز محنت دیگران بی غمی / نشاید که نامت نهند آدمی و  جالب است که دیدم نوام چامسکی هم این را مطرح کرده بودند و سیاست های آمریکا در این زمینه را نقد کرده بود. در کل تلاش ما این بوده که مردم ما همگام با مصوبات ستاد کرونا در شهر راحت باشند.

وی با اشاره به برنامه های شهرداری برای شب نیمه شعبان گفت: امشب به مناسبت نیمه شعبان ویدیو مپینگ در برج میدان آزادی خواهیم داشت و یک روز قبل از رسمی شدن ورود کرونا به ایران برای مردم ووهان ویدیومپینگ را در برج میدان آزادی انجام دادیم که خیلی بیشتر از اقدامی که کرده بودیم، بازخورد گرفتیم و یکی از کمک های آنها در شرایط حاد به ما رسید. این عبارت را چینی ها به کار بردند. «ما کسانی را که در شرایط سخت فراموش نکردند را فراموش نخواهیم کرد.  »

حمل و نقل عمومی و مشکلاتی که وجود دارد

شهردار تهران درباره علت نخریدن واگن های جدید با توجه به هدف رسیدن به هفت میلیون سفر با اضافه شدن دو هزار واگن و اضافه شدن تنها ۷۰ واگن گفت: آن  ۷۰ واگن به صورت «CKD» در گمرک مانده بود و باید تبدیل به واگن می شد که همه انجام و به ناوگان حمل و نقل اضافه شد. در باره دو هزار واگن هم باید بگویم که کشور در شرایط تحریم و نقل و انتقال پول جزو مشکلات کشور است و به همین دلیل نتوانسته ایم این واگن ها را تهیه کنیم البته این را دنبال می کنیم.

وی درباره تسهیلات متعلق به شهرداری در بانک آینده که برای تکمیل خط ۶ و ۷ مترو است  و علت عدم وصول آن گفت: بانک آینده باید ۹۱۰ میلیارد تومان بدهی به ما بدهد که پیگیری های زیادی کرده ایم که آن را بگیریم اما بانک وثیقه های ما را قبول نمی کند. نتیجه پیگیری های ما این است که ۲۱۰ میلیارد تومان از این پول را گرفته ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۶ ماه است که این تسهیلات متعلق به مدیریت شهری وجود دارد و بانک آینده و هیات مدیره آن وثیقه های ما را که یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان نمی پذیرد در حالیکه هر روز سود این مبلغ را دریافت می کند و چیزی هم به شهرداری نمی دهد. ضمن این که باید بدانیم این وام برای کار اقتصادی نیست و قرار است با آن کار عام المنفعه انجام شود و بانک آینده باید این را هم در نظر بگیرد. من در این زمینه گردش کار را به شورای شهر داده ام به هر حال بانک های خصوصی تحت امر ما نیستند و من سه بار با مسوولان بانک صحبت کرده ام و غیرمستقیم حتی از بالاترین سطوح این مساله را بارها دنبال کرده ام اما نتیجه نداشته است.  

وی در واکنش به این گفته که واگن سازی در حالت نیمه تعطیل قرار دارد، تأکید کرد:  نوسازی واگن‌های قبلی  در دستور کار قرار دارد اما اصل مشکل واگن سازی نبود قطعات CKD است؛ این قطعات باید از چین به واگن سازی برسد.

حناچی درباره ۲۲ میلیارد تومان بلوکه شده در چین و ۶۰۲ واگن، بیان کرد: با پیگیری شهرداری تهران قرارداد به شرکت بیمه چینی سایناشور رسیده است. قرارداد آماده وجود دارد و وزارت کشور مشخصات فنی را تأیید کرده و بانک مرکزی این قرارداد را پذیرفته است؛ در ادامه هم باید این نامه به شرکت بیمه ارسال شود. ارسال نامه به این شرکت مصادف با آغاز بحران کرونا در چین شد که درحال حاضر بیماری کرونا سبب توقف کار شده است. در لیست ارسال شده به شرکت بیمه چینی، تعداد واگن‌ها مشخص است.

حناچی در پاسخ به این سوال که چرا کارهای بروکراسی به سرعت برای تأمین اعتبار انجام نمی‌شود، گفت: ارتباط سیستم بانک مرکزی با دولت قاعده‌های مشخصی دارد. شهرداری تهران به علت دریافت حجم بسیاری وام و بازپس ندادن وام‌ها در زمان تعیین شده، تبدیل به یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی شده و بیشتر این بدهکاری بانکی مربوط به حمل و نقل عمومی بوده است.

وی افزود:  حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به بانک شهر برای حمل  و نقل عمومی بدهکار هستیم. نخستین قدم تسویه بخشی از بدهی‌های گذشته است؛ به میزانی که بدهی‌های گذشته تسویه شود به همان میزان هم باب تسهیلات بانکی برای شهرداری باز می‌شود. مشکلات خود را با بسیاری از بانک‌ها از جمله ملی، صادرات و تجارت حل کرده‌ایم. زمانی که شهرداری به اعتبار نیاز دارد یک بانک عامل داخلی باید مأموریت پرداخت وام را بپذیرد.  

شهردار تهران از تعقیب هزار میلیارد تومان وام با همکاری بانک شهر و کشاورزی خبر داد و یادآور شد: این هزار میلیارد تومان، خرید ارزی است. ۵۰ درصد وثیقه این وام را دولت ضمانت می‌کند و برای ۵۰ درصد دیگر شهرداری باید تأمین وثیقه انجام دهد. این هزارمیلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی و مترو هزینه خواهد شد.  

وی درباره ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت، گفت: این مبلغ برای تعمیرات و نوسازی اتوبوس‌های موجود است. این موضوع درحال پیگیری است. امروز در حضور وزیرکشور مطرح شد  که ابتدا از نوسازی اتوبوس‌های موجود سپس استفاده از ظرفیت‌های داخلی حاضر و اتوبوس‌های دولتی و همچنین خرید اتوبوس از محل اعتبارات اعلام شده، استفاده کنیم. شهرداری به میزان کافی پول دارد اما تحقق آن به نتیجه نرسیده است.

حناچی در واکنش به این گفته که انتظار مردم این است شهرداری در شرایط فعلی تأمین اعتبارات لازم را انجام دهد، بیان کرد: در این قضیه شرایط تحریم بسیار نقش داشته است. همچنین پیدا کردن بانک عامل برای فروش اوراق مشارکت و تعامل با بانک یکی از سخت‌ترین کارها است. بانک مرکزی اجازه‌ پرداخت مستقیم وام از بانک شهر به شهرداری‌ها را نمی‌دهد و علت هم این است که بانک شهر بیش از ظرفیت خود به شهرداری وام پرداخت کرده است. بعد از روی کار آمدن آقای همتی در بانک مرکزی، چهارچوب‌های جدیدی وضع شده است. بانک‌ها دیگر نباید کار بنگاه‌های اقتصادی به معنای خرید و فروش را انجام دهند و باید به عنوان واسطه تأمین اعتبار باشند. حسیاست‌های آقای همتی در بلند مدت به نفع کشور و در کوتاه مدت مشکلاتی را برای شهرداری به وجود آورده است.

بدهی انباشته ۵۰ میلیارد تومانی مدیریت شهری

شهردار تهران در پاسخ به پرسشی درباره علت مشکل شهرداری در استفاده از تسهیلات بانکی به بدهی انباشته شهرداری اشاره کرد و گفت: هم اکنون با بدهی انباشته ای بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان در مدیریت شهری مواجه ایم و وقتی آن را نتوانیم تادیه کنیم نمی توانیم از تسهیلات جدید استفاده کنیم و شما  باید در نظر بگیرید که در کشور ما مشکلات اقتصادی و شرایط خاصی ایجاد شده  و سوال های شما باید در این چارچوب باشد. شهرداری تهران با ۵۰ هزار میلیارد بدهی انباشته مواجه است و شرایط از این بابت عادی نیست و من مجبورم به خاطر پاسخ به سوال های شما وارد جزئیاتی شوم که شاید گفتنش مناسب نباشد هر چند خوب است که مردم بدانند مدیریت شهری با چه مشکلاتی مواجه است به عنوان مثال ماه اسفند  بهترین زمان برای شهرداری ها در کسب درآمدهای معوق است اما این شرایط به خاطر کرونا به دست نیامد.

شهردار تهران در پاسخ به سوال مجری که پرسید آیا از گفتگو راضی هستید گفت: نه من این رفتار را نمی پسندم این که شما از من چالش بخواهید اشکال ندارد ولی این که از گردن خودتان باز کنید اگر موضوعی را مطرح می کنید همه جزئیات را بخواهید؛ می توانستید از من بپرسید که من توضیح بدهم بعد باید شرایط را با وضعیت حال کشور بسنجید.

شهردار ادامه داد: تلاش این بود که نگذاریم که علاوه بر نگرانی درباره کرونا نگرانی دیگری در شهر حاکم شود همه همکاران من در طول عید درگیر بودند از حوزه های اجتماعی و سلامت مردم تا فضای سبز که همه امکانات را برای نوروز عادی آماده کرده بود ولی میسر کرده بود همکاران من در بهشت زهرا و پسماند شرایط سختی را سپری می کنند. روزانه یکصد تن پسماند عفونی مدیریت می شود علاوه بر آن اقدامات فرهنگی که در این زمینه انجام دادیم.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =