بوشهری‌‎ها در روزهای قرنطینه کنترل وزن را جدی بگیرند

بوشهر- ایرنا- نایب رئیس کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان بوشهر گفت: با توجه به خطر افزایش وزن و چاقی در روزهای قرنطینه خانگی از راه‎های مهم برای کنترل وزن در این دوران رعایت نکته‎های رژیمی همراه با تمرین هوازی است که باید در این ایام جدی گرفته شود.

فاطمه پوربهی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شیوع ویروس کرونا و ضرورت تغذیه خوب و ویتامین دار برای پیشگیری و مقابله با این بیماری در روزهای قرنطینه خانگی شاید  با بی تحرکی و به تبع آن اضافه وزن و چاقی همراه شود.

وی بیان کرد: در روزهایی که کل جامعه متاثر از بیماری کرونا است، بهترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری در خانه ماندن است اما برای اینکه ماندن در خانه، باعث افزایش تمایل به پرخوری و مصرف بیشتر از نیاز کالری در بدن نشود، باید راهکارهایی ارائه شود.

پوربهی یادآور شد: پیش از هر چیز باید بدانیم، با توجه به شرایط بدنی هر فرد، چه وزنی ایده‌آل محسوب می‌شود که براساس یک فرمول خیلی ساده ولی کاربردی می‌توان وزن ایده آل را محاسبه کرد.

وی گفت: قد به سانتی متر منهای ۱۰۰ (برای آقایان) و یا منهای ۱۰۲ ( برای خانم ها) ،وزن تقریبی ایده آل هر فرد را تخمین می‌زند.

وی عنوان کرد: برای نمونه آقایی با قد ۱۷۵، وزن ایده آلی معادل ۷۵ کیلوگرم دارد.

پوربهی اظهار داشت: قدم دوم، این است که اگر اضافه وزنی وجود دارد، وزن را تا رسیدن به حد ایده آل کاهش داد و برای اینکه بتوانیم وزن مان را در این روزها کنترل کنیم، قطعا باید در کنار کنترل رژیم غذایی، فعالیت فیزیکی مناسبی داشته باشیم.

وی عنوان کرد: بهترین کار در حال حاضر داشتن روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه فعالیت های هوازی در منزل و انجام ورزش های شکمی، دوچرخه ثابت یا تردمیل و یا حتی استفاده از حلقه کمر یا طناب، از جمله راه‎های ممکن برای داشتن فعالیت فیزیکی در خانه است.

پوربهی ادامه داد: در مورد رژیم غذایی و کنترل اشتها در هر فرد برای کنترل وزن، چند راهکار ساده اما بسیار موثر وجود دارد. که نخستین راهکار مصرف مناسب از گروه سبزیجات به عنوان تامین فیبر مورد نیاز بدن و از بین بردن اشتهای کاذب به غذا یا شیرینی جات هست.

وی عنوان کرد: به عنوان نمونه مصرف یک کاسه متوسط سالاد مخلوط از سبزیجات مثل خیار،گوجه، کاهو، کلم و پیاز، ربع ساعت قبل از ناهار باعث انتقال سیگنال های سیری از مغز می شود.

پوربهی اظهار داشت: مکانیسم سیری در مغز، یک مکانیسم تاخیری است و به مدتی زمان برای درک اینکه غذایی خورده شده وجود دارد، پس این فاصله ربع ساعته در این شرایط کمک کننده است.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: می توان برای پیشگیری یا درمان یبوست که احتمالا به دلیل بی تحرکی در خانه ایجاد شده به سالاد، یک قاشق مربا خوری روغن زیتون نیز اضافه کرد.

پوربهی افزود: راه دوم برای کنترل اشتهای کاذب، داشتن وعده های غذایی متعدد و کم حجم است زیرا مصرف میان وعده های سالم نقشی ضروری در کنترل دریافت کالری دارند.

پوربهی اظهار داشت: اگر فردی است که میان وعده‌ها را مصرف می کند، در واقع با ایجاد فاصله زیاد بین 2 وعده اصلی مثلا صبحانه و ناهار باعث گرسنگی شدید و تمایل به مصرف حجم زیادی از غذا در وعده ناهار می‌شود و این دلیلی برای اضافه وزن در آینده خواهد بود که میوه ها، سبزیجات یا آجیل انتخاب‌های خوبی در میان وعده محسوب می‌شوند.

وی گفت: راه سوم، کنترل مصرف قندها و شیرینی جات است و تا حدامکان باید از مصرف کیک، بیسکویت یا شربت و آبمیوه استفاده اجتناب کرد و به جای آن از آبمیوه طبیعی، میوه و معجون‌های سالم مانند مخلوط شیر و خرما یا شیر و موز استفاده کرد تا تمایل افراد به مصرف شیرینی جات با کالری کاذب و غیر مفید کم شود.

پوربهی افزود: راه بعدی در کنترل وزن، نداشتن استرس است زیرا استرس باعث کاهش شدید هورمونی به نام سروتونین در مغز شده و کاهش این هورمون میل به کربوهیدرات و مواد قندی و شیرینی جات را افزایش می‎دهد پس برای داشتن وزنی ایده آل غیر از راهکارهای کنترل دریافت غذا و ورزش باید سعی کرد با پرداختن به کارهای موردعلاقه استرس را کاهش داد.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: انجام کارهای مورد علاقه مانند خواندن کتاب، مشاهده فیلم باعث ایجاد آرامش و از بین رفتن استرس شده و تا حد زیادی به کاهش تمایل به شیرینی جات کمک می‌کند.

پوربهی عنوان کرد: بنابراین برای کنترل وزن، به اندازه نیاز بدن باید از همه گروه‌های غذایی استفاده کرد و با ماندن درخانه ورزش کرد تا استرس و  ترس ابتلا به کرونا به افراد راه پیدا نکند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =