بیش از ۱۴۰ طرح مطالعاتی علوم شناختی در حال اجرا است

تهران- ایرنا- ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی اعلام کرد که در حال حاضر بیش از ۱۴۰ طرح مطالعاتی-پژوهشی در کشور در حال اجرا است.

به گزارش روز سه شنبه ستاد ویژه توسعه علوم شناختی، با هدف ترویج و ارتقای دانش علوم شناختی، تامین نیازهای داخلی و کاهش میزان وابستگی ها، در حال حاضر این تعداد طرح تحقیقاتی در حوزه های علوم  شناختی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در مراکز علمی و پژوهشی در سطح کشور در حال اجرا است.

حسین عزیزی کارشناس ارشد گروه پژوهش، فناوری و زیرساخت ستاد علوم شناختی بیان کرد: در نتیجه ۱۱ مرحله فراخوان این ستاد برای حمایت از طرح های پژوهشی، ۲۳۸ طرح مطالعاتی و تحقیقاتی در حوزه علوم و فناوری های شناختی تحت پوشش چتر حمایتی قرار گرفته است که تاکنون ۹۴ طرح پژوهشی با حمایت های این ستاد اجرا و به اتمام رسید.

وی گفت: ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی برای توسعه و گسترش دانش علوم شناختی و پیشبرد اجرای طرح های تحقیقاتی در حال حاضر با بیش از هزار نفر از اساتید، محققان و متخصصان در بیش از ۵۰ مرکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی در استان های مختلف کشور همکاری و مشارکت دارد.

عزیزی افزود: ستاد علوم شناختی با حمایت از طرح های پژوهشی تلاش می کند تا با استفاده از امکانات و ظرفیت های داخلی، فرصت ها و بسترهای لازم را برای ارتقای حوزه های شناختی در کشور فراهم آورد و با تامین نیازهای این حوزه در داخل، مسیر دستیابی به خودکفایی و کاهش وابستگی ها را فراهم سازد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی ستاد از حمایت از طرح های پژوهشی در حوزه علوم شناختی، دستیابی به فناوری و خدمات شناختی برای مردم در کشور است، گفت: با رویکردهای شناختی می توان تغییرات بزرگی در جامعه به وجود آورد و با بهره گیری از دانش، تخصص و مهارت اساتید، محققان و متخصصان این حوزه، زیرساخت های نوین فناوری و خدمات شناختی را در کشور ایجاد کرد.

عزیزی با بیان اینکه ساخت انواع دستگاه های ثبت سیگنال های مغزی و تحریک مغزی از جمله دستاورهای اجرای طرح های تحقیقاتی در داخل کشور است، افزود: تلاش ها برای دستیابی به تامین نیازهای داخلی و کاهش وابستگی ها با اجرای دقیق طرح های پژوهشی به عنوان یک اولویت و راهبرد از سوی ستاد توسعه علوم شناختی با جدیت ادامه دارد.

این کارشناس یادآور شد: "توسعه ابزارها و فن آوری ­های مطالعه رفتار زمانی-شبکه­ ای مغز"، "پژوهش­ های شناختی در حوزه­ های بالینی و علوم اعصاب شناختی"، "توسعه فن آوری ­های شناختی مرتبط با ارتباط بین مغز و ماشین و مغز با مغز"، "مطالعات بنیادی و نظریه پردازی در حوزه علوم شناختی"،" مدل سازی شناختی"، "روانشناسی شناختی"، "بازتوانی و ارتقای توانمندی­ های شناختی"،"پژوهش‌های کاربردی و بنیادی در آموزش و پرورش شناختی" و پژوهش‌های شناختی مبتنی بر نگاشت مغز از جمله طرح های تحقیقاتی و در اولویت ستاد هستند.

وی شکل گیری و فعالیت گروه های "پیشران" متشکل از اساتید، متخصصان، محققان و پژوهشگران در حوزه های مختلف فنی و تخصصی برای تسریع در اجرای طرح های پژوهشی و زمینه سازی برای بومی سازی تولید، ساخت و تامین تجهیزات و فن آوری های شناختی را از دیگر اهداف ستاد توسعه علوم شناختی یاد کرد و گفت: بر اساس این سیاست، پنج گروه "پیشران" در مراکز تحقیقاتی -دانشگاهی تشکیل شد که فعالیت این گروه ها تاکنون منجر به تولید فن آوری های بومی و خدمات شناختی ارزشمندی در کشور شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha