سال ۹۹ کالاهای دارای مشابه تولید داخلی، اجازه واردات ندارد

تهران- ایرنا- قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از مدیریت واردات و ممنوعیت ورود کالاهایی که مشابه تولید داخلی دارند، خبر داد و گفت: نقش‌آفرینی قدرتمند شبکه‌های خرده‌فروشی، تاب‌آوری بازار را افزایش داد.

به گزارش روز دوشنبه وزارت صنعت، «حسین مدرس خیابانی» در اولین نشست ستاد تنظیم بازار سال ۹۹، با بیان اینکه سیاست‌های تنظیم بازار امسال به زودی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ خواهد شد، افزود: همه تاکید وزارت صنعت بر کنترل واردات بوده به نحوی که اصل بر ممنوعیت واردات است؛ مگر آنکه جایی از تولید داخل قادر به تامین کالاهای مورد نیاز کشور نباشد؛ بنابراین هیچ کالای خارجی که توان تولید داخل دارد، اجازه واردات نخواهد یافت.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: هم‌اکنون واردات بر روی مواد اولیه، کالاهای اساسی و قطعات و تجهیزاتی متمرکز شده که مشابه تولید داخل ندارند.

وی گفت: تجارت خارجی کشور به ۸۵ میلیارد دلار رسیده که از این رقم ۴۱.۳ میلیارد دلار صادرات و ۴۳.۷ میلیارد دلار واردات است، اما باز هم باید تلاش کرد که مدیریت واردات به خوبی انجام شده و سیاست‌های کنترلی واردات به طور قطع ادامه یابد.

مدرس خیابانی بیان کرد: درخواست ما از وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی، همکاری همه‌جانبه در این راستا است.

وی افزود: تنظیم بازار، کارکرد قابل قبولی را در یک سال گذشته از خود ارائه داده و با وجود همه محدودیت‌ها و کمبود بودجه‌، توانسته است، وضعیت بازار را به خوبی مدیریت کند.

این مقام مسوول ادامه داد: ضمن اینکه شبکه‌هایی از جنس بازارهای موجود، خرده‌فروشی‌ها، شبکه‌های صنفی و سنتی، همه دست به دست هم داده‌اند تا بتوانند مدل‌های مختلف شبکه توزیع را در کنار هم قرار داده و بازار را تنظیم کنند.

تاب‌آوری بازار در مقابل پدیده نوظهور کرونا

قائم مقام وزیر صنعت افزود: در کنار شبکه‌های خرده‌فروشی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز توانستند در مقاطع مختلف و به ویژه پدیده‌های نوظهوری همچون کرونا نقش‌آفرینی مناسبی داشته باشند و همه مدل‌های مشارکت‌کننده در تنظیم بازار به عنوان حلقه‌های تکمیل‌کننده یکدیگر توانستند مقاومت و تاب‌آوری در مقابل فشار مضاعف تقاضا را رقم بزنند.

وی در کنار همکاری همه بخش‌ها، برگزاری منظم جلسات ستاد تنظیم بازار را یکی از عوامل موفقیت دانست و افزود:‌ کارکرد دبیرخانه ستاد تنظیم بازار به خوبی در این بحران نشان داده شد و مباحث تامین، توزیع و نظارت بر بازار هر هفته با مشارکت همه دستگاه‌های ذیربط، روی میز قرار گرفته و بررسی شد.

این مقام مسوول یادآور شد: موفقیت در تنظیم بازار نشان داد که همه دستگاه‌های اجرایی اراده لازم برای کنترل بازار را در سال ۹۸ و روزهای ابتدایی سال جاری داشتند و با این عزم می‌توان سال ۹۹ را هم به خوبی پشت سر گذاشت، اما باید باور داشته باشیم که این بحران را می‌توان حل کرد و در این میان؛ عزم، اراده و خودباوری ستاد تنظیم بازار در توانایی کنترل قیمت‌ها و موجودی بازار بسیار حائز اهمیت است.

مدرس خیابانی با اشاره به اینکه هیچ بن‌بستی پیش‌روی اقتصاد ایران قرار ندارد، افزود: در بدترین شرایط نیز راهکارها و مسیری انتخاب شده که کشور را از سلامت و بحران نجات داده و باید باور داشت که از دل تهدید و بحران، فرصت‌های جدیدی پیش‌روی کشور قرار می‌گیرد.

بازوی توانمند فروش‌های اینترنتی درکنار سیاست‌های تنظیم بازار

قائم مقام وزیر صنعت گفت: در کنار مجموعه سیاست‌هایی که برای تامین و توزیع در بازار تدوین شده، راه‌اندازی فروش‌های اینترنتی و مجازی نیز توانست علاوه بر اینکه سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا را عملیاتی کرده و مردم را به ماندن در خانه تشویق کند، به تامین مایحتاج مردم و عبور از این بحران کمک کرد. 

وی ادامه داد: در این مسیر، ستاد تنظیم بازار، باید وضعیت تولید، توزیع و بازار را با مجموعه شاخص‌ها و فرآیندها پیش‌بینی‌ کند؛. این در شرایطی است که با تدوین سیاست‌های مرتبط با فروش‌های مجازی، قرار بر این است که فروش‌های اینترنتی تا پایان فروردین ماه تداوم یابد.

مدرس خیابانی، همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت جهاد کشاورزی را با ستاد تنظیم بازار دارای یک نگاه ملی دانست و گفت: در ماه‌های گذشته وزارت جهاد کشاورزی کمتر نگاه صنفی و بخشی را مطرح کرده و انتظار می‌رود، برآوردهای تولید را در سال پیش‌رو در اختیار این ستاد قرار دهد تا اتفاقات ناگوار در حوزه قیمت و واردات کالاها تکرار نشود.

قائم مقام وزیر صنعت،با تاکید بر اینکه قیمت غذا در دنیا گران شده است، گفت: با وجود آنکه قیمت نفت کاهش یافته و مشکلات بازار رکودی و نزول بورس‌های دنیا رقم خورده، اما قیمت مواد غذایی در سراسر جهان گران شده است و بسیاری از کشورها صادرات موادغذایی را ممنوع کرده‌اند.

تاکید تنظیم بازار بر حداکثر استفاده از توان داخلی

این مقام مسوول بیان کرد: در حالی که بسیاری از کشورهای دنیا صادرات مواد غذایی را ممنوع کرده‌اند، به نظر می‌رسد، تامین مواد غذایی از خارج کشور بسیار دشوار باشد، از این رو باید تمرکز خود را بر افزایش تولید داخلی قرار دهیم که به این منظور، شورای اقتصاد و دولت قیمت خرید تضمینی را مورد تجدیدنظر قرار داد و کشاورزان را تشویق کرد افزایش تولید گندم داشته باشند و امسال از واردات گندم بی‌نیاز شویم.

به گفته مدرس خیابانی، امروز مباحث ستاد تنظیم بازار از جنس صرفا اقتصادی نیست، بلکه امروز امنیت ملی کشور در گروی امنیت غذایی است.

قائم مقام وزیر صنعت ادامه داد: کشورهای دنیا بسته‌های حمایتی با پول‌های پرقدرت را به اقتصادشان تزریق کرده‌اند زیرا معتقدند شعار «کنترل و کاهش تورم» برای انسان‌های زنده است و اگر افراد زنده نباشند، تورم و رشد اقتصادی مطرح نیست؛ بنابراین دستگاه‌های جهانی همزمان تلاش می کنند با تزریق پول‌های پرقدرت، کشور خود را از بحران کرونا به سرعت عبور دهند.

همکاری بی‌نظیر بانک مرکزی و دادستانی با ستاد تنظیم بازار

قائم مقام وزیر صنعت در بخش دیگری یادآور شد: تنظیم بازار با همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌ها پیش رفته و بدون همکاری ملی بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، دادستانی کل کشور، وزارت جهاد کشاورزی، تعزیرات حکومتی، وزارتخانه‌های راه، بهداشت و گمرک قادر به حرکت جدی در مسیر تنظیم بازار نخواهد بود.

وی ادامه داد: دو دستگاه مباشر یعنی شرکت بازرگانی دولتی ایران و پشتیبانی امور دام، نقش بی‌بدیلی را در تنظیم بازار سال ۹۸ بازی کردند و اگر این دو نبودند و ذخایر را به موقع دنبال نمی‌کردند، قطعاً با کسری مواجه بودیم.

به گفته مدرس خیابانی، بدون کمک سازمان حمایت و بازرسان اصناف که کار بی‌نظیری را در کنترل بازار انجام داده، به طور قطع نمی‌توانستیم از بحران‌ها عبور کنیم، ضمن اینکه نقش‌آفرینی اتاق‌های بازرگانی، اصناف، تعاون و بخش‌های خصوصی را نیز نمی‌توان نادیده انگاشت.

وی افزود: همه بحران‌ها و شوک‌های بازار را به کمک بخش خصوصی سپری کردیم و اگر اتاق اصناف کنار ستاد تنظیم بازار نباشد، دولت حاضر به اجرای دقیق برنامه‌های خود در حوزه بازار نخواهد بود؛ بنابراین همه باید دست به دست هم دهیم و با پدیده کرونا مقابله کنیم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، همکاری سازمان میادین میوه و تره‌بار را با تنظیم بازار شایسته تقدیر دانست و گفت: تاکنون بار ۶۰ درصد از بازار میوه و تره‌بار به دوش سازمان میوه و تره‌بار بوده و این سازمان نقش محوری و مهمی را ایفا کرده است. بنابراین تلاش کنیم تا این بازوی قدرتمند به کمک سایر شبکه‌های توزیع در کشور بیاید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha