۹ فروردین ۱۳۹۹،‏ ۱۱:۰۶
کد خبرنگار: 3015
کد خبر: 83730199
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کرونا را شکست می دهیم

تهران-ایرنا- با توجه به همه گیر شدن ویروس کرونا در جهان و وارد شدن آن به ایران مطالب بسیاری در فضای مجازی درباره این بیماری منتشر شده‌ است، یکی از این صفحات در اینستاگرام به عنوان هشتگ کرونا را شکست می دهیم، است که برای اطلاع رسانی به مردم، توصیه‌های مفیدی را برای پیشگیری از این بیماری بیان می‌کند تا به نوبه خود از شیوع بیشتر این ویروس جلوگیری به عمل آورد.

ویروس کرونا ابتدا در کشور چین شیوع پیدا کرد و ظرف مدت کوتاهی جهان را درگیر کرد و هزاران تَن به سبب مبتلا شدن به این بیماری جان خود را از دست دادند، بیماری که بی توجهی نیز می تواند بر شیوع آن دامن زده و تعداد کشته شدگان را بیشتر کند. از این رو آحاد جامعه به نوبه خود در تلاش برای مقابله با این ویروس و ریشه کنی آن هستند و چون برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس کشنده باید علائم و راه های پیشگیری آن را بشناسیم  تا بتوانیم درست عمل کنیم صفحات مجازی به کمک آمده و علائم و راه های پیشگیری از ویروس کرونا را به روش های مختلف شرح داده است، اینستاگرام در این راستا تلاش کرده در صفحه ای با عنوان هشتک کرونا را شکست می دهیم است، راهکارهایی را ارایه کند که در زیر به برخی از مطالب این صفحه اشاره می کنیم.

خود مراقبتی چیست؟

در این صفحه اینستاگرامی به خود مراقبتی و انواع آن پرداخته و آورده است : خود مراقبتی، شامل اقداماتی است آموختنی، آگاهانه و هدفمند که هر فردی برای خود، خانواده و دیگران انجام می دهد تا سالم بماند، از سلامت جسمی و روانی خود حفاظت کند، نیازهای اجتماعی خود را برآورده سازد، از بیماریها یا حوادث پیشگیری کند، از ناخوشی ها و بیماری های مزمن مراقبت کند و نیز از سلامت خود بعد از بیماری حاد یا ترخیص از بیمارستان حفاظت کند. خودمراقبتی به وضوح موجب افزایش کارآیی و مهارت های فردی ما می شود.

انواع خودمراقبتی:۱- خودمراقبتی جسمی:شامل خوردن غذای سالم و منظم، انجام ورزش روزانه، انجام معاینات پزشکی ادواری و منظم پیشگیرانه، دریافت خدمات و مراقبتهای پزشکی مورد نیاز، استراحت کافی هنگام بیماری، داشتن خواب و استراحت کافی، رعایت پوشش مناسب بر اساس فصول سال، رفتن به تعطیلات، اجتناب از وسایل، لوازم و رفتارهای پر خطر. ۲- خودمراقبتی روانی:اختصاص وقت و زمان روزانه برای تفکر و تامل، مراجعه به روان پزشک یا روان شناس در صورت بروز مشکل یا ناراحتی روانی، انجام اقدامات لازم برای کاهش تنش و استرس، توجه به تجارب، آرزوها، افکار و احساسات خود، مطالعه شاهکارهای ادبی و هنری، اختصاص زمان مناسب برای رفتن به دامن طبیعت. ۳- خودمراقبتی عاطفی:معاشرت و مراوده با دیگران، برقراری ارتباط با خانواده و دوستان، مهربانی با خود و دیگران، افتخار به خود، گریه کردن وقتی که لازم است، جستجوی چیزهایی برای خندیدن، بیان خشم خود به روشی سازنده، اختصاص وقت برای بودن در کنار والدین و برادر و خواهر، مطالعه کتاب هایی که دوست شان داریم. ۴- خودمراقبتی معنوی: اختصاص زمان روزانه برای عبادت و نیایش، تلاوت و شنیدن آیات قرآن، انجام کارهای خیر و عام المنفعه، کمک به نیازمندان، شکر گذاری نعمت های الهی، احساس ارزش، خوشبینی و امید، شرکت در مراسم و مناسک دینی و مذهبی، مطالعه متون و ادبیات مذهبی و معنوی، تامل در ارزشها.

توصیه ها و پیشنهادات برای مقابله با کرونا

ویروس کرونا این روزها تمام ابعاد زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده و کلید واژه هایی چون شستشوی مکرر دست ها ضدعفونی سطوح بیشتر از هر چیزی در اخبار و منابع مختلف شنیده و مبادله می شود. یکی از کاربران می نویسد: اگر سابقه اگزما دست دارید از کرم های ضد التهاب که جذب زیادی هم ندارد زیر نظر پزشک مربوطه استفاده کنید. همچنین افرادی که دست های خود را می شویند حتماً بعد از آن یک لایه نازک نرم کننده برای جلوگیری از خشک شدن پوست خود استفاده کنند یا افرادی که پوست خیلی خشک دارند از یک لایه کرم چرب کننده برای عدم ایجاد اگزما استفاده کنند. آب داغ پوست دستتان را خشک می کند. درست است که باید همیشه دست های خود را تمیز نگه داریم اما باید مراقب اگزما شدن دست هایمان باشیم. لطفاً از صابون های مرطوب کننده که حاوی آبرسان، روغن زیتون یا آلوئه وار هستند بشورید تا روغن طبیعی پوست را نگه دارد

یکی دیگر از کاربران در خانه ماندن را بهترین راه مقابله با ویروس کرونا می داند و با گذاشتن کلیپ گریه یکی از پزشکان می نویسد: به گریه هایش نگاه کنید، خوب نگاه کنید، کرونا با کسی شوخی ندارد، تورو به مقدساتتون تورو به هرکسی که می پرستید بیرون نروید، آدم تو خونه خودش از گرسنگی بمیره، هزار بار شرف داره به اینکه از خانه بیرون بروید و جان مردم را به خطر بندازید.

یکی دیگر از کابران در این صفحه اینستاگرامی داشتن روحیه بالا و امید داشتن را لازمه شکست کرونا می داند و می نویسد: صدمات و مشکلات ویروس کرونا در مقایسه با دیگر بیماریها، ویروسها، تلفات جاده ایی و ... بسیار ناچیز و غیر قابل قیاس هست و علت این همه اخبار رسانه ها، جهت جلوگیری از شیوع و واگیر دار بودن این ویروس است. با رعایت موارد بهداشتی نرفتن به مکانهای شلوغ، خصوصا شستن کامل دستها با صابون و دست نزدن به چشم و دهان و بینی قبل از شستن و تمیزی دستها هیچ مشکلی پیش نمی آید ترس و نگرانی و استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف میکند. از توجه و تمرکز کردن، صحبت کردن، گوش دادن و نوشتن در مورد این مسئله خوداری کنید و خود مراقبتی ذهنی انجام بدهید اجازه دریافت پیام منفی به خودتون ندهید از جمع‌های منفی فاصله بگیرید خودتون را شاد نگه دارید، ورزش کنید، بگید بخندید موسیقی خوب و کلاسیک و آرام بخش و مثبت گوش کنید فیلم کمدی و شاد ببینید.

یکی دیگر از کاربران معتقد است: برای جلوگیری از حساسیت ریوی که عامل اصلی انتقال و تاثیر ویروش بر ریه های ناسالم میباشد روزانه هر چند ساعت که میتوانید با دهان بسته و پرآب در محیطی خلوت قدم زنید و بدوید. تا به وقت دم اکسیژنی که میگیرید به آسانی از طریق خون به اندام ها و سلول هایتان برسد و هنگام بازدم دی اکسیدکربن از بدنتان خارج شود. ورزش یا رقص کنید، شاد باشید که ریه های سالم خواهید داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =