یک روانپزشک: از تهدید کرونا فرصت‌سازی کنیم، شنیدن اخبار منفی ممنوع

یزد- ایرنا- یک متخصص اعصاب و روان به پیامدهای روانی ترس از بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ممکن است ایام قرنطینه کرونا طولانی شود به نظر می رسد باید سبک زندگی را تغییر دهیم و از این تهدید جهانی، بعنوان یک فرصت نگاه کنیم.

دکتر امیر رضا چمنی عصر پنجشنبه به ایرنا گفت: با شیوع بیماری کرونا در سطح جهان به نظر می‌رسد که استرس و نگرانی ها هم به تبع آن افزایش یافته است.

وی افزود: همه در حال تجربه یک شرایط جدید هستیم؛ ترس از ابتلا به بیماری خودمان و خانواده مان و استرس ناشی از اختلال در فعالیت‌های شغلی، فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کار و همچنین استرس ناشی از بیکاری و محرومیت از ارتباط با  فامیل، دوستان. اقوام و آشنایان و از طرف دیگر استرس از کسالت و روزهای طولانی قرنطینه خانگی و استرس ناشی عدم حضورمان در فعالیت های اجتماعی که از قبل داشتیم چون رفتن به پارک، سینما، باشگاه ورزشی یا محرومیت مسافرت‌های نوروزی، مهمانی رفتن یا دید و بازدید و استرس های تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان از پیامد های منفی بروز و شیوع کرونا است. 

وی اظهار داشت : نگرانی افراد سالمند و ناتوان و آسیب پذیر از بیماری و همچنین خشمی که از عدم رعایت قرنطینه خانوادگی از جانب دیگران را داریم و همچنین دریافت انبوهی از دریافت اطلاعات نقص و نادرست و شایعاتی که در مورد بیماری کرونا وجود دارد باعث افزایش استرس شده و تنش میزان آن هر روز اضافه می شود.

وی با بیان اینکه در حقیقت استرس، یک مکانیزم دفاعی و واکنش طبیعی بدن است که در اثر تغییرات محیطی ایجاد می شود گفت: تاثیر استرس بر روح و روان افراد بسته به ماهیت استرس ، شدتش و نیز  قدرت تحمل فرد و بعبارتی آستانه تاب آوری فرد دارد.

این روانپزشک یادآور شد: از طرف دیگر برداشت ذهنی هر شخص از این رویداد نیز موثر است و همچنین ویژگی‌های شخصیتی افراد در اثر پذیری فرد در استرس می تواند متفاوت باشد. 

وی ادامه داد: به عبارت دیگر هر فردی دارای یک  ظرفیت روانی مشخصی است که اگر میزان استرس ها مفرد، مکرر، زیاد و دائم و فراتر از تحمل فرد  باشد این استرس ها و تنش می تواند باعث آسیب های جسمی و روحی در فرد شود.

وی تصریح کرد: در زمینه این بیماری، چند گروه، بیشتر در معرض خطر  هستند که گروه نخست کودکان و خردسالان بعلت ضعف در مهارت‌های روانی و شناحتی، گروه دوم سالمندان بعلت مسائل جسمی و احیانا تنهایی و مشکلات خاص خود و گروه سوم پرسنل بیمارستانی که در تماس مستقیم  با این بیماران و خطرات آن، تنش ها و سختی کار خود میباشند.

وی خاطر نشان کرد: از طرفی هم بیماران اعصاب روان به علت سابقه های  قبلی و زمینه هایی که برای آنها وجود دارد بیشتر در معرض آسیب و استرس هستند.

دکتر چمنی گفت: افزایش استرس در حقیقت می تواند منجر به اضطراب و تنش در ما شود و انواع اقسام  اختلالات روحی چون اختلال خواب و خوراک، تحریک پذیری، پرخاشگری، بیقراری و افسردگی و نهایتا وسواس را می تواند ایجاد کند.

وی افزود: در بیماری کرونا به علت اشتغال ذهنی که افراد با موضوع کرونا پیدا کردند فرد ممکن است علائمی چون تنگی نفس، گلودرد،  سرفه، احیانا علائم گوارشی، کمر درد، دردهای عضلانی را تجربه کند که همه اینها منشا و ماهیت آن عصبی و روانشناختی باشد که ما تحت عنوان بیماری های روان تنی نام می بریم.

این متخصص اعصاب و روان اضافه کرد: علاوه بر این اشتغال ذهنی در خصوص آلودگی به ویروس می تواند باعث بروز یا شیوع اختلالات واسوس را در افراد افزایش دهد، همچنین بعلت اینکه ما ساعت زیادی در خانه هستیم و ارتباط با دیگران کمتر شده  و فعالیت فیزیکی و شغلی هم کاهش یافته و افکار منفی در این زمینه بیشتر است احتمال  بروز اضطراب و افسردگی بیشتر می شود.

چگونه سلامت روان خود را حفظ کنیم؟

دکتر چمنی در زمینه راهکار حفظ سلامت روان افراد در این روزها اظهار داشـت: شاید این فرصت دوباره  برای ما تکرار نشود که چرخ عظیم دنیا برای مدتی از حرکت ایستاده و این فرصت مناسبی است که ما با یک برنامه ریزی به کارهای عقب مانده خود رسیدگی کنیم که شاید این کارها سالها و ماه‌ها به علت مشغله زیاد آن ها به تعویق افتاده است.

دکتر چمنی افزود: کتاب‌های زیادی خریداری کردیم اما هیچ موقع فرصت مطالعه آنها را نداشتیم، فیلم‌ها و سریال‌های بوده که فرصت دیدن آنها نداشتیم از طرف دیگر معاشرت، گفت و گو و ارتباط با خانواده را باید در نظر داشته باشیم و با خلاقیت مشارکت را در خانه افزایش دهیم.

وی خاطر نشان کرد: همچنین بازی‌های گروهی را برای اعضای خانواده خود تعریف کنیم از طرف دیگر برای دوستان قدیمی خود از طریق  تلفن ارتباط برقرار کنیم و خاطرات خوب گذشته را با هم مرور و لحظاتی شادی را با هم داشته باشیم.

این روانپزشک با اشاره به اینکه همچنین مرور عکس ها، آلبومها و فیلم ها دوران قدیم است که می تواند لذت بخش باشد خاطرنشان کرد: انجام فعالیت‌های ورزشی و فیزیکی که متناسب با شرایط خونه باشد می تواند باعث نشاط و سر زندگی ما در این ایام باشد.

وی گفت: گوش دادن به موسیقی های  آرام و لذت بخش می تواند از اضطراب و تنش ها ما در ایام را کم کند؛ ارتباط تصویری با والدین ، اقوام و دوستان  در این ایام موجب افزایش  ارتباط با دیگران می شود.

وی توصیه کرد : از شنیدن مکرر خبرهای منفی، همچنین اخبار جعلی غیر مستند و غیرعلمی و شایعات فضای مجازی در زمینه بیماری کرونا به شدت خودداری کنید؛ دعا، نیایش، توکل و توسل در این روزها میتواند باعث آرامش، و کاهش استرس و اضطراب در افراد شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =