۶ فروردین ۱۳۹۹،‏ ۱۴:۵۰
کد خبرنگار: 1210
کد خبر: 83727198
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ظرفیت‌سازی؛ پیام «جهش تولید»

تهران-ایرنا- یک مدرس دانشگاه معتقد است: انتخاب شعار محوری «جهش تولید» برای سال ۹۹ پیام مشخصی برای سیاست گذاران در سطوح کلان با هدف ظرفیت سازی در مورد تولید داخلی با محوریت استقلال اقتصادی و صادرات غیرنفتی است.

رشید جعفرپور امروز (چهارشنبه) در یادداشتی به مناسبت نامگذاری سال ٩٩ با عنوان جهش تولید، نوشت: رشد و پیشرفت هر کشوری منوط به سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های اصولی و کلانی است که در سطح ملی آن کشور صورت می پذیرد. نظریه پردازان توسعه در دنیا، چه کلاسیک و چه جدید به امر برنامه ریزی نظام مند در توسعه اعتقاد دارند و اینکه اهتمام و اراده یک ملت برای پیشرفت چه باشد، امری ست که در رشد و پیشرفت آن کشور موثر است.
وی در ادامه این یادداشت خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی، هرساله یک مفهوم کلیدی را به عنوان شعار سال در نظر می گیرند که جهت گیری کلی نظام را در آن سال مشخص می کنند.
در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: در چند سال اخیر رویکرد اصلی شعارهای سال با محوریت حل مسائل اقتصادی بوده است. در واقع، رهبر معظم انقلاب اسلامی با توجه به نیاز و ضرورت های کشور به این نتیجه رسیده اند که رویکرد برنامه های کلان ملی در چند سال اخیر رویکرد اقتصادی باشد.
این مدرس دانشگاه در این یادداشت افزود: چرا که وضعیت و شرایط حاکم بر کشور و دنیا با توجه به تحریم های ظالمانه به گونه ای است که اتخاذ سیاست های اقتصاد مقاومتی از ضرورت های اصلی نظام است.
جعفرپور تاکید کرد: در این راستا شعار امسال با عنوان «جهش تولید»، مکمل شعار سال «رونق تولید» بوده که به تعبیر رهبر معظم انقلاب یک دهم ظرفیت آن در سال قبل به فعلیت رسیده و مابقی ظرفیت آن منوط به اهتمام بیشتر دولت و دستگاه های مسوول است.
وی در ادامه این یادداشت یادآور شد: بنابراین طرح شعار «جهش تولید» می تواند ظرفیت های تولیدی کشور را فعال کرده و تحرکتی جدید در حوزه اقتصاد کشور ایجاد کند.
در بخش دیگری از این یادداشت با اشاره به اصلی ترین حوزه اقتصاد، آمده است: در فرایندهای اقتصادی، تولید اصلی ترین حوزه اقتصاد است که هم می تواند در سطح داخل کشور تحرک اقتصادی را بالا ببرد و هم به توسعه صادرات کمک شایانی کند.
وی در این یادداشت افزود: مرحله تولید، آغاز فرایند اقتصادی کشور است که می تواند موتور محرکه چرخه اقتصادی کشور شود و حلقه های دیگر توزیع، مصرف، اشتغال، صادرات و ... را فعال کند؛ بنابراین جهش واقعی در این زمینه می تواند ثمرات زیادی بر حوزه های اقتصادی کشور داشته باشد.
این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از یادداشت خود تاکید کرد: به ویژه اینکه فارغ التحصیان دانشگاهی کشور، مخصوصا کسانی که در حوزه کارآفرینی و رشته های فنی آموزش دیده اند می توانند در این چرخه وارد شوند و عرصه اقتصادی کشور را فعال و پویا نگهدارند. رشد دانشگاه های فنی و حرفه ای، دانشگاه های علمی و کاربردی، رشته های مهارت محور و نیز رشد چند برابری شرکت های دانش بنیان در سال های اخیر می طلبد که برنامه ریزی اقتصادی کشور را به گونه ایی سامان دهیم که بتواند بخش زیادی از فارغ التحصیلان این رشته ها را تحت اشتغال مستقیم و غیر مستقیم خود قرار دهد.
جعفرپور تصریح کرد: علاوه بر این، با اتخاذ رویکرد اجتماعی با عنوان شعار «دانشگاه اجتماعی»، سیاستگذاری دانشگاه ها به سمت و سویی سوق داده شده که بتوانند مشکلات و مسایل اجتماعی کشور را با رویکرد حل المسائلی حل کنند.
در ادامه این یادداشت همچنین آمده است: جهت گیری اقتصادی جهش تولید می تواند بخش زیادی از مشکل اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها را که با رویکرد دانشگاه اجتماعی جهت رفع مسائل کشور آموزش دیده اند، حل کرده و امید لازم برای تحرک اجتماعی متناسب با شرایط اجتماعی کشورمان را تولید و تقویت کند.
این مدرس دانشگاه در بخش پایانی یادداشت خود خاطرنشان کرد: بنابراین انتخاب شعار محوری «جهش تولید» برای سال ۹۹ می تواند پیام مشخصی برای برنامه ریزان و سیاست گذاران عالی و میانی در سطوح کلان سیاستگذاری با هدف ظرفیت سازی در مورد تولید داخلی با محوریت استقلال اقتصادی و صادرات غیرنفتی داشته باشد که به نظر می رسد اهتمام فرادستگاهی همه دستگاه های مسوول را می طلبد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =