پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب، حکیمانه و امیدآفرین است

تهران- ایرنا- رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب را حکیمانه، همدلانه، امیدآفرین و هوشمندانه خواند و افزود: ظرفیت به فعلیت رساندن در ملت ایران وجود دارد تا سال ۱۳۹۹ سال جهش در تمام ابعاد شود.

حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم در گفت وگویی که پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش امروز (سه شنبه) منتشر کرده است، افزود: رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی آغاز سال ۱۳۹۹ هجری شمسی که همراه با تحلیل کلانی از سال ۱۳۹۸ بود، جهت دهی سال آینده را ارائه کردند.

ذوعلم گفت: پیام نوروزی ایشان یک پیام حکیمانه، هم دلانه و امیدبخش بود که فراتر از اعلام شعار سال، نکات و جهات مهمی را برای دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف جامعه، مشخص کرد و در ادامه مسیر رو به پیشرفت کشور، گام بلند دیگری را پیش روی ما قرار می دهد. این پیام حکیمانه تاکیدی بر برخی از محورهای مهم حرکت و تحول جامعه دارد.

تاکید رهبر معظم انقلاب بر فضائل ملت ایران

وی به تعبیر رهبرمعظم انقلاب در خصوص سختی سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: در عین حال در این سختی‌ها، جوشش‌ها و درخشش های ملت ایران تجلی پیدا کرد. ایشان در واقع فضائل ملت ایران را مورد تاکید قرار دادند که باید در فضائل ملت ایران تامل بیشتری داشته باشیم.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی افزود: دیدن ظرفیت‌ها و جهت گیری های بخش‌ها و اقشار مختلف، حقیقتی است که این حقیقت را یک حکیم در می‌یابد و مطرح می‌کند به خصوص حضور چشمگیر مردم در حادثه شهادت سردار بزرگ اسلام و ایران مرحوم شهید حاج قاسم سلیمانی که این حضور و حماسه توانست عظمت ملت ایران را در چشم بقیه برجسته کند و موجب عزت، آبرو و اقتدار شود.

ذوعلم گفت: تأکید رهبرمعظم انقلاب بر تعاون، همدلی و همکاری ملت در حادثه سیل اوایل سال ۹۸ و گرفتاری ملت ما در مواجهه با ویروس کرونا جای تامل و تفکر دارد که به عنوان یک تبیین و تحلیل حکیمانه از ایشان باید یاد کرد.

وی ادامه داد: نگاه رهبرمعظم انقلاب به همدلی جامعه و تقدیر از تلاش ها و کارهای انجام شده و تحلیل ایشان از اینکه ظرفیت کشور بسیار فراتر از آنچه مطرح شده، است؛ ثابت می‌کند که دستگاه‌های مختلف در سال ۹۹ باید سعی کنند از ظرفیت‌های استفاده نشده برای جهش تولید بهره برداری کنند.

سال ۹۹، سال جهش در تمام ابعاد

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: سال ۹۹ می‌تواند سال جهش‌ها نه فقط در تولید بلکه جهش در بعد علمی، فناوری، فرهنگی و سیاسی باشد. این تجربه‌ها و توانمندی های ملت ایران، به خصوص جوانان می‌تواند قدرت ملی ایران را افزایش دهد و در سال ۹۹ با یک قدرت و نگاه جهشی حرکت کنیم.

وی افزود: در آموزش و پرورش نیز  زمینه های این جهش در مسیر تحول وجود دارد و این عنوان سال می‌تواند برای ما هم الهام بخش باشد.

پیام نوروزی رهبرمعظم انقلاب؛ امید بخش و حکیمانه

ذوعلم خاطر نشان کرد: پیام نوروزی رهبرمعظم انقلاب یک پیام امید بخش است، امید بخشی که ناظر به واقعیات، به توانمندی‌ها و ظرفیت های ملت است. عصبانیت ضد انقلاب از این پیام نوروزی به همین دلیل است که می‌بینند جهت گیری ملت ما بر اثر یک حادثه گذرا مثل ویروس کرونا تغییر نکرده و همان جهت گیری درستی است که نظام از سالها قبل تشخیص داده و رهبرمعظم انقلاب و همه ارکان نظام و ملت به آن توجه دارند.

عصبانیت دشمنان ملت ایران

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: وقتی که دشمنان این ملت می‌بینند نگاه رهبرمعظم انقلاب، ارکان نظام، رییس جمهوری و مجموعه فعالان کشور در مساله شناسی جامعه ما یک نگاه درست است که همه در آن اتفاق نظر دارند؛ خود به خود عصبانی می‌شوند و با لحنی خشم آلود به نقد نامگذاری سال ۹۹ می پردازند.

وی یادآور شد: این نامگذاری حکیمانه، درست، هوشمندانه، نشان دهنده ثبات جهت گیری نظام جمهوری اسلامی است؛ زیرا ملت قوی، ریشه دار، آرمان دار و انقلابی مثل کشور ما حتی اگر چند صباحی درگیر یک گرفتاری فراگیری شود که هم اکنون همه جهان درگیر آن هستند، موجب غفلت، توقف، سستی و کندی در حرکت  ملت ایران نخواهد شد.

توجه بیشتر به عنصر کار و عمل

ذوعلم تصریح کرد: تلقی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی این است که باید بتوانیم از پیام رهبر معظم انقلاب، دلالت های ناظر به رسالت سازمان را استخراج کنیم. در وهله اول باید بتوانیم به عنصر کار و تلاش و ایجاد علاقه به کار و نوآوری و فناوری در دانش آموزان بیشتر توجه کنیم.   در وهله دوم نیز در استانداردهای برنامه درسی و تربیتی توجه بیشتری به عنصر کار وعمل داشته باشیم.

وی افزود: یکی از بسته‌های تحولی میان مدت وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰  بهبود اجرای کتاب کار و فناوری در دوره متوسطه اول است که با اهتمام وزیر محترم آموزش و پرورش در چند ماه گذشته دنبال شده و توسط معاون محترم متوسطه این کار انجام خواهد شد.

توجه بیشتر در برنامه درسی بر ارتقای هویت ملی

وی با تاکید بر اینکه در سال ۹۸ درخشش ملت ایران جلوه های خودش را نشان داد و این می تواند الهام بخش باشد، افزود: باید در راستای ارتقای هویت ملی دانش آموزان توجه عمیقی در برنامه درسی به این جلوه‌های درخشش ملت ایران داشته باشیم. درخشش ملت ایران هم در عرصه انقلاب اسلامی در سال ۵۷، در دوره دفاع مقدس و در دوره بازسازی و استحکام درونی نظام و کشور و امروز در ادامه گام اول انقلاب و آغاز گام دوم انقلاب بسیار مهم است.

جشنواره سردار شهید سلیمانی

 وی گفت: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برای تشویق مدارس فعال و معرفی رویدادهای خلاقانه و برجسته که در طرح بوم (برنامه ویژه مدرسه) جشنواره سردار شهید سلیمانی را در سال ۹۹ طراحی کرده و امید است این جشنواره را همزمان با سالگرد شهادت این شهید بزرگوار در سال ۹۹ برگزار کنیم. البته طراحی این جشنواره با همکاری معاونت های آموزش متوسطه، پرورشی و تربیت بدنی خواهد بود و با همت و همکاری مدارس در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

ذوعلم با تاکید بر اینکه یک ملت با راحت طلبی و رفاه جویی محض به جایی نخواهد رسید، اظهار داشت: در حقیقت مواجهه با مشکلات و ایستادگی در فراز و نشیب هایی که یک ملت با آن مواجه می شود موجب ارتقای قدرت ملی خواهد شد. تجربه های ۴۰ سال گذشته، آموزه‌های دینی و حکمی ایران اسلامی هم این حقیقت را بیان می‌کند.

وی ادامه داد: در فرایند تربیتی مدارس، دانش آموزان نیز باید در یک فضای واقعی و خلاقانه تربیت شوند، اما در برخی مدارس به ویژه غیردولتی، دانش آموزان را با روحیه راحت طلبی محض تربیت می‌کنند که قطعا خلاف جهت گیری تربیتی درست است.

تاکید بر جهت گیری های طرح بوم

معاون وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: چرخش های اسناد تحولی نشان می دهد خلق موقعیت های مختلف برای دانش آموزان برای ارتقای هویت ملی آنها و توانمندی در جهت مواجهه با همین موقعیت‌های مختلف، یک اصل اساسی است. به نظر می رسد که در طرح بوم برنامه ویژه مدرسه روی این جهت گیری باید تاکید بیشتری شود.

وی ادامه داد: حضور دانش آموزان به ویژه دبیرستانی‌ها، در کمک به مردم و مناطق سیل زده در ابتدای سال ۹۸، حضور بسیار پرشکوه در حماسه شهادت شهید سلیمانی و هم اکنون در مقابله با بیماری کرونا نشان می‌دهد که مردم ظرفیت بسیار بالایی دارند و در محیط های تربیتی این ظرفیت ها باید به فعلیت برسد.

ذوعلم تاکید کرد که طبق گزارش معاون متوسطه وزیر هنرجویان  در هنرستانها توانستند روزانه حدود ۶۰ هزار ماسک را با همت جهادی و بسیجی تولید کرده و به مردم کمک کنند.

توجه به درس زندگی و ارتقای سبک زندگی دانش آموزان

وی با بیان اینکه تربیت تمام ساحتی دانش آموزان ظرفیت بسیار بالایی است، اظهار داشت: فراتر از متن کتاب درسی باید به درس زندگی و ارتقای سبک زندگی دانش آموزان بپردازیم و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در این هدف رسالت خطیری بر عهده دارد. البته تلاش های ما در سال ۹۸ به خصوص بازطراحی ساختاری و تشکیلاتی سازمان این زمینه را فراهم کرده و با همت همکاران این کار را دنبال خواهیم کرد.

ذوعلم خاطرنشان کرد: همانطور که وزیر آموزش و پرورش گفتند، امسال همه بخش‌های جامعه ایران اسلامی در همراهی و همدلی برای تحقق اهداف انقلاب و پیرامون بیانات رهبر معظم انقلاب است و همگان تلاش خواهیم کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =