راهکارهای کلیدی برای غلبه بر نگرانی و تنهایی روزهای خانه نشینی

نیویورک– ایرنا– همزمان با خانه نشینی میلیون ها نفر در جهان برای جلوگیری از فراگیر شدن ویروس کرونا، بسیاری تلاش می‌کنند تا با این چالش بی‌سابقه و اضطراب ناشی از آن کنار آیند تا این شرایط بحرانی را پشت سر بگذارند.

به باور متخصصان بهداشت روان، فاصله گیری اجتماعی به معنای انزوای فردی و روانی نیست و این بسیار مهم است که همه بدانیم این شرایط موقتی است و باید با برنامه ریزی هوشمندانه نگذاشت که نگرانی و افسردگی در خانه ماندن بر ما چیره شود.

در این خصوص "گوئیسپ راویلو" روانشناس و استاد دانشگاه پزشکی هاروارد در گفت‌وگویی  چند راهکار ساده ارائه داد که می تواند گذران این دوران را آسان تر کند.

این روانشناس اظهار کرد از تنهایی خود در منزل استفاده مفید و لذت بخش داشته باشید، اما این تنهایی نباید به معنای انزوا باشد.

او پیشنهادها کرد:

  • از فناوری همچون تلفن و اینترنت برای تماس با آشنایان و دوستان بهره ببرید.
  • یک برنامه ریزی روزانه و هفتگی برای کارهای خود داشته باشید که وقت خود را مدیریت کنید تا هدر نرود.
  • ورزش و فعالیت بدنی، به صورت روزانه ضروری است تا سلامت جسمی و روانی خود را حفظ کنید.
  • یادگیری و فعالیت‌های فکری چون کتاب‌خوانی را در برنامه های روزانه خود داشته باشید.
  • مراقبه معنوی برای آرامش و تمرکز را در برنامه خود لحاظ کنید.
  • برای انجام کارهایی که واقعا از انجام آنها لذت می برید، برنامه داشته باشید و حتما آنها را در برنامه روزانه خود بگنجانید.
  • پیگیری اخبار تلویزیون و اینترنت را محدود کنید و تنها بازه زمانی مشخص و محدودی را در طول روز به آن اختصاص دهید.
  • در صورت امکان، هر روز دوش بگیرید تا احساس پاکیزگی و تازگی را در خود تقویت کنید.
  • به یاد داشته باشید که فاصله اجتماعی و در خانه ماندن تا ابد دوام نخواهد داشت. تلاش کنید در لحظه زندگی کنید. به جای نگرانی از اینکه سه روز دیگر یا سه هفته دیگر یا سه ماه دیگر چه خواهد شد، به فکر استفاده از امروز خود باشید و از آن بهره و لذت ببرید.

این روانشناس در پایان تاکید کرد اگر دچار افکار بد و وسواس درباره ویروس کرونا هستید،  یک بار دستان خود را بشویید و سپس به خود یادآوری کنید که اضطراب و وسواس در این شرایط طبیعی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =