مهارت آموزی مجازی زیست محیطی دانش‌ آموزان

کرج - ایرنا - دانش آموزان در شرایط قرنطینه خانگی که به دلیل شیوع بیماری کرونا به وجود آمده، می توانند با مهارت آموزی مجازی در بحث های مختلف از جمله زیست محیطی، از ساعات خود بهترین بهره را ببرند.

دکتر محمدرضا فرزانه، مجری برنامه ملی صیانت از منابع آب و محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست و مشاور رییس دانشکده محیط زیست کشور روز دوشنبه در گفت و گو

با خبرنگار ایرنا، تمرکز بر برنامه های مجازی و محور محیط زیست را  برای دانش آموزان ضروری دانست .

وی در خصوص پیشنهادهای تجارب برنامه صیانت برای دانش آموزان و خانواده ها، افزود: نخستین مصداق از فن آوری که می­ تواند بسترساز بسیاری از کسب و کارهای سبز باشد "فن آوری اطلاعات" است.

وی اظهار داشت: «برنامه نویسی رایانه» به عنوان پیش نیاز ضروری ورود به این عرصه مهم و سرنوشت ساز برای کسب و کارهای آینده مطرح می ­باشد.

فرزانه در خصوص برنامه نویسی اسکرچ اینگونه گفت: از سال ۲۰۰۷ دانشگاه MIT با توسعه پلتفرمی به نام برنامه نویسی اسکرچ، بدون اینکه نیاز به کدنویسی باشد و صرفا از طریق ابزارهای ساده امکان مهارت آموزی دانش آموزان جهت ورود به این دنیا جذاب را فراهم کرد.

تاکنون بالغ بر ۵۰ میلیون دانش آموز در دنیا با استفاده از این پلتفرم در حال آموزش برنامه نویسی، تولید انیمیشن و بازی­ های کامپیوتری کودکانه هستند تا بستر ورود به پویانمایی در کوتاه مدت و بستر ورود به دنیا فن آوری اطلاعات را برای پیشرفت آینده خود فراهم کنند.

متاسفانه آمار کشور ما با وجود تلاش­ هایی که در این خصوص صورت پذیرفته قابل قبول نیست و در برخی موارد حتی از کشورهای همسایه همچون افغانستان نیز بسیار کمتر می­ باشد.

به شکلی که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۹ بر اساس آمار دانشگاه MIT کشور افغانستان بالغ بر صدهزار کودک برنامه نویس داشته است اما در کشور ما این آمار به ۲۰ هزار نفر هم نمی رسید و روند رشد مرتبط نیز شرایط مشابهی را ترسیم می­ نمود.

ایالات متحده آمریکا با جمعیت ۲۰ میلیون نفر کودک برنامه نویس بیشترین آمار را به خود اختصاص می­ داد.

دکتر فرزانه ادامه داد: در این شرایط برنامه صیانت از منابع آب و محیط زیست با برگزاری رویدادهای استارتاپی و جشنواره ملی آب، استارتاپ دانش آموزی را شناسایی کرد که بعنوان طرح برتر اولین جشنواره ملی آب، "اسکرچ ایرانی" را معرفی کرد.

وی گفت: پس از برگزاری جلسات متعدد، این استارتاپ با عنوان "اولین پلتفرم آموزشی اسکرچ محیط زیستی" با حمایت آکادمی فرنیا اجرایی و بعنوان اولین بار در سطح بین المللی مطرح و رونمایی شد.

مجری برگزاری طرح اسکرچ زیست محیطی در کشور در خصوص مزایای این طرح بیان داشت: مزایای گسترده ای مطرح است که در سایت این استارتاپ به آن اشاره شده اما بطور خلاصه می توان گفت که در این استارتاپ در کنار مزایای گسترده­ای که برای آموزش برنامه­نویسی بعنوان یک مهارت به دانش آموزان مطرح می ­باشد.

وی ادامه داد: این استارتاپ از اعتیاد دانش آموزان به بازی­های کامپیوتری و استفاده نامناسب از فضا مجازی نیز جلوگیری می­ کند و باعث می­ شود که دانش آموزان خلق کننده بازی­ های کامپیوتری باشند و از این طریق مهارت های آن ها در ابعاد مختلف تربیتی نیز ارتقا پیدا کند.

از سوی دیگر در این استارتاپ رویکرد آموزش غیر مستقیم نیز مبنا قرار گرفت و دانش آموزان با مثال های محیط زیستی مانند ضرورت مراقبت از منابع حیاتی آب و با رویکردی غیر مستقیم آموزش می­بینند و با شاهکارهای تاریخی این مرز و بوم همچون قنات و آب انبار و افتخارات ایرانیان آشنا خواهند شد.

چالش های موجود کشور مانند پسماند و خطرات آن برای محیط زیست را می شناسند و بعنوان سفیر سبز به نسل خود و خانواده­ های خود ضرورت توجه به دغدغه ­های محیط زیستی را مطرح خواهند کرد.

دانش آموزان با تولید محتوا می توانند در رقابت های ملی و بین المللی شرکت کنند و مهمتر اینکه بسترسازی کسب و کار آینده خود را فراهم خواهند کرد.

طرح عیدانه آموزش رایگان برنامه نویسی اسکرچ به دانش آموزان

دکتر فرزانه به طرح عیدانه آموزش رایگان برنامه نویسی اسکرچ به دانش آموزان اشاره کرد و گفت: هماهنگی­ های صورت پذیرفته با «استارتاپ دانش آموزی موفق اسکرچ محیط زیستی» برنامه صیانت به شکلی انجام شد که تا سطح ملی این برنامه، امکان استفاده از بسته ­های آموزشی اسکرچ محیط زیستی برای کلیه دانش آموزان عزیز کشور بصورت رایگان فراهم باشد.

این دانش آموزان از طریق مراجعه به تارنما Scratch-env.com می­توانند امکان استفاده رایگان از طرح عیدانه برنامه صیانت و استارتاپ اسکرچ محیط زیستی را داشته باشند.

پس از استفاده از بسته­ های آموزشی، دانش آموزان عزیز می ­توانند محتواهای دیجیتال (بازی و انیمیشن کامپیوتری) تولید کنند.

شرکت در دومین جشنواره ملی آب

در صورتی که این محتواهای تولیدی با موضوعات محیط زیستی باشد در بخش مرتبط در دومین جشنواره ملی آب نیز به رقابت می­ پردازند.

مهلت ارسال آثار به دومین جشنواره ملی آب (IWF-COE.ir) تا آخر اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ خواهد بود و در این رویداد ملی از افراد برتر کشور تقدیر خواهد شد.

فرزانه بیان داشت: البته در این جشنواره بجز محتواهای مرتبط با اسکرچ محیط زیستی، دانش آموزانی که صاحب فن آوری­های محیط زیستی می­ باشند نیز می ­توانند آثار خود را حداکثر تا پایان اردیبهشت ۱۳۹۹ ارسال و در رقابت انتخاب برترین دانش آموز کشور (سفیر سبز فن آور برتر کشور ) نیز شرکت کنند.

سومین بخش جشنواره ملی آب رقابت انتخاب سخنران دانش آموز و سخنران دانشجو جشنواره ملی آب می­باشد که از بین دانش آموزان و دانشجویانی که به عرصه فن آوری­های سبز ورود کرده­اند صورت می­ پذیرد.

جشنواره های ملی آب بعنوان ابزاری برای ایجاد سازوکارهای انگیزشی برای دانش اموزان و دانشجویان جهت ورود به فن آوری های سبز و تداوم فعالیت های فن آورانه آن در برنامه صیانت پیگیری می شود.

دانش آموزان با ورود به برنامه صیانت چه آینده ای خواهند داشت؟

مشاور رییس دانشکده محیط زیست گفت: برنامه ملی صیانت از منابع آب  و محیط زیست پس از چند سال مطالعه و پژوهش از سال ۱۳۹۷ در تعامل دانشکده محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست (دفتر مشارکت های مردمی و مسوولیت اجتماعی) وارد سطح پایلوت گردید.

پس از برگزاری موفق اولین حشنواره ملی آب، وارد سطح ۸ استان گردید و هم اکنون با برگزاری دومین جشنواره ملی آب مقدمات ملی شدن این برنامه صورت پذیرفته است. تمرکز این برنامه بسترسازی برای ورود دانش آموزان و دانشجویان به فن آوری های سبز و حمایت از این فن آوری ها جهت ورود به عرصه تولید واشتغالزایی بویژه برای مناطق کم برخوردار کشور می ­باشد.

استارتاپ دانشجویی زنبورداری خانگی سبز این برنامه نیز در حال حاضر با هماهنگی صورت پذیرفته با بنیاد برکت، در حال طی فاز پایلوت جهت اشتغالزایی برای ۳۰ نفر از افراد کم برخوردار استان خراسان جنوبی می ­باشد تا مقدمات اجرایی سازی و اشتغالزایی سبز در کل کشور را طی می­ کند.

فرآیند معرفی مصادیق فن آوری های سبز، ارائه­ ی آموزش های مرتبط، شناسایی و تقدیر از دانش آموزان و دانشجویان علاقمند و توانمد، راهنمایی این عزیزان جهت طی فرآیند تبدیل ایده به محصول و حمایت جهت ورود به عرصه تولید و اشتغالزایی محورهای اصلی است که در این برنامه دنبال می­شود و دو مصداق دانش آموزی و دانشجویی موفق مرتبط بیانگر امکان پذیری این رویکرد می باشد.

دکتر فرزانه  اظهار امیدواری کرد که با افزایش استارتاپ های موفق دانش آموزی و دانشجویی موفق و معرفی به جامعه علاقمند دانش آموزان و دانشجویان کشور، واژه توانستن در وجود این نوجوانان پر رنگ شود و با کمک آینده سازان سرزمین شاهد رفاه بیشتر و شرایط اقتصادی بهتر برای مردم عزیز ایران زمین و حفاظت بهتر از منابع پایه و محیط زیست کشور باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =