۲۹ اسفند ۱۳۹۸،‏ ۱۱:۵۴
کد خبرنگار: 2493
کد خبر: 83720952
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کرونا و بحران شناسایی گروه‌های مرجع در ایران

چه کسی باید سخن بگوید

علیرضا حسن‌زادهI عضو هیئت علمی پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری
چه کسی باید سخن بگوید

تهران- ایرنا- با توجه به تداوم روال عادی زندگی (چون خرید نوروزی) در میان گروه هایی از مردم، این پرسش جدی مطرح می شود که چرا سخنان متخصصان از طریق شبکه های غیر رسمی و رسمی و بومی و غیر بومی مورد توجه این گروه از مردم ایران  قرار نمی گیرد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در یادداشتی که پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در اختیار ایرنا قرار داده است، نوشت: به گمان در اینجا نیازی عمده شکل خواهد گرفت و آن شناسایی گروه هایی است که تاثیر کلام آنان بر مردم بالا بوده و منجر به تغییر رفتار در آنان گردد. نکته مهم این است که این گروه ها هر یک می توانند بر بخش هایی از مردم تاثیر نهند و آنان را دعوت به نوعی از رفتار جمعی و شهروندی کنند.

برای مثال بی شک تاثیر سخن و دعوت هنرمندان بر مردم بالا خواهد بود و کافی است هنرمند بزرگی چون شهرام ناظری از عامه مردم دعوت کند تا از رفتارهای پر خطر پرهیز کنند. یا ورزشکار محبوبی چون علی دایی  می تواند تاثیری عمیق بر مردم با سخنان خود بگذارد. به این دلیل جامعه ایرانی باید گروه های مرجع خود را برای ایامی چنین شناسایی کرده و شبکه ای فعال و مرتبط را با حضور آنان شکل بخشد و  از آنان بخواهد تا نقشی فعال در عبور از بحران هایی از این دست بازی کنند.

اکنون در بحران کرونا نیز یکی از راه های مهم در دعوت از مردم برای جدی گرفتن خطر، حضور فعال گروه های یاد شده برای ترغیب مردم به تغییر رفتارهایی است که منجر به گسترش همه گیری کرونا می شود. 

کنون زمان سکوت عروسک‌ها نیست

ظاهرا گروهی از مردم ایران هشدارهای پزشکان شجاع و فداکار و متخصصان آگاه را جدی نگرفته اند و کماکان از ماندن در خانه پرهیز می کنند. بنابراین  حال باید از شخصیت های محبوب دیگری که نماد ذوق و هنر ایرانی است دعوت کرد تا وارد میدان شوند و از آنان بخواهند که در خانه بمانند. تلویزیون ایران در این مسیر باید پیش گام باشد، این شخصیت ها و عروسک ها که باید سکوت را کنار گذاشته،  سخن بگویند و اهمیت ماندن در خانه را به زبانی قابل فهم برای مردم شرح دهند اینان هستند:

شخصیت های کلاه قرمزی از خود او تا دیوی و آقای همسایه و فامیل دور و پسرخاله  و غیره

 شخصیت های مدرسه موش ها از کپل و غیره

زی زی گولو ....

جناب‌خان و غیره

البته می توان طوفان ایده ای راه انداخت و از خود مردم خواست که به زبان مردم با مردم سخن بگویند و آن را از تلویزیون پخش کرد، مثلا به زبان محلی اقوام ایرانی چون گیلکی، مازندرانی، لری، بلوچی و...مردم با مردم از اهمیت موضوع سخن بگویند .

در کنار عروسک ها می توان از شخصیت های موجود در میراث روایی ایران نیز یاری گرفت از آنها که بر ذهن ایرانیان تاثیری همیشه شگرف داشته اند چون رستم و آرش و بهلول و....

در تمام جهان، شخصیت های محبوب داستانی در زمان های حساس، سکوت اختیار نمی کنند و به زبانی شیرین و قابل‌فهم اهمیت موضوعی خطیر  را با مردم در میان می گذارند؛ حال نوبت عروسک ها و شخصیت های محبوب ایرانی است که سکوت را کنار گذاشته و با مردم از اهمیت ماندن در خانه در هفته های آتی سخن بگویند.

از سوی دیگر آیین های نمایشی که از قضا بخش عمده آنها هم نوروزی اند چون سیاه بازی، حاجی فیروز، خیمه شب بازی، جیجی ویجی از انواع بیان های فرهنگی در ایران به شمار می آیند که برای قرن های طولانی بر مخاطبین خود تاثیری عمیق نهاده اند و به این دلیل تلویزیون ایران باید درهای خود را جهت تاثیر گذاری بر مخاطبین عام خود به سمت این بیان‌های فرهنگی ریشه دار، ایرانی و آیینی بگشاید و به کمک آنها الگوهای رفتاری ایرانیان را نسبت به بیماری کرونا تغییر دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =