۲۸ اسفند ۱۳۹۸، ۱۰:۳۴
کد خبرنگار: 996
کد خبر: 83719004
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

استراتژی پیشگیری از کرونا باید توام با آرامش باشد

۲۸ اسفند ۱۳۹۸، ۱۰:۳۴
کد خبر: 83719004
استراتژی پیشگیری از کرونا باید توام با آرامش باشد

بروجرد - ایرنا - استراتژی پیشگیری کرونا باید تا فروکش کردن شیوع آن در جامعه با آرامش و دوری از استرس همراه باشد.

 استرس و اضطراب باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود و بیماری را توسعه می دهد و در شرایط حساس کنونی بیش از هرزمان دیگر افراد جامعه باید در آرامش بوده تا بیماری کرونا برآنها غلبه نکند.
 کرونا به علت ناشناخته بودن، یک موقعیت ترس را در بدن ایجاد می‌کند که علاوه بر آسیب‌های جسمانی، یک ضربه و شوک روحی و روانی را به جامعه وارد می‌کند.

اضطراب و استرس  ناشی از کرونا موجب شد تا آموزش و پرورش بروجرد برای کاهش استرس دانش آموزان که از یک سو ترس از کرونا را به دنبال داشت و از سوی دیگر استرس عقب  افتادگی دروس دانش آموزان  را  ، برنامه هایی برای دانش آموزان شهری و روستایی داشته باشد.

مدیر آموزش و پرورش بروجرد گفت: بروز رفتارهایی گاه عجیب از سوی برخی افراد، عامل مهمی برای سخت تر شدن مسیر مقابله با تهدیداتی این ویروس از جمله بی‌تفاوتی نسبت به رعایت نکات پیشگیرانه می‌شود.

محمد مهرافزون بیان کرد: باید با تمهیدات مطلوب، این حجم شدید از نگرانی و تشویش عمومی را مدیریت و کنترل کرد و جامعه را به سمت امیدواری و بهبود شرایط موجود با رعایت موارد بهداشتی پیش برد.

وی افزود: تلاش معلمان، دبیران، معاونین و مدیران مدارس در آموزش دروس دانش آموزان به صورت مجازی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و کاهش استرس این قشر قابل تقدیر است.
وی اظهار داشت: تاکنون تدریس ها و فعالیت های آموزشی در فضای مجازی و از راه دور برای ۵۵ هزار دانش آموز انجام شده و ضرورت دارد مدیران به نحو مطلوب از طریق فضای مجازی، پیامک و یا هر روش ممکن به دانش آموزان و اولیا اطلاع رسانی نمایند.
مهرافزون ضمن اشاره به اینفوگراف عید و داستان ویژه دانش آموزان دوره ابتدایی ادامه داد: در ایام تعطیلات نوروزی برای آرامش فکری دانش آموزان از ارائه هرگونه تدریس و تکالیف شامل پیک های آموزشی، آزمون و خودداری و معلمان صرفا در چارچوب مشخص شده فعالیت خود را به نحو احسن انجام می دهند.
مدیر آموزش و پرورش بروجرد افزود: مدیران و همکاران آموزشی نظارت و پیگیری های لازم بر فعالیت های آموزشی دانش آموزان داشته و به سهم خود در پیشگیری از کرونا به بهترین نحو  برنامه های آموزشی دانش آموزان خود را رصد و پایش می کنند.
مهرافزون گفت: همه ی ما وظیفه داریم جهت جلوگیری از عقب افتادگی درسی و وقفه ی آموزشی دانش آموزان تمام همت خود را به کار ببریم.
وی با اشاره به سهم آموزش و پرورش در آموزش دانش آموزان روستایی بیان کرد: ترتیبی اتخاذ شده که مدیران و راهبران آموزشی دانش آموزانی را که کمتر به شبکه الکترونیکی دسترسی دارند از طریق درسنامه های آموزشی به طور جد پیگیری کنند و نظارت دقیقی بر نحوه ی فرآیند آموزشی داشته باشند.
وی خطاب به مدیران، مربیان و معاونان پرورشی و آموزشی اضافه کرد: پیرامون فعالیت های آموزشی، پرورشی و مسابقات فرهنگی، کتاب و کتاب خوانی در بستر فضای مجازی اطلاع رسانی نمایند و کانال های فرهنگی _ هنری و آموزشی را در اختیار دانش آموزان قرار دهند.
وی همچنین درخصوص اضطراب و استرس دانش آموزان ناشی از تعطیلات ویروس کرونا و تعطیلات نوروزی ادامه داد: طی بخشنامه ای به مدیران واحدهای آموزشی جهت خدمات غیر حضوری به مشاوران تاکید شده و موظف گردیدند دانش آموزان را جهت راهنمایی و مشاوره در راستای سلامت روحی و روانی خانواده ها مطابق بخش نامه ارسالی تحت مشاوره قرار دهندتلخ ترین رفتارها را تجربه کنند، کنار هم باشند اما چون بیـانه با هم رفتار کنند.
یک روانشناس بروجری با اشاره به اهمیت تزریق امید بخشی و امیدواری به جامعه گفت: کرونا نخستین تجربه تلخ اجتماعی جامعه دانش آموزان است و باید به شیوه ای اطلاع رسانی شود که متوجه شوند اگرچه ویروس سلامتی آنها را تهدید می کند ولی راه مقابله ای برای آن با رعایت بهداشت وجود دارد.

الهه صارمی افزود: پیام  "کرونارا شکست می دهیم" پیام تبلیغی امیدوارکننده ای به همه آحاد جامعه است و این پیام ها موجب می شود که افراد با روحیه قوی به سمت رعایت بهداشت و بکاربردن توصیه های پیشگیرانه گام بردارند.

وی، نقش رسانه، والدین، مربیان را در زمینه آگاه سازی واقعی، مبتنی بر شواهد علمی و به دور از ایجاد جو ناامنی در جامعه بسیار مهم و موثر ذکر کرد.

صارمی با تاکید بر اینکه تاثیر احساس نا امنی از اصل این موضوع بسیار بیشتر است، گفت: احساس نا امنی بهداشت روانی دانش آموزان را به مخاطره می اندازد.

وی گفت: دانش آموزان باید حقایق در خصوص یک بحران مثل بیماری کرونا را فرا گیرند و دروغ و زیاده‌گویی‌ها را از واقعیت‌ها جدا کنند که در این خصوص رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی و آموزشی نقش مهمی دارند.

یک جامعه شناس بروجردی بیان کرد: ویروس کرونا، مصداق طبیعی عامل نقض کننده ی روال طبیعی زندگی شده است که حضورش به عنوان عامل شوک در میدان های متفاوت از سیاست، اقتصاد، اجتماع و فرهنگ، ما را به ساختگی بودن اصولی رهنمون است که تا کنون غیر از آن را متصور نبودیم.
فردین کریمی افزود: به عنوان مثال در حوزه آموزش، روال طبیعی و عادیِ حضور فیزیکی دانش آموز و ارتباط چهره به چهره با آموزگار یک الزام به نظر می رسید، اما این روزها مشاهده می شود که فضای مجازی، جایگزین بسیاری از سازوکارهای آموزش شده است.

وی ادامه داد: با توجه به پاسخ گویی نسبتا مناسب فضای مجازی به عنوان بدیل مدرسه، این احتمال وجود دارد که در جامعه پساکرونا هم بتواند نقش مؤثر در حوزه آموزش داشته باشد.
کریمی افزود: در این ارتباط می توان موارد بیشتری را مشاهده کرد که ویروس کرونا، توانسته است به عنوان یک عامل شوک غیرمصنوع، نقض کننده ان ها باشد.
وی اظهار داشت: آنچه می تواند به مبارزه جدی با کرونا برخیزد ایجاد امنیت روانی در سطح جامعه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha